– Jeg spilte sammen med The Roots noen ganger på talkshowet til Jimmy Fallon, hvor de er husband. Vi fikk veldig god kjemi og bestemte oss for å se hva vi kunne få til dersom vi gikk i studio sammen, sier Elvis Costello.

Torsdag spiller Elvis Costello i Borggården under Olavsfestdagene, ikke med hiphop-gruppen The Roots, men med sitt vanlige backingband The Imposters.

Fra The Roots-samarbeidet ble låten «Walk Us Uptown» akkurat sluppet, og til høsten kommer Elvis Costello & The Roots med albumet «Wise Up Ghost». De hadde ikke avtale med noe plateselskap da de gikk i studio, men plutselig hadde de spilt inn et helt album. Nå skal platen gis det ut på den legendariske jazz-labelen Blue Note.

– Det var kanskje litt risky slik bransjen er nå, men vi var vel aldri redde for at ingen ville gi det ut, sier Costello og ler.

Fra punk til kammermusikk

Elvis Costellos karriere begynte på puben tidlig på 70-tallet. Noen år senere var han del av Londons punk- og nyveivmiljø, og han fikk sitt gjennombrudd med debutalbumet «My Aim Is True» i 1977. Siden den gang har Costello vært der. Han har jobbet med rock, jazz, bluegrass, kammermusikk og country, for å nevne noe. Men nå er det altså noe nytt.

– Hva var ditt forhold til hiphop før du begynte å jobbe med The Roots?

– Jeg husker jeg hørte Grandmaster Flashs «The Message» (legendarisk hiphop-singel journ.anm.) da den kom i 1982. Jeg forsto at låten betydde veldig mye og at den sa noe om en desperasjon og en virkelighet som jeg ikke tilhørte, men likevel kunne sympatisere med. Jeg ville ikke etterligne denne kulturen, men «The Message» påvirket meg likevel, sier Costello.

Musikkens Kevin Bacon

Men Costello, som er gift med den kjente jazzsangeren Diana Krall, er egentlig ikke interessert i å snakke om sjangre.

– Jeg liker kammermusikk, men det betyr ikke at jeg liker all kammermusikk. Jeg liker jazz, men det betyr ikke at jeg liker all jazz. Det samme gjelder hiphop. Men disse sjangerbetegnelsene betyr ingenting. Det er bare musikk som betyr noe, sier han.

Costello er en yndet samarbeidspartner, og har jobbet med artister som Annie Lennox, Burt Bacharach og strykekvartetten Brodsky Quartet. Han har også produsert album for artister som The Pogues og The Specials.

Costello er blitt omtalt som musikkens Kevin Bacon. Skuespilleren har fått et spill oppkalt etter seg, som går ut på å finne den korteste veien mellom en tilfeldig valgt skuespiller og ham, en vei som aldri er lang på grunn av Bacons svært omfattende og varierte karriere. Slik skal det angivelig også være med Elvis Costello i musikkens verden.

Frarådet kjøp av plate

Men Costello har ikke bare venner i musikkbransjen. Han er stor i kjeften og har aldri vært redd for å gå i krigen. I 2011, for eksempel, gikk Costello ut og oppfordret britiske fans til ikke å kjøpe hans siste plate. Plateselskapet Universal hadde gitt ut en spesiell boks med Costellos musikk, til rundt 2000 kroner. Costello sa at prisen enten måtte være trykkefeil eller et forsøk på satire, og han ba fansen styre unna.

I et intervju med The Telegraph i 2009 sa Costello at han ikke kunne forstå at Oasis' Noel Gallagher kunne nevne sitt eget navn i samme setning som Paul McCartneys, og at Gallagher lever i den villfarelsen at han i det hele tatt er en låtskriver. Costello sier at han har mistet oversikt over hva han faktisk har sagt, og hva folk hevder han har sagt.

– Jeg har gitt så mange intervjuer at jeg har mistet all oversikt. Og i en viss periode hadde jeg kanskje ikke så god kontroll på hva jeg liret av meg. Men ofte blir ting som er sagt om meg, forvekslet med hva jeg faktisk har sagt, sier Costello.

Veksler mellom 150 låter

The Attractions var Elvis Costellos backingband fra 1978 til 1986, deres første innspilling var den kjente singelen «(I don't want to go to) Chelsea», og igjen i en periode på 90-tallet. Hans backingband nå er The Imposters, som er en videreføring av The Attractions.

Når Elvis Costello og The Imposters nå kommer til Trondheim, er det med 150 sanger i kofferten. Hva de spiller, bestemmer de seg ofte for mens de står på scenen.

– Det får oss til å være skjerpet, og det gjør at låtene holder seg litt friskere. Det er viktig å ikke stivne i ett sett. Det er farlig å bli tilfreds, og jeg håper jeg aldri blir helt fornøyd, sier Elvis Costello.