–Mange bedrifter fra handelsnæring, flybransje, utdanning, bank, olje, og byggebransje har sikret seg billetter. Det er fortsatt mulighet til å sikre seg plass, sier arrangør Cathrine Astad i Catwork.

I juni kunne Adresseavisen melde at Iron Maiden-vokalist Bruce Dickinson returnerer til Trondheim. Forrige gang, i 2008, spilte han for rundt 24 000 Maiden-fans på Lerkendal stadion. I dag skal han holde inspirasjonsforedrag om forretningskreativitet, sine prosjekter innenfor gründerskap og om suksessfaktorer i business for trøndersk næringsliv på Royal Garden.

Av de rundt 550 plassene på Royal Garden, er cirka 150 av billettene forbeholdt privatpersoner, slik at andre fans også får mulighet til å oppleve Iron Maiden-vokalisten i en annen setting. Ragnhild Lund Ansnes, journalist, forfatter og tidligere NRK-programleder, er konferansier.

Gründervirksomhet

Astad har sett Bruce Dickinson holde foredrag ved tre anledninger, og ble overbevist om at hans tanker om næringslivet er noe Trondheim trenger.

–Han sa blant annet «ikke stopp opp for å spørre deg selv hvorfor du ikke bør gjøre noe. Spør deg selv hvordan du kan gjøre det». Dette budskapet fra Dickinson appellerte til meg da jeg hørte ham første gang under et foredrag i Stockholm. Jeg er selv i oppstarten av eget foretak og synes det er inspirerende å høre hvordan en legende som har lyktes på så mange felt, tenker.

Dickinson har vært Maiden-vokalist siden 1981, bortsett fra et avbrekk på seks år fra 1993 til 1999. Samtidig som han turnerte verden som en av verdens beste heavy metal-vokalister, udannet han seg til å bli pilot og konkurrerte i fekting internasjonalt.

–Han er en veldig kreativ, mangefasettert og engasjert foredragsholder. Man skjønner at han har lang sceneerfaring. Gründervirksomhet er også et aktuelt tema for ham. Han er opptatt av å utfordre etablerte tankemønstre.

Foredrag på kampflybasen

Ifølge Astad trekker Dickinson paralleller mellom forretningsvirksomhet og rockebusiness og mener at forretningslivet har mye å lære fra rockebransjen.

–Når du selger et produkt, selger du ikke bare et produkt, men en følelse og et tillitsforhold. Hvis produktet er dårlig, slutter dine kunder å være dine fans, sier hun om Dickinsons tankegang, og opplyser at han vil ta imot spørsmål fra publikum ved foredragets slutt.

Dickinson leder for øyeblikket et regjeringsstøttet prosjekt med mål om å skape 1500 arbeidsplasser i Wales knyttet til flyvedlikehold. Han er også i ferd med å starte opp en flyskole for utdannelse av piloter. I morgen reiser han passende nok til kampflybasen i Ørland for nok et foredrag i Trøndelag.

Foto: VEGARD EGGEN, Adresseavisen