Grusom 40-årskrise

Film med trøkk går utenpå det meste av amerikansk dataanimasjon.

Det er ikke bare i Erlend Loes barnebøker og på teaterscenen truckfører Kurt stikker hodet frem. Suksessen på Trøndelag Teater med «Kurt koker hodet» ga næring for nye eventyr med den populære skikkelsen. Et stort barn i et underfundig univers, til tider ganske furten. Humørsvingningene får man et signal om når barten endrer struktur.

Akkurat det gjør mannens pryd ganske ofte når Kurt går til filmen, hvor 40-årskrisa tar tak i hovedpersonen, hvor selvtilliten får en knekk. Bedre blir det ikke når nabolaget endres radikalt når den meget viktige doktor Petter flytter inn. Derfra og ut blir ikke livet helt det samme for Kurt og familien. Fra snill og stabil familiefar endrer truckføreren profil og blir mer enn grusom, han vil bli både lege - og statsminister.

Svært tro mot Kim Hjortøys bokillustrasjoner har animatørene i Qvisten Animations utviklet karakterer med energi og dybde, som engasjerer og forbløffer. Med bevegelser, bakgrunn og effekter, som går enhver Hollywood-produksjon av samme kaliber en høy gang. Det gamle ordtaket om at tålmodighet skal belønnes får her full uttelling.

Trønderdominansen er sterk i denne produksjonen. Ikke bare har forfatter Loe levert underlaget basert på to av sine bøker i serien: «Kurt Quo Vadis» og «Kurt blir grusom». Regissør Rasmus Sivertsen fra Inderøy har sørget for stram formidling hvor det går mer enn kjapt i svingene, med Black Sabbath-inspirert musikk som underlag. Når vi så topper med Paul Ottar Haga som pol'timainn som stadig kauker «Rosenborg» er det klart for en animasjonsopplevelse av første klasse. Men først og fremst er dette Atle Antonsens seier i sin formidling av Kurt.

(Foto: NORDISK FILM)

(Foto: FILMWEB )