Frost brukte norske fjorder og fjell som «location», og åpnet med samisk joik av Frode Fjellheim og Trondheims-koret Cantus, da den hadde premiere på kinoene rundt juletider i fjor.

Disney satset 895 millioner norske kroner på å produsere filmen, og den har nå klart å omsatte kinobilletter for utrolige 7,28 milliarder kroner, skriver Aftenposten. Dermed befinner Frost seg på en femteplass over tidenes mest innbringende filmer, ifølge en oversikt fra nettstedet Box Office Mojo.

Den vant også to Oscar-statuetter i februar.

Også i Norge ble Frost en av de aller største publikumsmagnetene de siste årene, med over 500.000 solgte kinobilletter.

«Ringenes Herre-effekt»

Samtidig er filmen nå i ferd med å gi en aldri så liten «Ringenes Herre-effekt» for norsk reiseliv.  Peter Jacksons trilogi fra tidlig på 2000-tallet om blant annet hobbiter, trollmenn og orker er det klassiske eksemplet på hva film kan gjøre for reiselivet. Den ga en voldsom og langvarig vekst for turismen til New Zealand.

Ifølge tall fra Innovasjon Norge økte antall reisende fra USA til Norge med 37 prosent i perioden januar-mars, sammenlignet med samme periode i fjor.

Dessuten har amerikanernes søk på flyreiser til Norge økt med hele 153 prosent.

Fortsetter ut over sommeren

- Det er ingen som helst tvil om at økningen i interesse for Norge som reisemål blant amerikanerne i stor grad skyldes effekten fraFrost. Og dette ser ut til å fortsette ut over sommeren, sier reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge til Aftenposten.no.

Ifølge Tuftin har den statlige reiselivspromotoren brukt seks millioner kroner i USA på markedsføring av Norge knyttet til animasjonsfilmen.

Blant annet er norske fjorder og fjell, i kombinasjon med figurene og handlingen fra Frost, markedsført via store kampanjer på gigantskjermer på Times Square, i reklame på TV og kino og gjennom annonser i papirbaserte medier og på nett.

Tredoblet nettrafikk

Trafikken på Innovasjon Norges nettsider, som i utlandet er kjent som Visit Norway, er tredoblet etter at selskapet la inn en egen Frost-side der Norge profileres som reisemål opp mot handlingen i filmen.

Mye av trafikkveksten skjer via Norwegians nye USA-ruter, men en rekke reiselivsoperatører i USA rapporterer også om fin vekst.  I fjor var det 303.000 amerikanske gjestedøgn i Norge, men dette ventes nå å vokse kraftig.

Egne Disney-pakketurer

Disney selger selv Frost-relaterte Norges-reiser under merkevarenavnet Adventures by Disney. Pakketurene går blant annet til Bergen, Flåm, Geiranger og Oslo, og er en av 27 ulike pakker som selskapet markedsfører akkurat nå.

En annen av turene går til Skottland, og er knyttet til animasjonsfilmenModig.

Prisene er absolutt i det øvre sjiktet av hva amerikanske turister kan tillate seg: En ukes Frost-reise for to voksne og to barn til Norge i august kommer på hele 177.000 kroner med alle reiser, aktiviteter, sightseeinger, hotellovernattinger, måltider og guider inkludert.

Men da inngår både elverafting i Voss, grunnkurs i norsk folkedans, ørretfiske «langs breen» i Loen, fjordsafari med speedbåt og rib, besøk i stavkirker og brevisitt.

- Betalte ikke en krone til Disney

Innovasjon Norge oppnådde ifølge Tuftin en unik avtale med Disney daFrost ble laget.

LES OGSÅ: Kaller den nye Disney-filmen en klassiker

- Vi betalte ikke en krone direkte til Disney. De dekket alle sine utgifter selv. Derimot forpliktet vi oss til å bruke 16 millioner kroner til markedsføring rundt filmen i USA, Storbritannia, Sverige, Danmark, Tyskland, Russland, Frankrike, Spania, Italia og Norge. Vi fikk dermed en eksklusiv avtale om reiselivsmarkedsføring opp mot filmen i disse ti landene, men hele satsingen ble lagt innenfor våre ordinære budsjetter. Vi har ikke brukt ekstra penger på dette, forteller han.

Den norsk-amerikanske reiselivssuksessen vekker nå oppsikt i bransjen, og omtales i en bredt anlagt artikkel hos det amerikanske nettstedetInternational Business Times.

- Satte Norge på kartet

Under tittelen «Disney-hit gir en snøstorm av turister» fortelles historien om hvordan Disney og det statlige norske reiselivsorganet knyttet bånd og planla felles markedsfremstøt lenge før filmen kom på kinoene.

- Dette satte Norge på kartet, forteller Berit Gran, prosjektsjef for nett og nye medier ved Innovasjon Norges New York-kontor til nettstedet.

Reiselivsdivisjonen i Disney, Adventures by Disney, kontaktet Innovasjon Norge seks måneder før kinopremieren og ba om samarbeid.

- Vi så muligheten med en gang. Norge er en bitte liten destinasjon, relativt ukjent i USA, så for oss var muligheten til å bli knyttet til en verdenskjent merkevare som Disney enorm, sier hun til International Business Times.

13 uker på Billboard-toppen

Allerede i 2011 dro filmens kunstneriske formgiver, Michael Giaimo, på sin første tur til Norge for å hente inspirasjon til handling og kulisser. Giaimo besøkte gjennom flere reiser Bergen, fjordene på Vestlandet og blant annet sørsamer på Røros-vidda for å gjøre research.

Filmmusikken til Frost, med sørsamen Frode Fjellheim og koret Cantus som en av bidragsyterne, lå inntil midten av mai tretten uker på rad på toppen av den amerikanske Billboard-listen.

Les også:

Sto modell for Disney-helt

Disney falt for trønderske damestemmer