- I fem år som en litterær redaktør har jeg sett et økende antall rosa og glitrende bøker om kakebaking for jenter, og macho, blå bøker om slåssing og snørr for gutter. Nå tar jeg et standpunkt, og gjør det klart at jeg ikke kan anbefale en bok som utelukker halvparten av leserne, sier den litterære redaktøren for avisen The Independent on Sunday, Katy Guest.

Den britiske redaktøren vil bli kvitt bøker disse bøkene, fordi hun mener de er nedverdigende for begge kjønn.

- Jeg lover at avisen og nettstedet ikke lenger vil vurdere bøker som er rettet mot bare jenter eller bare gutter. En eventuell «Girls book of boring princesses» som kommer på pulten min, vil gå rett i resirkuleringshaugen sammen med enhver «Great big book of snot for boys», skriver hun i en kommentar på independent.co.uk.

Bør forlag unngå å gi ut bøker som kun er rettet mot bare gutter eller bare jenter? Stem til høyre for artikkelen, og skriv din mening i kommentarfeltet under.

«La bøker være bøker»

Den britiske avisen, sammen med The Independent og tilhørende nettsted, støtter internettkampanjen «La bøker være bøker», som oppfordrer forlag til å droppe kjønnsspesifikke barnebøker. Kampanjen har hatt blandet suksess, og skapt store debatter blant foreldre, lærere, barnebokforfattere og lesere. Mange støtter vedtaket, mens andre anklager avisene for sensur.

Guest mener at barnebokforfattere bør ha troen på at bøkene de skriver skal appellere til alle barn, og ikke bare til det ene kjønnet.

- Se på Suzanne Collins Hunger Games-triology. Den har en kvinnelig hovedfigur, et slående ikke-rosa bokomslag, og er elsket av både gutter og jenter. Heltinnen, Katniss Everdeen, er hendig med pil og bue, og bruker ikke mye tid til å bry seg om å se kul ut. Så å fortelle gutter at de skal være interessert i fysiske aktiviteter utendørs, og jenter bær være interessert i hvordan de ser ut, er nedverdigende for begge kjønn, sier redaktøren.

- Voksne tar egne valg

Katy Guest understreker at hun ikke er ute etter å bli kvitt «chick lit» eller romantiske bøker.

- Voksne er klar over hvordan den subtile markedsføringen fungerer, og vet hvordan de skal takle den. De er også gamle nok til å vite hva slags lesing som er tilgjengelig, og til å gjøre sine egne valg.

I forrige uke ble det kjent at både Parragon (som utgir blant annet Disney-bøker) og forlaget Usborne ikke lenger vil utgi bøker spesielt rettet mot gutter eller mot jenter.

Det er ukjent om The Guardian, som deler nettsted med Independent on sunday, stiller seg i debatten.