Juryen i Nordic Light-festivalen begrunnet tildelingen av det som kalles fotografenes Bragepris med følgende ord: «Kosmopolitten Erik Almås er en fotografisk historieforteller i verdensklasse med en ydmyk tilnærming til faget som er svært unorsk. Fototeknisk er han briljant med en fotografisk forståelse, like solid som grunnfjellet i Trondheim - hvor han kommer fra».

- Denne prisen betyr kanskje mer på dette tidspunktet i karrieren min enn priser som deles ut i USA. Der blir man gjerne tildelt utmerkelser for ett enkelt bilde eller én kampanje, mens denne prisen gjelder arbeidet mitt generelt, sier reklamefotograf Erik Almås til adressa.no.

Les lengre intervju med Almås i morgendagens papirutgave.

Jobber for de største

Almås har bodd i San Francisco siden han flyttet dit for å studere i 1995. Etter fire år med studier og som assistent for den anerkjente fotografen Jim Erickson, har han opparbeidet seg til å bli en av USAs mest anerkjente og ettertraktede reklamefotografer.

På klientlista står navn som Nike, American Airlines, Microsoft, Harley-Davidson, Hilton Hotels, Toyota, Puma og Absolut Vodka. Selv beskriver han sin egen stil som bonderomantisk. Jobbene utfører han fra sitt hjem i San Francisco og fra en leilighet i New York, byen hvor 70 prosent av kundene holder til.

Han tok turen til Kristiansund denne uka for å motta Fotografiprisen under fotofestivalen Nordic Light.

- I USA er du aldri bedre enn det siste bildet du har tatt. Det er flatterende at arbeidet jeg gjør blir satt pris på i Norge.

Holder foredrag

I statene har Almås tidligere mottatt en rekke utmerkelser. Foruten Fotografiprisen, har han i 2013 allerede vunnet tittelen «Best Commercial Photographer» under [F] Awards. Han har vært fast inventar på den eksklusive lista til Luerzer's Archive over verdens 200 beste reklamefotografer. Lista kommer ut annethvert år, og Almås har vært på lista seks ganger i løpet av de åtte siste årene.

På torsdag får deltakerne på festivalen muligheten til å høre Almås forelese om sin utvikling som fotograf.

- Det å skape innhold, som både er personlig og universelt, tar tid. I dag kan folk få et bilde til å se bra ut på sekunder, ved bruk av for eksempel Instagram. Jeg skal holde et foredrag på Nordic Light, hvor jeg viser min utvikling som fotograf. En del av foredraget dreier seg om etterarbeid, men jeg vil formidle at det er innholdet og følelsene man legger i resten av arbeidet som er det viktigste.

Erik Almås beskriver sin egen stil som bonderomantisk. Foto: Erik Almås
Å ta bilder til Absolut Vodkas reklamekampanje regnes som en prestisjejobb. Erik Almås står bak tre bilder som fronter den populære merkevaren. Foto: Erik Almås
Han har flere ganger vært å finne på Luerzer's Archives eksklusive liste over verdens 200 beste reklamefotografer. Foto: Erik Almås
I tillegg til å motta prisen, vil han holde foredrag om sin egen utvikling som fotograf på Nordic Light. Foto: Erik Almås