Gå til mobilutgaven
forsiden

Hevnen er iskald

Hevnen er iskald

En svensk vampyrfilm - en god, grøssende tankeställare - om barn - for voksne.

5

LA DEN RETTE KOMME INN

Relaterte artikler:

Aksel Hennie har neppe vært bedre enn som Afganistan-soldat i tv-serien «Nobel» som har premiere søndag

Aldri har en stor norsk tv-serie rispet hardere i norsk selvbilde som fredsnasjon. Aksel Hennie har neppe vært bedre på film enn i «Nobel» som får premiere på NRK søndag.

Skuffende middelmådig, med mulig unntak for kinnskjegget til Denzel

Dårlig nyinnspilling av en god nyinnspilling av en udødelig filmklassiker.

Ingrid Bolsø Berdal dreper for fote i høstens største og kanskje beste amerikanske tv-serie

Årets nye storsatsing fra HBO, «Westworld» er en spektakulær, smart blanding av western og sci-fi som vil bli årets store seriesnakkis – med Ingrid Bolsø Berdal i brutal birolle.

Fin norsk familiefilm med psykotante som barnevakt

11-årig allergiker får tante med psykopatiske trekk som barnevakt, i litt annerledes norsk barnefilm og komedie.

Boksemat med De Niro i ringen

God historie, middels film, om en av verdens beste lettvektsboksere.

Strålende kong Haakon i solid norsk storfilm

Jesper Christensen er strålende som kong Haakon i langt på vei imponerende storfilm om konge og regjering rundt 9. april 1940.

Pappa Mia! med Bridget Jones på tjukken

Tredje film om Bridget Jones prøver så hardt å trykke på de rette knappene at den virker mer kalkulert enn medieutviklingen den kritiserer.

Vakkert, men vagt og kanskje mest for voksne

Upåklagelig formspråk, men diffust fokus i «Kubo og det magiske instrumentet».

Gråtass finner formen

Stødig og severdig fra Gråtass-universet.

Maskinmessig sci-fi-thriller av Ridley Scotts sønn

Brutal og lovende, men litt for primitiv sci-fi-thriller om kunstig intelligens.

En hjerteskjærende, realistisk film om mobbing - virker det som, før «La den rette komme inn» flekker tenner og viser seg å være en iskald grøsser. Det er uunngåelig å nevne at vampyrmotivet overtar hovedinteressen, her er likevel spenningsmomenter nok til å nagle tilskueren til stolen.



Man bør ha lest romanen, sies det, og det har ikke jeg. Likevel er opplevelsen av filmen sterk nok. Forfatteren John Ajvide Lindqvist har selv skrevet manus, den tidligere stand up-komikeren utnytter sin sans for timing og evne til brå vendinger, noe regissør Tomas Alfredson sluker rått. Noen ganger må han tygge litt lenge for å komme videre, forståelig nok ettersom forelegget byr på tung kost.











Miljøet er et frossent landskap i en av Stockholms følelseskalde sovebyer, hvor 80-tallsatmosfæren uanstrengt etableres. Menneskene bor tett, men avstanden mellom dem føles lang. 12-åringen Oskar er Blackebergs mobbeoffer i hjerteskjærende scener, og tilskueren får tid til å feste seg ved troverdige, sviende oppvekstscener - før bloddråper i snøen signaliserer sterkere saker.



Ny hovedperson på arenaen er nattmennesket Eli, Oskars jevnaldrende og gåtefull fra første stund. Lina Leanderssons spill er en opplevelse, og Kåre Hedebrandt med sine drømmende øyne som Oskar matcher henne langt på vei.











Samspillet mellom 12-åringene utvikler et sett av tolkningsmuligheter; mest nærliggende er det selvsagt å oppfatte Eli som et fantasifoster i Oskars plagede hode. Han har virkelig behov for en handlekraftig medhjelper, men kan selvsagt også få impulser fra andre hold. Trangen til å ta hevn former seg som et mareritt, hvor tilskueren nærmest blir gjort til medskyldig. Samtidig er nok seksualangst og skrekken for framtidsutsiktene sterkt inne i bildet.



Regissør Tomas Alfredson er så behersket at han ikke spiller ut for mye (dette blir sterkt nok likevel), og miljøet - med velplasserte 80-tallssignaler (popgruppen Gyllene Tider og skøyteløperen Tomas Gustavson) - er perfekt på plass. Romanforfatter Lindqvist, som visstnok henter sin boktittel fra en Morrissey-tekst, har gitt et utmerket oppspill til en film som behendig utnytter - og samtidig frigjør seg fra - det litterære forelegget.



Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:
Utforsk tema:
Vis debatt

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

comments powered by Disqus