Noomi Rapace og Rachel McAdams som femme fatales i en erotisk, blodig og psykologisk trekanthistorie, kalt «Passion», regissert av Brian DePalma, låter som en ferd tilbake mot 70-tallsfilmene til den amerikanske filmskaperen. Visuelt og fortellermessig, særlig i finalen, er det glimt av gammel, sleazy storhet over DePalma.

Likevel er filmen vel så slående som nok et eksempel på at DePalma har blitt en av gårsdagens menn i amerikansk film. Hans tysk-franske, engelskspråklig nyinnspilling av franske «Love Crime» med Kristin Scott-Thomas fra 2010 blir for mye av en europudding, selv om DePalma fråtser filmatisk i lunefulle kvinner og menneskene rundt dem.

Som krim er originalen hakket bedre. Som psykologisk, stilisert utspekulert gys har «Passion» litt for seg, om du ikke tar den helt alvorlig, men heller lar deg lede av DePalma og hans skuespillere til over-the-top og enda lenger. Til overdådig, grim finale, til musikk av veteran Pino Donaggio, som også lydla DePalmas langt bedre «Dressed To Kill» for 33 år siden.

Ekstramateriale: Bakomfilm, intervju