Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden

Hevnen er iskald

Hevnen er iskald

En svensk vampyrfilm - en god, grøssende tankeställare - om barn - for voksne.

Ondt blod i Mexico

FILM: «Heli» er en enkel, rystende skildring av en hederlig familie i en småby i Mexico, innhentet av narkokrigens herjinger.

De nære ting

FILM: «Elsk meg» er en film om ungt samliv med flyktige skygger av fortid i drama som lykkes best i spill og foto.

Den gamle mannen og vinden

FILM: Hayao Miyazaki forlater filmen med en udødelig vakker svanesang i «Vinden stiger».

Et liv mot abort

FILM: Dokumentarfilmen «En prest og en plage» om Børre Knudsen skildrer en aldrende stridsmann med større sår fra et liv mot abortlov enn han selv får gitt uttrykk for.

Mang slags kjærlighet

FILM: Nils Malmros' «Sorg & glede» er en vondt god, problematisk, men svært severdig film.

Skikkelig fæl dame

FILM: Visuelt ser oppfølgeren til «300» imponerende ut. 3D og sadistisk kvinne med stål og lær i sentrum tar ikke det stiliserte blodbadet til nye høyder.

Frossenpizza na-na-na

FILM: «Ta meg med!» er en langtekkelig musikkvideovariant av «Hver gang vi møtes» med Eggum og Sivertsen-sanger, i mislykket filmmusikal.

Ballade om en tynn mann

FILM: En musikalsk komedie mer bitter enn søt, om en visesanger og en katt i New York i 1961. Coen-brødrenes «Inside Llewyn Davis» både låter og ser fortreffelig ut.

Herlig hårete svindel

FILM: Årets mest Oscar-nominerte film, «American Hustle», er en velspilt, smart og bemerkelsesverdig frisert svindelhistorie fra 70-tallet

Penisforviklinger

Grotesk, mørk og penissentrert – med innslag av slapstick. «Moebius» bryter nytt land og går opp gamle spor på samme tid.

5

LA DEN RETTE KOMME INN

En hjerteskjærende, realistisk film om mobbing - virker det som, før «La den rette komme inn» flekker tenner og viser seg å være en iskald grøsser. Det er uunngåelig å nevne at vampyrmotivet overtar hovedinteressen, her er likevel spenningsmomenter nok til å nagle tilskueren til stolen.

Man bør ha lest romanen, sies det, og det har ikke jeg. Likevel er opplevelsen av filmen sterk nok. Forfatteren John Ajvide Lindqvist har selv skrevet manus, den tidligere stand up-komikeren utnytter sin sans for timing og evne til brå vendinger, noe regissør Tomas Alfredson sluker rått. Noen ganger må han tygge litt lenge for å komme videre, forståelig nok ettersom forelegget byr på tung kost.





Miljøet er et frossent landskap i en av Stockholms følelseskalde sovebyer, hvor 80-tallsatmosfæren uanstrengt etableres. Menneskene bor tett, men avstanden mellom dem føles lang. 12-åringen Oskar er Blackebergs mobbeoffer i hjerteskjærende scener, og tilskueren får tid til å feste seg ved troverdige, sviende oppvekstscener - før bloddråper i snøen signaliserer sterkere saker.

Ny hovedperson på arenaen er nattmennesket Eli, Oskars jevnaldrende og gåtefull fra første stund. Lina Leanderssons spill er en opplevelse, og Kåre Hedebrandt med sine drømmende øyne som Oskar matcher henne langt på vei.





Samspillet mellom 12-åringene utvikler et sett av tolkningsmuligheter; mest nærliggende er det selvsagt å oppfatte Eli som et fantasifoster i Oskars plagede hode. Han har virkelig behov for en handlekraftig medhjelper, men kan selvsagt også få impulser fra andre hold. Trangen til å ta hevn former seg som et mareritt, hvor tilskueren nærmest blir gjort til medskyldig. Samtidig er nok seksualangst og skrekken for framtidsutsiktene sterkt inne i bildet.

Regissør Tomas Alfredson er så behersket at han ikke spiller ut for mye (dette blir sterkt nok likevel), og miljøet - med velplasserte 80-tallssignaler (popgruppen Gyllene Tider og skøyteløperen Tomas Gustavson) - er perfekt på plass. Romanforfatter Lindqvist, som visstnok henter sin boktittel fra en Morrissey-tekst, har gitt et utmerket oppspill til en film som behendig utnytter - og samtidig frigjør seg fra - det litterære forelegget.

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Disqus