Aldri har det vært tydeligere hva som er tidens trend i ansiktshår for norske mannlige skuespillere, enn under Amanda-showet i helga. Jurymedlem og utdeler Thorbjørn Harr fleipet fra scenen selvironisk med skjegg som fellesnevner for norske skuespillere med internasjonale oppdrag.

– Om du har tenkt deg en karriere på amerikansk film eller tv, må du skaffe deg skjegg, sa han til VG-tv etterpå, glisende i skjegget. Harr er for tida aktuell som Jarl Borg i HBO-serien «Vikings».

En mann med skjegg som av forskjellige grunner stjal mye oppmerksomhet under helgas stormøte for norsk filmbransje, var Aksel Hennie. I hans nye, premiereaktuelle norske film «Pionér» er dyrkingen av ansiktshår konsentrert til en skikkelig 70-tallsbart. Under Amanda-showet spradet han rundt med et skjegg omtrent like omfangsrikt som Harrs, og vel så prangende, siden Hennie har mindre hårvekst på toppen.

Skjegget og musklene Hennie dyrker for tida er nemlig en del av utrustningen til hans rolle som Tyedeus i Brett Rathners «Hercules: The ThracianWars» som spilles inn i disse dager, og etter planen skal på kino neste sommer. Der spiller han sammen med en av skjeggisene Hennie hang med på Amanda-festen i helga. Tobias Santelman slo gjennom både i Norge og internasjonalt med skjegg i «Kon-Tiki», og har fått rollen som Rhesus i det mytologiske Hollywood-dramaet med Hennie.

Santelman var en av de mange skjeggisene som ble nominert til Amanda. Amanda-juryen er muligens mindre blendet av norsk skjeggvekst enn internasjonal filmindustri. Av de tre nominerte i klassen for beste mannlige birolle, hadde Mads Ousdal kveldens lengste skjegg. Det førte øyeblikkelig til spekulasjoner om hvilken internasjonal rolle han forbereder seg til, før TV2 avslørte at det var en kommende NRK-serie som har fått ham til å la skjegget gro.

Av de nominerte i klassen fikk den med kortest skjegg (ca 6mm), Fridtjov Såheim, prisen, mens i klassen for beste mannlige hovedrolle var det ikke overraskende den eneste av de nominerte med skjegg, Pål Sverre Valheim Hagen, som fikk pris.

Mannen som framfor noen har gjort norsk skjegg til internasjonal filmvaluta de siste åra, var ikke i Haugesund. Kristofer Hivju har mest av alle lyktes i å vise at nordmenn med ekte skjegg gjør seg bedre på film og tv enn amerikanere med pålimt. Hans røde skjegg er bedre enn mye annet i storfilmene «The Thing» (2011) og «After Earth» (2013). Det er likevel mest av alt som Tormund Giantsbane i en av vår tids fremste tv-serier «Game Of Thrones» at Hivju bekler en skjegg-rolle som etter mye å dømme kan bli banebrytende for ham.

Mens skjegg-trenden på film til en viss grad handler om historiske filmer eller ekstreme typer, ser den generelle moten for skjeggvekst på menn som fikk kraftig løft for noen år siden ut til å holde seg overraskende lenge. Sannsynligvis forsterket av foregangsmenn innen rock og idrett. Det blir interessant å se om ti års tid om menn med skjegg bare er så 2013, omtrent slik menn med skjegg på 80-tallet så ut som levninger fra en annen tid. I så fall gjør nok norske skuespillere lurt i å smi mens skjegget er varmt og langt.

Kristofer Hivju, Aksel Hennie og Thorbjørn Harr bidrar til at rødlig, norsk skjegg er i ferd med å bli kulturell norsk eksport artikkel med stadig større gjennomslagskraft.
Kristofer Hivju, Aksel Hennie og Thorbjørn Harr bidrar til at rødlig, norsk skjegg er i ferd med å bli kulturell norsk eksport artikkel med stadig større gjennomslagskraft. Foto: Lien, Kyrre, VG