«Oppvokst foran kamera» er en velbrukt merkelapp i Hollywood og omegn. I tilfellet Ellar Coltrane (19) sitter den dog som skrudd. Den stillfarne texaneren var seks da kultregissøren Richard Linklater hyret ham til nøkkelrollen i oppvekstdramaet «Boyhood» (norgespremiere fredag).

LES ANMELDELSEN: Tidenes oppvekstfilm

Først 12 år senere, da filmen endelig var klar, fikk han studere seg selv i sving. Da brast han i gråt, røper han når NTB møter ham i London.

– Reaksjonen min var masse tårer, sier Coltrane, som er blitt pepret med gullkritikker siden Sølvbjørnen-oppmerksomheten i Berlin i vinter.

– Det fantes ikke ord eller tanker, bare følelser som hadde bygget seg opp over lang tid. Det var en veldig sart og intim opplevelse å se resultatet, for jeg hadde ikke sett noe av det før.

Mysterium

I likhet med resten av staben og castet – deriblant stjernene Ethan Hawke og Patricia Arquette – stilte han jevnlig til innsats og opptak mellom 2002 og 2013. Han er glad Linklater holdt råteipen tett til brystet underveis.

– Den forble et mysterium, noe jeg er takknemlig for. Det ville definitivt endret prosessen og prestasjonen min hvis ikke. Slik det var, ble vi koblet fri fra målet, sånn at det kun føltes som et «prosjekt» vi jobbet på, slik all kunst bør. Med så langt perspektiv ville vi blitt sprø hvis vi skulle bekymre oss for lanseringen.

I løpet av 2 timer og 46 minutter følger vi Mason fra han er en semiustabil skilsmisseførsteklassing til han suser skråsikkert inn på universitetet. Den pubertale delen av reisen går via rusflørt og forelskelse, fotofascinasjon og Facebook-fobier.

– Det er mange sider ved mitt liv og min personlighet som reflekteres, humrer Coltrane, og vedgår at han er minst like skeptisk til sosiale medier i virkeligheten.

– Etter hvert som jeg ble eldre, ble jeg mer av en samarbeidspartner på manus og karakterutvikling. Jeg fikk i oppgave å følge med på spesielle aspekter ved tilværelsen, for eksempel hvordan jeg interagerte med foreldre, venner og kjærester, eller hvordan jeg snakket om forskjellige ting. All infoen brukte vi til å gi skikkelsen kjøtt på beina.

Ny McConaughey?

Ved siden av den såkalte «Before»-trilogien med Hawke og Julie Delpy er Linklater mest kjent for lavbudsjetts generasjon X-skildringer som «Dazed and Confused» (1993). Coltrane mener «Boyhood» føyer seg troverdig inn i katalogen, skjønt både Y- og Z-arvtakere er kommet etter.

– Dette er egentlig mer et uttrykk for «Ricks» barndom enn min. Selv om det er i min generasjon den foregår, er det på mange måter hans historie. Hvis filmen har noe budskap, er det kanskje at verden ikke har endret seg så mye siden «Dazed»-æraen. Teknologien er forandret, men ikke menneskene.

– Matthew McConaughey debuterte med «Dazed» – er planen nå å etterape karrierekurven hans?

– Vel, jeg vet ikke det. Matthew er jo fantastisk. Hvis jeg kunne få til noe sånt, ville det vært ...

Coltrane snubler litt før han gjenvinner fotfestet.

– Jeg prøver ikke å tenke for langt inn i framtida. Men jeg vil være skuespiller og har anskaffet meg agent. Jeg vil være klar til å takle mulighetene som utvilsomt kommer til å melde seg.