Om du har vært på en konsert eller teaterforestilling i Trondheim de siste ti årene, har du sikkert lagt merke til ham, bevæpnet med fele, mandolin eller et annet strengeinstru- ment, delvis skjult av kveldens egentlige hovedperson.

Øyvind Smidt har blant annet spilt med Rasmus og verdens beste band, Trønderhøns, Sjuende far i huset, Rita Eriksen, Ida Jenshus, Marthe Valle, Gunnhild Sundli, Tore Johansen og i en rekke forestillinger på Trøndelag Teater. Når han ikke har vært ute og spilt med andre, har han sittet hjemme på hybelen i Frostaveien og spilt eller komponert for seg selv.

Det er sistnevnte syssel som nå materialiserer seg på soloplata «Felefunk», der folkemusikkrøttene til Øyvind Smidt vekkes grundig til live.

Les anmeldelsen av plata her

Fra kappleik til konservatoriet

I oppveksten i Heidal i Gudbrandsdalen fartet Øyvind fra kappleik til kappleik, i tillegg til å spille til dans som en del av de lokale ungdomsstjernene Heidalstrolla. Også den gangen satt han mye alene og flikket. Faren var rektor på Heidal barne- og ungdomsskole og Øyvind hadde fri adgang til musikkrommet og alle instrumentene der. Han var interessert i mange sjangre, så det var ikke noen bombe at han gikk på musikklinjen på videregående i Gjøvik, med fokus på klassisk musikk. Det var så givende at han søkte seg videre på den klassiske linjen på Musikkonservatoriet i Trondheim.

–Men der ble det bråstopp. Jeg følte ikke jeg passet inn, verken faglig eller sosialt, sier Øyvind. Men han fikk gode venner i de månedene han gikk der: Rasmus Rohde og Ronny Kjøsen, to andre musikalske talenter som måtte gi opp konservatoriet. De tre «taperne» snudde motgangen til noe positivt. De dannet trioen som etter hvert endte som Rasmus og verdens beste band (der Øyvind fortsatt er aktiv som fele-vikar) og fikk oppdrag for Trøndelag Teater. Øyvind begynte på musikkvitenskapelig institutt på Dragvoll.

Ikke stort, men veldig bra

– Jeg trives i Trondheim. Musikkmiljøet er ikke så stort, men det er veldig bra. Jeg har fått anledning til å gjøre mye forskjellig, og det passer bra – for jeg liker mye forskjellig, sier Øyvind. Han benevner seg som verdens største Alison Krauss-fan, og var blant de første som kjøpte billett til når Dixie Chicks comebackturné når Oslo, hører mye på popartister som Dire Straits, Peter Gabriel og Sting – gammeldans og folkedans

Kanskje har han gjort litt for mye forskjellig i noen år. Nå strammer han inn, prioriterer jobbene med Rita Eriksen, Rasmus og Trønderhøns, i tillegg til sitt eget prosjekt. Innspillingen av «Felefunk» har foregått gjennom vinteren. Øyvind spiller mange instrumenter selv, men har også brakt med seg en rekke av musikerne han har jobbet med i årene i Trondheim.

Vil ikke bare gjenskape

Folkemusikeren i ham har kommet opp til overflaten igjen de siste årene. Men han vil ikke bare gjenskape gammel musikk, han bruker sin musikalske bredde til å fargelegge tradisjonsmusikken.

–Det har vært fokus på generasjonsskifte og fornying av folkemusikken i det siste, men for å være ærlig synes jeg fortsatt miljøet er for konservativt. Miljøet er preget av patriotiske holdninger, dalføre står mot dalføre, bygd mot bygd, kappleikene gjør at konkurranseelementet er usunt stort – og det legges for mye i forpliktelsene i arven unge spellemann forvalter, i stedet for å motivere til å nytolke arven, sier Øyvind Smidt.

Lanseringskonsert fredag

– Jeg har alltid syntes det har vært stas å få være et wildcard i bakgrunnen, en som ikke er i fokus, men som får lov til å sette sitt preg på andres musikk, sier Smidt. Han synes det er litt skummelt å stikke hodet frem, men det er spennende å oppleve at tilvante roller er snudd.

–Det er stort at så mange av de jeg har spilte med tidligere, nå setter sitt preg på min musikk. Det har vært en flott prosess, gjort musikken godt, sier Øyvind Smidt – som førstkommende lørdag feirer utgivelsen med releasekonsert på Dokkhuset. Fritz Eidsvåg, Tore Sandbakken. Andreas Dahle Aagård og Erlend Jentoft utgjør Øyvinds faste band, i tillegg vil en rekke til dels ganske kjente gjestemusikere dukke opp på scenen i løpet av konserten.

–Det blir noen flere konserter rundt albumutgivelse, i hvert fall i Heidal og Oppdal, så håper vi på festivaljobber i sommer. Musikken på «Felefunk» vil kunne passe inn i mange typer festivaler, mener Øyvind Smidt.

Dokkhuset lørdag kl. 21.00