Teater i samspill med publikum

–Vi ønsker å kommunisere med folk, både fysisk og følelsesmessig, og publikum må gjerne delta selv. Men vi ber ikke om det, sier gjengen bak improvisasjonsteateret «Dvell».

Improvisasjonsteater: - Vi ønsker at folk skal kunne relatere seg til det som skjer på scenen og gjerne delta selv, enten fysisk eller følelsemessig, sier lyrikeren og scenekunstneren Arild Vange. Foto: Annemona Grann

Saken oppdateres.

Alt er improvisert, ingenting er fast, derfor blir det tre helt forskjellige forestillinger gruppa nå presenterer på Teaterhuset Avant Garden.

«Improvisasjon person» heter forestillingen som har urpremiere på torsdag og tar utgangspunkt i Arild Vanges nye bok med samme navn.

–Vi har en base i denne boka, og flere av oss har lært disse tekstene utenat, sier Frode Eggen, som er improskuespiller. Sammen med lyrikeren Vange, gitaristen Neil Davidson, perkusjonisten Kyrre Laastad og scenograf Kristin Lian Berg tar de i burk en rekke elementer for å skape tre helt nye og unike forestillinger.

–Boka handler ikke om noe annet enn at den er en respons på den portugisiske forfatteren Fernando Pessoa som hadde mange heteronymer, det vil si at han hadde mange forskjellige personer inni seg som skrev forskjellige ting. Vi viderefører noe av dette personlighetsmangfoldet, og det gjør vi gjennom improvisasjon, forteller Vange.

Improviserer med effekter

Teatergruppen har ikke planlagt noe som helst før de går på scenen, men har med seg noen effekter som gamle bøker, gitarer, sekker, et par hoppeballer og ruller med papir.

–Vi vet ikke hvordan vi skal bruke dette før vi begynner forestillingen, og responderer på hverandre. Vi håper folk kan relatere seg til dette, selv om man bare ser bruddstykker av det. Ser du alt som en helhet, ser du at det både dreier seg om konstruksjon og dekonstruksjon av ulike uttrykk. En del av det man ser vil folk relatere seg til helt forskjellig, og noe vil man ikke relatere seg til i det hele tatt. Kanskje blir publikum med på å forme hele uttrykket sammen med oss, men uten at vi har bedt dem om det, sier Eggen.

Risikosport

–Det interessante ligger i det å ta en stor risiko, at vi ikke faller inn i et mønster, som for seksempel ved å invitere publikum aktivt med.

–Hvis vi klarer å lage noe som er så åpnet som vi ønsker, åpner vi noe hos hver enkelt person som de kan gå inn i og gjøre noe med selv. Det trenger ikke å være en fysisk deltagelse på scenen, det er nok at vi kommer i kontakt med folks følelser. Vi må lage noen åpninger der vi inviterer folk inn, det skal ikke være sånn at vi holder på bare for oss selv. Man kan delta både følelsesmessig og fysisk. Det å sense hvordan publikum reagerer gjør noe med oss som står på scenen, og vi gir respons på publikums deltagelse. Det blir et samspill mellom publikum og oss, og det er det vi ønsker, sier Vange.

–Vi ønsker å lage teater som kommuniserer bedre enn annet teater, sier Eggen.

Forestillingene spilles på Teaterhuset Avant Garden torsdag, fredag og lørdag.

Urpremiere: Teaterforestillingen «Improvisasjon person» tar utgangspunkt i lyrikeren Arild Vanges bok og har urpremiere torsdag kveld på Teaterhuset Avant Garden.
(Foto: Annemona Grann)

Urpremiere: Teaterforestillingen «Improvisasjon person» tar utgangspunkt i lyrikeren Arild Vanges bok og har urpremiere torsdag kveld på Teaterhuset Avant Garden. Foto: Annemona Grann

Gikk du glipp av disse?