forsiden

Hevnen er iskald

Hevnen er iskald

En svensk vampyrfilm - en god, grøssende tankeställare - om barn - for voksne.

5

LA DEN RETTE KOMME INN

Relaterte artikler:

Fabelaktig Harry Potter-spinoff

Masse energi, fantastiske effekter og tablåer skaper topp underholdning for flere enn Harry Potter-fans.

«Høstens viktigste og beste Netflix-produksjon er verken tv-serie eller drama»

Rystende og god dokumentar om hvordan krigen mot narkotika og fengslig av fargede har blitt en slags forlengelse av slaveriet i USA.

Spektakulær skisport uten nummer på brystet

Fantastiske scener på ski og snowboard i spektakulær setting.

Tam heksedans

17 år etter at «The Blair Witch Project» startet «found footage» -bølgen er det på'n igjen. Men denne gangen er det mangelen på orginalitet som skremmer mer enn heksa sjøl.

Bandet som ga oss sugemerke og blåveis

Energisk og fornøyelig, men litt for nærsynt Oasis-dokumentar.

Barneraneren som kom inn fra Groruddalen

«Barneraneren» er interessant både som røft ungdomsportrett fra Norge i dag og som diskutabel dokumentar.

Strålende Isabelle Huppert!

Som en god, feminin fransk Woody Allen-film uten humor, med strålende Isabelle Huppert.

17-åring i sex- og familieklemme

Godt ladet identitetsdrama om arv og miljø med utforskende 17-åring i biologisk klemme.

Dumme menn og troll til kjerringer i Bergen

Danske lykketroll i 3D-animert versjon med artig dubbing og musikalsk frieri til voksne.

Original buddy-komedie om en selvmordskandidat og et lik

Original buddy-komedie om en selvmordskandidat og et lik.

En hjerteskjærende, realistisk film om mobbing - virker det som, før «La den rette komme inn» flekker tenner og viser seg å være en iskald grøsser. Det er uunngåelig å nevne at vampyrmotivet overtar hovedinteressen, her er likevel spenningsmomenter nok til å nagle tilskueren til stolen.



Man bør ha lest romanen, sies det, og det har ikke jeg. Likevel er opplevelsen av filmen sterk nok. Forfatteren John Ajvide Lindqvist har selv skrevet manus, den tidligere stand up-komikeren utnytter sin sans for timing og evne til brå vendinger, noe regissør Tomas Alfredson sluker rått. Noen ganger må han tygge litt lenge for å komme videre, forståelig nok ettersom forelegget byr på tung kost.











Miljøet er et frossent landskap i en av Stockholms følelseskalde sovebyer, hvor 80-tallsatmosfæren uanstrengt etableres. Menneskene bor tett, men avstanden mellom dem føles lang. 12-åringen Oskar er Blackebergs mobbeoffer i hjerteskjærende scener, og tilskueren får tid til å feste seg ved troverdige, sviende oppvekstscener - før bloddråper i snøen signaliserer sterkere saker.



Ny hovedperson på arenaen er nattmennesket Eli, Oskars jevnaldrende og gåtefull fra første stund. Lina Leanderssons spill er en opplevelse, og Kåre Hedebrandt med sine drømmende øyne som Oskar matcher henne langt på vei.











Samspillet mellom 12-åringene utvikler et sett av tolkningsmuligheter; mest nærliggende er det selvsagt å oppfatte Eli som et fantasifoster i Oskars plagede hode. Han har virkelig behov for en handlekraftig medhjelper, men kan selvsagt også få impulser fra andre hold. Trangen til å ta hevn former seg som et mareritt, hvor tilskueren nærmest blir gjort til medskyldig. Samtidig er nok seksualangst og skrekken for framtidsutsiktene sterkt inne i bildet.



Regissør Tomas Alfredson er så behersket at han ikke spiller ut for mye (dette blir sterkt nok likevel), og miljøet - med velplasserte 80-tallssignaler (popgruppen Gyllene Tider og skøyteløperen Tomas Gustavson) - er perfekt på plass. Romanforfatter Lindqvist, som visstnok henter sin boktittel fra en Morrissey-tekst, har gitt et utmerket oppspill til en film som behendig utnytter - og samtidig frigjør seg fra - det litterære forelegget.



Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:
Utforsk tema:
Vis debatt

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

comments powered by Disqus