Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden

Operatriumfen

Operatriumfen

Endelig har kirkekunsten kommet ut av skapet og gått inn i samtiden.

Terrortrusselen påvirker Olavsfesten

- Men besøksnedgangen er ikke stor, forsikrer festivalen.

Stargate og Ylvis slipper ny låt

Produsent Mikkel Storleer Eriksen hørte hiten «The Fox» live for første gang da Ylvis holdt konsert under Olavsfestdagene. Nå røper han at de snart slipper ny musikk sammen.

Får Brende i tale

Utenriksministeren kommer fra rakettangrep i Israel til Stiklestads talerstol når Olsokdagene starter i dag.

Byr opp til dans og konkurranser

Landsfestivalen i gammaldansmusikk arrangeres i Nord-Trøndelag for første gang. Med dansegulv på ett mål, inviteres publikum til fest i fem dager til ende.

- Det har vært en kommunikasjonssvikt

Først kom meldingen om at «Oi! Trøndersk Mat og Drikke» så seg nødt til å avlyse årets Bryggerifestival, da Trondheim kommune ikke innvilget den nødvendige kjøpsbevillingen. Nå snur kommunen.

(Foto: RUNE PETTER NESS)

Foto: RUNE PETTER NESS

(Foto: RUNE PETTER NESS)

Foto: RUNE PETTER NESS

Relaterte artikler:
Saken oppdateres Last inn siden på nytt

Dette må rett og slett være en av de mest interessante kirkeoperaer som i det hele tatt er skrevet på norsk.

Det handler ikke lenger om forgangne og halvglemte historier. Det handler om det vi omgis av til daglig - om vilje, drømmer, makt og bedrag, kort sagt om det å være menneske. Derfor var det et virkelig tidsbilde vi fikk presentert i Nidarosdomen i går kveld.

Med utgangspunkt i Tale Næss{rsquo} dyptloddende tekster og Bertil Palmar Johansen sin mangefasetterte musikk ble «Madonna Furiosa» virkelig et stykke opera som holder seg utenfor de grøfter det alltid er lett å falle i. Og med Beate Warholm sin regi og Ella Fiskums koreografi ble det hele tiden skissert enkel symbolikk, som først og fremst kommuniserte, men som hele tiden beveget seg på mange ulike plan.





Det å fortelle en historie kan gjøres på så mange måter. Denne operaen handlet om et tidsbilde. Dermed blir det ikke å følge en historie fra a til å. Det blir å forme et rom som går ned i dybden. Derfor fikk vi presentert de ulike stiliserte karakterene som det barnet, kvinnen, agenten, soldaten og Maria er. Den stiliserte regien i både sang og dans av de samme karakterene ble en usedvanlig sterk understrekning av samtidighetens betydning for å kunne fortelle historien på den rette måte. På den måte så vi barnet i lek, i hengivenhet, i forargelse, i lidelse, i død osv. Og spillet mellom tekst og musikk ble til en usedvanlig symbiose, der tekstfragmentene gled inn i den koralpregede stil, som på mange måter ligger til grunn for Bertil Palmar Johansens musikk, men som glir over i både det ene og det andre, der ikke minst ironien og distansen blir et fremtredende element.





På denne måten kunne sangerne være seg selv og konsentrere seg om det stiliserte uttrykket som ligger i musikken. Og da ble det massive rolleutforminger av Randi Stene som Maria, Håvard Stensvold som soldaten, Tor Inge Falch som agentene, Maria Stattin som kvinnen og ikke minst Ulla Westvik som barnet. Minst like imponerende var danserollene der Mikkel Are Olsen var både agent og soldat, Vilde Viktoria Madsen var kvinnen og Thomas Skjørberg var barnet. Spesielt de to rolleinnehaverne av barnet var utrolig gode. Men profesjonaliteten i resten av staben var til å ta og føle på. En slik opera vil nok neppe bli glemt med det første.

Vis kommentarer

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Disqus