Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden

Hevnen er iskald

Hevnen er iskald

En svensk vampyrfilm - en god, grøssende tankeställare - om barn - for voksne.

Alderdommens kniver, kvaler og kanoner

«The Expendables 3» prøver å belyse overflødighet i alderdommen og å slå drap-per-minutt-rekorden til Rambo på samme tid.

Tidenes oppvekstfilm

Unik skildring av en gutt og hans familie, filmet gjennom tolv år. Spillefilm kommer neppe tettere på veien fra barn til ungdom.

Postmann Pat i ny drakt

Eller, strengt tatt er den særegne uniformen det som i størst grad gjør postmannen gjenkjennelig for oss gamlinger.

Hjelp til selvhjelp

Kan en sang forandre livet ditt? Keira Knightley og Mark Ruffalo leker med tanken, når skjebnen fører dem sammen i New York.

Hore og madonna

Hva får en vakker, privilegert, ung kvinne til å prostituere seg? Svaret får vi ikke, men regissør Francois Ozon stiller spørsmålet på en gripende måte.

Hootie-hoo

FILM: Småbarnsforeldre i 30-åra i kamp mot partystudenter som nye naboer. «Bad Neighbours» er en middels pinlighetskomedie fra folk som kan bedre.

Lava i håret

FILM: Gladiator møter Romeo og Julie med folk fra tre store tv-serier i 3D-historie fra verdens mest berømte vulkanutbrudd. Hva mer kan man egentlig forlange av en film som heter «Pompeii 3D»?

Ondt blod i Mexico

FILM: «Heli» er en enkel, rystende skildring av en hederlig familie i en småby i Mexico, innhentet av narkokrigens herjinger.

De nære ting

FILM: «Elsk meg» er en film om ungt samliv med flyktige skygger av fortid i drama som lykkes best i spill og foto.

Den gamle mannen og vinden

FILM: Hayao Miyazaki forlater filmen med en udødelig vakker svanesang i «Vinden stiger».

5

LA DEN RETTE KOMME INN

En hjerteskjærende, realistisk film om mobbing - virker det som, før «La den rette komme inn» flekker tenner og viser seg å være en iskald grøsser. Det er uunngåelig å nevne at vampyrmotivet overtar hovedinteressen, her er likevel spenningsmomenter nok til å nagle tilskueren til stolen.

Man bør ha lest romanen, sies det, og det har ikke jeg. Likevel er opplevelsen av filmen sterk nok. Forfatteren John Ajvide Lindqvist har selv skrevet manus, den tidligere stand up-komikeren utnytter sin sans for timing og evne til brå vendinger, noe regissør Tomas Alfredson sluker rått. Noen ganger må han tygge litt lenge for å komme videre, forståelig nok ettersom forelegget byr på tung kost.





Miljøet er et frossent landskap i en av Stockholms følelseskalde sovebyer, hvor 80-tallsatmosfæren uanstrengt etableres. Menneskene bor tett, men avstanden mellom dem føles lang. 12-åringen Oskar er Blackebergs mobbeoffer i hjerteskjærende scener, og tilskueren får tid til å feste seg ved troverdige, sviende oppvekstscener - før bloddråper i snøen signaliserer sterkere saker.

Ny hovedperson på arenaen er nattmennesket Eli, Oskars jevnaldrende og gåtefull fra første stund. Lina Leanderssons spill er en opplevelse, og Kåre Hedebrandt med sine drømmende øyne som Oskar matcher henne langt på vei.





Samspillet mellom 12-åringene utvikler et sett av tolkningsmuligheter; mest nærliggende er det selvsagt å oppfatte Eli som et fantasifoster i Oskars plagede hode. Han har virkelig behov for en handlekraftig medhjelper, men kan selvsagt også få impulser fra andre hold. Trangen til å ta hevn former seg som et mareritt, hvor tilskueren nærmest blir gjort til medskyldig. Samtidig er nok seksualangst og skrekken for framtidsutsiktene sterkt inne i bildet.

Regissør Tomas Alfredson er så behersket at han ikke spiller ut for mye (dette blir sterkt nok likevel), og miljøet - med velplasserte 80-tallssignaler (popgruppen Gyllene Tider og skøyteløperen Tomas Gustavson) - er perfekt på plass. Romanforfatter Lindqvist, som visstnok henter sin boktittel fra en Morrissey-tekst, har gitt et utmerket oppspill til en film som behendig utnytter - og samtidig frigjør seg fra - det litterære forelegget.