Dersom trenden fortsetter vil private teaterskoler i Norge utdanne over 700 skuespillere de neste ti årene.

- Skuespillerforbundet har med stort og smått 1100 medlemmer i dag. De neste ti årene vil det være dobbelt så mange som skal kjempe om jobbene. De private teaterskolene utdanner folk til arbeidsledighet sier Ørjan Hattrem til adressa.no.

For mange middelmådige

Hattrem mener man må ha fokus på kvalitet i teaterutdanninga.

- Det utdannes altfor mange middelmådige skuespillere her til lands, og de private står for størsteparten av disse. Derfor er det viktig at myndighetene ikke slipper opp og lar disse private skolene få bachelorutdanning. De er rett og slett ikke dyktige nok.

Hattrem viser til våre naboland Sverige og Danmark som har en litt annen politikk på dette området.

- Der har de offentlige skolene 1300 søkere i året og det er stor status å komme inn. Her til lands tyr kanskje unge mennesker til en lettvint løsning med å velge private skoler. Det tror kanskje det er en mye enklere vei å gå. Men til syvende og sist, når studentene skal ut i arbeid, handler det om kvalitet, mener Hattrem.

Må være forskoler

Hans egne studenter, derimot, har han stor tro på. Hattrem er spesielt stolt av kullet som ble uteksaminert i 2012. De har reist verden rundt med forestillingen "Forget me not" som skal opp på Det Norske Teatret rett etter påske.

- Vi har bevist at vi er liv laga og at vi utdanner gode skuespillere. 2012-kullet er nå på en treårig verdensturné. Det er helt rått. Dette er det norske ensemble som har hatt den mest omfattende verdensturneen noensinne. Og det er skapt av høyskolen som driver sin offentlige utdanning i Verdal. 2012-studentene står øverst på festivalplakaten flere steder rundt om i verden, sier Hattrem, før han kommer med et siste hjertesukk.

- Man greier ikke å masseprodusere skuespillere og samtidig ivareta spisskompetansen. Det er å utdanne folk til arbeidsledighet. I Danmark og Sverige investerer man stort i de offentlige teaterhøyskolene - og lykkes med det. Jeg mener de private teaterskolene heller burde være forskoler for høyere utdanning. Det er for mange i dag som tror de blir skuespillere uansett hvilken skole de går på. Slik er det ikke, sier Ørjan Hattrem.

– Det utdannes altfor mange middelmådige skuespillere her til lands, og de private står for størsteparten av disse. Foto: Leif Arne Holme