I fjor høst jobbet Aam som skuespiller ved Nationaltheatret i den kritikerroste forestillingen «Disputten».

I vinter debuterte han som regissør og koreograf med forestillingen «The Expressions of the Emotions» ved Teaterhuset Avant Garden. Han bor for tiden i Oslo, men synes det er stas å være i hjembyen for å spille teater av og til.

– Det var veldig fint å spille på Trøndelag Teater i vår, da jeg var med i Lisa Lies forestilling «Blue Motel». Og det er veldig artig å være her nå med dette prosjektet. Jeg har jo selv hatt viktige teateropplevelser både på Avant Garden og ved Trøndelag Teater, sier scenekunstneren som er utdannet ved Akademi for scenekunst i Fredrikstad og Teaterhøyskolen i Stockholm.

– Både i Fredrikstad og Stockholm hadde jeg lærere fra hele Europa og USA, virkelig kremen av instruktører og koreografer som det var utrolig inspirerende å jobbe med.

Og den ballasten har ført til at han jobber med alle sidene av scenekunstfaget og er både skuespiller, danser, koreograf og regissør. Prosjektet «The Expressions of the Emotions» er et forsøk på å slå sammen flere deler av scenekunsten.

Kikker mot hele Europa

– Vi har forsøkt å lage en forestilling som kan nå ut internasjonalt, det er ikke så mye tekst her, og det er en ny og universell tematikk. Jeg har ikke sett at dette har blitt gjort innenfor teaterdiskursen som foregår nå. Dette er første gang jeg både har regi og det totale ansvaret. Plutselig har jeg ansatt folk og må få ut fakturaer osv., flirer Aam og understreker at det er et kollektivt prosjekt.

– Forestillingen er min idé, men tanken er å la skuespillerne bidra selv med sine innspill og uttrykk, og så setter vi det sammen i fellesskap.

Han har fått støtte fra Kulturrådet, i tillegg til at han samarbeider med de tre teatrene Black Box i Oslo, Avant Garden i Trondheim og et tilsvarende teater i Stockholm.

Ja takk, begge deler

– Hva slags ambisjoner har du fremover?

– Jeg ønsker å finne en god balanse mellom å være både skuespiller og regissør. Jeg er en forestillingsmaker.

– Det er utrolig godt å ikke alltid måtte ha ansvar for helheten, men bare gå inn å være skuespiller. Da trenger jeg ikke sensurere meg selv, da er det noen andre som gjør det. Samtidig er det fint å kunne tilby en forestilling som andre kan ta del i, så jeg ønsker egentlig å gjøre begge deler. Og det er så mye spennende som skjer nå, for vi ser jo hvordan veggene mellom det frie scenekunstfeltet og institusjonsteatrene er i ferd med å smuldre opp. De henter ressurser fra hverandre. Hele teaterfeltet er i ferd med å bli mer flytende, og det er kult.

Neste prosjekt er en forestilling med Rebecca Nystabakk og Huy Le Vo som skal settes opp på Black Box i Oslo, da er Aam kun med som skuespiller.

– Bare prosjektet er spennende nok, er det det som er drivkraften for meg, avslutter Aam.