Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden

Operatriumfen

Operatriumfen

Endelig har kirkekunsten kommet ut av skapet og gått inn i samtiden.
Dette leses nå:
(Foto: RUNE PETTER NESS)

Foto: RUNE PETTER NESS

(Foto: RUNE PETTER NESS)

Foto: RUNE PETTER NESS

Relaterte artikler:
Saken oppdateres Last inn siden på nytt

Dette må rett og slett være en av de mest interessante kirkeoperaer som i det hele tatt er skrevet på norsk.

Det handler ikke lenger om forgangne og halvglemte historier. Det handler om det vi omgis av til daglig - om vilje, drømmer, makt og bedrag, kort sagt om det å være menneske. Derfor var det et virkelig tidsbilde vi fikk presentert i Nidarosdomen i går kveld.

Med utgangspunkt i Tale Næss{rsquo} dyptloddende tekster og Bertil Palmar Johansen sin mangefasetterte musikk ble «Madonna Furiosa» virkelig et stykke opera som holder seg utenfor de grøfter det alltid er lett å falle i. Og med Beate Warholm sin regi og Ella Fiskums koreografi ble det hele tiden skissert enkel symbolikk, som først og fremst kommuniserte, men som hele tiden beveget seg på mange ulike plan.





Det å fortelle en historie kan gjøres på så mange måter. Denne operaen handlet om et tidsbilde. Dermed blir det ikke å følge en historie fra a til å. Det blir å forme et rom som går ned i dybden. Derfor fikk vi presentert de ulike stiliserte karakterene som det barnet, kvinnen, agenten, soldaten og Maria er. Den stiliserte regien i både sang og dans av de samme karakterene ble en usedvanlig sterk understrekning av samtidighetens betydning for å kunne fortelle historien på den rette måte. På den måte så vi barnet i lek, i hengivenhet, i forargelse, i lidelse, i død osv. Og spillet mellom tekst og musikk ble til en usedvanlig symbiose, der tekstfragmentene gled inn i den koralpregede stil, som på mange måter ligger til grunn for Bertil Palmar Johansens musikk, men som glir over i både det ene og det andre, der ikke minst ironien og distansen blir et fremtredende element.





På denne måten kunne sangerne være seg selv og konsentrere seg om det stiliserte uttrykket som ligger i musikken. Og da ble det massive rolleutforminger av Randi Stene som Maria, Håvard Stensvold som soldaten, Tor Inge Falch som agentene, Maria Stattin som kvinnen og ikke minst Ulla Westvik som barnet. Minst like imponerende var danserollene der Mikkel Are Olsen var både agent og soldat, Vilde Viktoria Madsen var kvinnen og Thomas Skjørberg var barnet. Spesielt de to rolleinnehaverne av barnet var utrolig gode. Men profesjonaliteten i resten av staben var til å ta og føle på. En slik opera vil nok neppe bli glemt med det første.

Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:
Vis kommentarer

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus