Ikke før har de to tatt en Strindberg med Ullmanns «Frøken Julie»-adaptasjon (kinopremiere fredag), før de begynner å snakke Ibsen.

– Jeg diskuterte akkurat dette med Liv: Jeg ville elske å gjøre «Et dukkehjem» med henne i teatret, røper to ganger Oscar-nominerte Jessica Chastain overfor NTB under Toronto International Film Festival.

– Ja, det ville vært flott. Hun spilte jo i en feiret oppsetning av stykket selv, så jeg tror hun ville vært helt fantastisk til å regissere det.

Den norske halvdelen av partnerskapet utelukker ikke at Chastain vil få viljen sin.

– Alt kan skje nå som jeg har forelsket meg sånn i henne, sier Ullmann.

– Hun har vært så sjenerøs og vidunderlig. Hun er blitt en muse for meg, på samme måte som Cate Blanchett er det. Hun kan absolutt spille «Et dukkehjem», og kanskje henter jeg det fram igjen.

«Filmhistorie»

Californieren Chastain er veldig klar på hva som var hovedmotivasjonen for å gi seg i kast med klasse- og kjærlighetsdramaet «Frøken Julie», skrevet av August Strindberg i 1888.

– Det var Liv! utbasunerer hun og smiler stort.

– Jeg ville rett og slett tilbringe to måneder sammen med henne. Hun er slik en viktig del av filmhistorien, så jeg visste at det ville bli en erfaring som jeg alltid ville huske, slik det var å jobbe med Al Pacino, fortsetter Chastain – som fikk gjennombruddet sitt med Pacinos «Wilde Salomé» i 2011.

Hun hadde også helt personlige grunner til å ville jobbe med Ullmann.

– Noen sier jeg ligner på henne, hvilket er en av de vakreste komplimentene jeg kan få. Terrence Malick sa det til meg en gang (under innspillingen av «The Tree of Life», journ.anm.). Svaret mitt var: «Virkelig?!»

Følger Mirren

– Hvilket forhold hadde du til skandinavisk scenekunst før dette filmprosjektet?

– Jeg studerte klassikerne og gjorde faktisk utdrag fra «Frøken Julie» på Juilliard-skolen. Jeg synes Julie er den mest tilgjengelige rollefiguren av samtlige, en rollefigur jeg husker jeg drømte om å få spille en dag. Første gang jeg så stykket, var på en gammel video jeg fant med fantastiske Helen Mirren.

– Det skremmer deg ikke å hoppe etter en sånn kapasitet?

– Nei, for jeg tenker ikke på skuespill som en konkurranse. Den ene skuespillerens følelser er ikke nødvendigvis de samme som den andres – du kan belyse en rolle på svært ulike måter. Jeg har sett så mange oppsetninger av «Frøken Julie», og hver gang er det noe å lære.

– Hva gjør stykket – og filmen – relevant i 2014?

– Klasseforskjeller finnes fortsatt. Obama tvitret nylig om det – det vet jeg, for jeg sender alltid meldingene hans videre. Og så lenge det finnes klasseforskjeller, vil det forbli relevant.

Klasseforskjeller

Ullmann slutter seg til det siste, vel vitende om at filmen allerede er solgt til nærmere 20 land.

– Den er mer relevant enn noensinne, hevder hun.

– Klasseforskjellene er enorme i dag – 90 prosent av verdens befolkning lider under dem. Det var ille da, men forferdelig nå.

– Er du like enig med Terrence Malick om at Jessica Chastain ligner en yngre utgave av Liv Ullmann?

– Nei, det har jeg aldri syntes. Den elegansen og skjønnheten hadde ikke jeg, selv om jeg vel hadde en annen type skjønnhet. Jeg skulle ønske jeg hadde den samme sikkerheten. Hun er en veldig sikker ung kvinne.

Jessica Chastain spiller tittelrollen i Liv Ullmanns «Frøken Julie», som får norgespremiere fredag. Foto: Maipo Film
Liv Ullmann instruerer Colin Farrell under «Frøken Julie»-innspillingen. Foto: Maipo Film
Jessica Chastain er blitt Oscar-nominert to ganger, senest for innsatsen i krigsthrilleren «Zero Dark Thirty» (2012). Foto: UIP