VGTV på nett har vært en suksess for mediehuset VG. Nå satser Schibsted på også å lage «vanlig» TV av innholdet, skriver kampanje.com i dag.

Under konferansen Nordiske Mediedager torsdag slapp konsernsjef Rolv Erik Ryssdal nyheten om at Schibstedts største mediehus nå snart blir å finne på TV-skjermen i stua.

- VGTV lanserer en lineær tv-kanal som vil inngå som en del av Norgespakken til Canal Digital, sa Ryssdal under sitt foredrag på Norske Mediedager.

Strategien til VG er å ta de beste elementene fra nett-TV til TV-skjermen i stua. Det vil bli fokusert mest på innhold, men også andre elementer fra VGTV skal få plass. I forbindelse med den nye satsningen vil VG og Schibstedt rekrutere nye ansikter i løpet av de kommende ukene.

VG-redaktør Torry Pedersen sier til kampanje.com at den kommende satsningen på ingen måte er et halvhjertet forsøk på å lage nyhets-TV.

- Vi er opptatt av å endre formen på TV. I VG har vi hatt en «digital first»-strategi i årevis. Den tanken vil vi ta med oss til tv-skjermen også. Vi vil enkelt og greit lage TV for TV-skjermen, men på nettets premisser og med nettets form. I VG kan vi være mer kyniske i valgene vi tar og prioriteringene vi gjør, enn det mange av konkurrentene kan. Dette i og med at vi ikke har en form, et publikum eller en knippe tv-kanaler å ta hensyn til i utgangspunktet, sier han.

I første omgang vil den nye nyhetskanalen til VG kun være tilgjengelig via Canal Digital.