Medietilsynet la fram Barn og medier-undersøkelsene for 2014 på Litteraturhuset i Oslo mandag formiddag. Der ble det vektlagt at foreldre henger etter, mens barn og unges bruk av smarttelefoner og nettbrett har hatt en eksplosiv vekst:

– Det er fortsatt slik at foreldrene viser større interesse for barnas bruk av tradisjonelle medier, som bøker og filmer, enn for deres bruk av internett og dataspill, sier Stian Lindbøl, seniorrådgiver og prosjektleder for Barn og medier-undersøkelsene i Medietilsynet.

Også blant de yngre barna øker skjermbruken. Omtrent hvert tredje barn mellom 5 og 8 år har nå tilgang til eget nettbrett. Det er en enorm økning fra 2012, da bare 3 prosent av barn i denne aldersgruppen hadde eget nettbrett.

Hele 6 av 10 av dem mellom 12 til 14 år oppgir at de har eget nettbrett. Gjennomsnittsalderen for barnas første mobil ligger nå på åtte år.