Først av alt: Adressa har anmeldt «Nether» i en tidligere og uferdig versjon. Sist gang vi tok en tur til zombieland, fikk spillet nøye seg med en treer på terningen, og ble kritisert for å ha mange tekniske feil og ikke oppmuntre til samarbeid spillerne imellom. Nå er spillet ute av utviklingsfasen og er sluppet i ferdig versjon på nettsjappa Steam. Har utviklerne klart å rydde opp, eller er «Nether» dødsdømt?

Ditt oppdrag er forsåvidt enkelt: overlev. Men det er lettere sagt enn gjort når andre spillere stadig er ute etter ammunisjonen, maten og førstehjelpsskrinet ditt. For å si det rett ut dreper de deg om og om igjen, helt til enhver livsglede er tynt ut av den stakkarslige spillfiguren. Da jeg endelig hadde klart å få meg en slags venn, krasjet serveren rett etterpå. C’est la vie.

Det første som slår meg er den flotte grafikken: I en åpen verden som denne er innlevelsen sentral, og «Nether» er grøssende atmosfærisk. Omgivelsene er forbløffende detaljrike, særlig sammenliknet med sjangertoppen «DayZ». Men, på den andre siden er det jo litt snodig at man kan løpe rett gjennom lyktestolper – å hevde at spillet er polert er altså en kraftig overdrivelse.

Mitt hovedproblem med «Nether» er at det er alt for snilt i en sjanger som tradisjonelt sett fokuserer på brutale avstraffelser. Verdenen er ikke så stor, og farlige strekninger blir dermed automatisk mindre farlige. I tillegg finnes det trygge soner hvor zombiene ikke kan angripe, og helsen din blir automatisk bedre igjen om du ikke er for skadet. På den andre siden mister man faktisk absolutt alt når man dør, så det kan hende jeg bare misliker at «Nether» er så inkonsekvent i sin brutalitet.

Spillet er langt mer brukervennlig og hjelpsomt enn eksempelvis «DayZ», og er sånn sett en trivelig introduksjon til overlevelsessjangeren. Zombiespill skal vel strengt talt ikke være «trivelige», og det passer tematikken dårlig at noen skal holde meg i hånden og fortelle meg hva jeg skal gjøre.

Føler du deg litt forrædersk, kan du forøvrig bytte lag og spille som zombie, litt som Valve gjorde uendelig mye bedre i «Left 4 Dead 2» – ikke særlig imponert her heller, altså. Det er litt gøy å sprette og teleportere rundt i zombiedrakt, men å drepe spillere er så og si umulig, i hvert fall til å begynne med.

Det er få grunner til å stikke innom den pene, men alt for snille «Nether»-byen, og det blir med tre-fire timer surring før jeg går lei. At spillet fremdeles har mange tekniske feil siden sist vi testet det, er heller intet godt tegn. Sjangerforvirrede «Nether» beholder dermed sin treer, og tar ikke store hopp fra utvikling til ferdig versjon – skuffende.