Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden

Operatriumfen

Operatriumfen

Endelig har kirkekunsten kommet ut av skapet og gått inn i samtiden.

Knivskarp rock

Dansbar rock man får lyst til å pimpe øl til. En bedre finale kunne Pstereo knapt ha ønsket seg.

Lettvint løsning, ok moro

I et ønske om å lage fest, feiler Mø med å vise sine egentlige ferdigheter.

Sirkushestene som luktet sagmugg

Showet var en reise i minner.

Ingenting å trekke for

Årets beste norske popalbum framført til perfeksjon.

Se høydepunkter fra konserten

Vi sender fra Elvescenen på Marinen.

Barnevogninntog på Pstereo-piknik

Over 4000 slo seg ned på pledd og i campingstoler under Pstereos piknik på Marinen i dag.

Ekstatiske skotter satte utropstegn

Med ekstrem energi og unik presisjon sørget Biffy Clyro for et kraftig klimaks på Pstereos første dag.

Kontrollert overmenneske

At London Grammar avlyste Pstereo og St. Vincent ble erstatteren, er mest sannsynlig noe av det beste som har skjedd festivalen.

Begavet puslespill

Kelelas kultstatus tok ikke skade av en oppvisning i antydningens kunst.

- Norsk black metal er rått

St. Vincent er stor fan av black metal. Når hun går på scenen henter hun frem sin egen mørkhet, og i løpet av de siste årene har hun stått på mange scener.

(Foto: RUNE PETTER NESS)

Foto: RUNE PETTER NESS

(Foto: RUNE PETTER NESS)

Foto: RUNE PETTER NESS

Relaterte artikler:
Saken oppdateres Last inn siden på nytt

Dette må rett og slett være en av de mest interessante kirkeoperaer som i det hele tatt er skrevet på norsk.

Det handler ikke lenger om forgangne og halvglemte historier. Det handler om det vi omgis av til daglig - om vilje, drømmer, makt og bedrag, kort sagt om det å være menneske. Derfor var det et virkelig tidsbilde vi fikk presentert i Nidarosdomen i går kveld.

Med utgangspunkt i Tale Næss{rsquo} dyptloddende tekster og Bertil Palmar Johansen sin mangefasetterte musikk ble «Madonna Furiosa» virkelig et stykke opera som holder seg utenfor de grøfter det alltid er lett å falle i. Og med Beate Warholm sin regi og Ella Fiskums koreografi ble det hele tiden skissert enkel symbolikk, som først og fremst kommuniserte, men som hele tiden beveget seg på mange ulike plan.





Det å fortelle en historie kan gjøres på så mange måter. Denne operaen handlet om et tidsbilde. Dermed blir det ikke å følge en historie fra a til å. Det blir å forme et rom som går ned i dybden. Derfor fikk vi presentert de ulike stiliserte karakterene som det barnet, kvinnen, agenten, soldaten og Maria er. Den stiliserte regien i både sang og dans av de samme karakterene ble en usedvanlig sterk understrekning av samtidighetens betydning for å kunne fortelle historien på den rette måte. På den måte så vi barnet i lek, i hengivenhet, i forargelse, i lidelse, i død osv. Og spillet mellom tekst og musikk ble til en usedvanlig symbiose, der tekstfragmentene gled inn i den koralpregede stil, som på mange måter ligger til grunn for Bertil Palmar Johansens musikk, men som glir over i både det ene og det andre, der ikke minst ironien og distansen blir et fremtredende element.





På denne måten kunne sangerne være seg selv og konsentrere seg om det stiliserte uttrykket som ligger i musikken. Og da ble det massive rolleutforminger av Randi Stene som Maria, Håvard Stensvold som soldaten, Tor Inge Falch som agentene, Maria Stattin som kvinnen og ikke minst Ulla Westvik som barnet. Minst like imponerende var danserollene der Mikkel Are Olsen var både agent og soldat, Vilde Viktoria Madsen var kvinnen og Thomas Skjørberg var barnet. Spesielt de to rolleinnehaverne av barnet var utrolig gode. Men profesjonaliteten i resten av staben var til å ta og føle på. En slik opera vil nok neppe bli glemt med det første.

Vis kommentarer

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Disqus

NY RBK-BOK: «I skyggen av Eggen»

Hvorfor tror du folk flytter fra Trondheim?
Du må velge et alternativ

Politiet vet hvem som omkom

DNA-analyse bekreftet identiteten til den døde.