Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden

Kaldt på bunnen

Kaldt på bunnen

Indianer og hvit i pengetrøbbel på grensa mellom Canada og USA i røff realisme rundt kvinner på randen.

Tvilsomt kosthold

DVD: Hvis du skal se én skrekkfilm om kannibalisme i år, spørs det om ikke «We Are What We Are» er best/verst.

Annerledes western

Michelle Williams er strålende, i befriende original western, fra særdeles løfterik filmskaper.

Musikalsk 60-tallsoppvekst

En av de siste rollene til James Gandolfini i filmdebuten til skaperen av «Sopranos», rundt ungdommer på 60-tallet inspirert av Beatles og Stones.

DePalmas pudding

Sleazy orkestrert europudding i Brian DePalmas halvdårlige remake av halvgod fransk thriller.

4

FROZEN RIVER















I en ny generasjon amerikanske filmskapere som skildrer hverdagsliv på nedersiden av samfunnet, er Courtney Hunt et av de løfterike navnene. At hun lager sin første spillefilm i en alder av 45 gir «Frozen River» en modenhet og en følelse av levd liv som amerikanske debutfilmer ikke har for mye av, svært gutteromsfikserte som mange av dem er.



«Frozen River» var en av de gode filmene på Kosmorama i år, og for dem som ikke så den på stort lerret der, så er den blant de mest interessante amerikanske filmene som går rett på dvd denne sesongen. Koblingen av historie, landskap og skuespillere vitner om en filmskaper, i stand til å rulle opp et drama fra nedsiden av det amerikanske samfunnet, så raffinert at det nesten blir litt for velsydd.



Melissa Leo viste i Tommy Lee Jones «Three Burials» at hun er god til å spille røffe, sterke, voksne kvinner. Her får hun enda mer rom, som tobarnsmor belånt opp til pipa, med en spillegal mann som har stukket av ved filmens start. Bruken av det snødekte landskapet og en frossen elv, løfter den kvinnelige buddy-filmen hvor nød lærer fattig hvit kvinne og mistilpass indianerkvinne å smugle ulovlige innvandrere gjennom indianerland mellom Canada og USA.



Filmen er godt spilt og imponerende gjort hele veien. Om den har en svakhet, så er det at det er plassert litt for mange elementer i historien, med julaften som et slags klimaks både for menneskesmugling, familiedrama og tøffe, men fortvilte kvinner på randen av alt. Likevel solid, velspilt og løfterik debut fra en filmskaper som vil bli enda bedre om hun prøver på litt mindre på en gang.



Ekstramateriale: Trailer.



Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Disqus