Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden

Hevnen er iskald

Hevnen er iskald

En svensk vampyrfilm - en god, grøssende tankeställare - om barn - for voksne.

Bittersøtt drama fra en bulgarsk småby

Bulgarsk lærer i trøbbel hjemme, på skolen og med mafiaen.

Menneske og maktene

Enkelt, effektiv og svært godt om en mann og hans barnebarn på ei øy i ei elv i utsatt område.

Fra dataspill til fjernstyrte drap

Kritisk og utfordrende blikk på amerikansk bruk av droner i «Krigen mot terror». Sterk og velprodusert norsk dokumentar av internasjonalt format.

Rå, ujevn Bond-lek

Brutal britisk spionkomedie med ujevne doser stil, vold og Samuel L. Jackson.

Løfterik debut

Vilje og evne til å nærme seg det vonde og vanskelige med enkle grep. Litt uferdig, men løfterik norsk debut om gutter og menn som ikke snakker om det.

Inn i glemselen

Julianne Moores Oscar-nominerte hovedrolle som 50-åring med Alzheimer er den store beholdningen i solid filmatisering av bestselger.

Ladet høydeopphold

Kristen Stewart gjør sin beste filmrolle i bergmansk drama om voksen skuespillerinne som møter yngre variant av seg selv i døra.

Makeløs krigsdokumentar

Makeløs dokumentar om sovjetisk filmfotograf og hans bilder fra 2. verdenskrig.

Galskap

Svampen i kortbukse gjør seg ikke like godt på kino.

Forglemmelig museumsnatt

Komikere på lavgir i likegyldig oppfølgerfilm.

De rike har det vondt

Elegant, velgjort italiensk flettverksdrama i ly av finanskrise hos overklasse og strebende middelklasse.

Snikende tysk krigsoppgjør

Teatralsk og stilisert, men stadig skarpere tysk krigsoppgjør om menneskelige gråsoner.

Vellykket sjarmbombe

Sauen Shaun har tatt steget til kinolerretet.

Vakkert og mollstemt

Svensk animasjonsfilm berører store spørsmål.

Styggen på ryggen

Årets mest Oscar-nominerte film er en suggererende fantasifull og velgjort hyllest til teatret. Samt en raffinert, syrlig kritikk av Hollywood.

5

LA DEN RETTE KOMME INN

En hjerteskjærende, realistisk film om mobbing - virker det som, før «La den rette komme inn» flekker tenner og viser seg å være en iskald grøsser. Det er uunngåelig å nevne at vampyrmotivet overtar hovedinteressen, her er likevel spenningsmomenter nok til å nagle tilskueren til stolen.

Man bør ha lest romanen, sies det, og det har ikke jeg. Likevel er opplevelsen av filmen sterk nok. Forfatteren John Ajvide Lindqvist har selv skrevet manus, den tidligere stand up-komikeren utnytter sin sans for timing og evne til brå vendinger, noe regissør Tomas Alfredson sluker rått. Noen ganger må han tygge litt lenge for å komme videre, forståelig nok ettersom forelegget byr på tung kost.





Miljøet er et frossent landskap i en av Stockholms følelseskalde sovebyer, hvor 80-tallsatmosfæren uanstrengt etableres. Menneskene bor tett, men avstanden mellom dem føles lang. 12-åringen Oskar er Blackebergs mobbeoffer i hjerteskjærende scener, og tilskueren får tid til å feste seg ved troverdige, sviende oppvekstscener - før bloddråper i snøen signaliserer sterkere saker.

Ny hovedperson på arenaen er nattmennesket Eli, Oskars jevnaldrende og gåtefull fra første stund. Lina Leanderssons spill er en opplevelse, og Kåre Hedebrandt med sine drømmende øyne som Oskar matcher henne langt på vei.





Samspillet mellom 12-åringene utvikler et sett av tolkningsmuligheter; mest nærliggende er det selvsagt å oppfatte Eli som et fantasifoster i Oskars plagede hode. Han har virkelig behov for en handlekraftig medhjelper, men kan selvsagt også få impulser fra andre hold. Trangen til å ta hevn former seg som et mareritt, hvor tilskueren nærmest blir gjort til medskyldig. Samtidig er nok seksualangst og skrekken for framtidsutsiktene sterkt inne i bildet.

Regissør Tomas Alfredson er så behersket at han ikke spiller ut for mye (dette blir sterkt nok likevel), og miljøet - med velplasserte 80-tallssignaler (popgruppen Gyllene Tider og skøyteløperen Tomas Gustavson) - er perfekt på plass. Romanforfatter Lindqvist, som visstnok henter sin boktittel fra en Morrissey-tekst, har gitt et utmerket oppspill til en film som behendig utnytter - og samtidig frigjør seg fra - det litterære forelegget.

Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:
Vis kommentarer

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus