Gå til mobilutgaven
forsiden

Sønner av Norge vinner krigen

  •   Anmeldt av TERJE EIDSVÅG

Sønner av Norge vinner krigen

Den ser påkostet ut og Aksel Hennie er god som en slags norsk «Rambo» fra 2. verdenskrig i ujevn, gammeldags krigsfilm med moderne virkemidler.
(Foto: ERIK AAVATSMARK / FILMKAMERATENE)

Foto: ERIK AAVATSMARK / FILMKAMERATENE

Fra dumt til verre

Skikkelig fæl oppfølger til middels komedie fra 2014.

Mamma Mia, så middels

Dalende stjerner i klam, glossy feiring av morsroller i tre generasjoner.

Smakløst kannibalgufs

Spektakulært smakløs og skikkelig guffen oppvarming av det gamle horrortrikset med kannibaler på film.

Utsøkt japansk animasjon

Utsøkt japansk animasjon, fint dubbet på norsk, om 12-årig jente som ikke har det bra med seg selv og omgivelsene.

Myldrende dokumentar om folk flest

Gode bilder av mennesker og landskap, til oppløftende, men noe sprikende og omfangsrikt blikk på folk på Jorden nå for tida.

Captain America mot Iron Man

Tredje film med «Captain America» i sentrum er egentlig en litt vel massiv Avengers-film, med en ung, morsom utgave av Spiderman som høydepunkt.

En kvinne under påvirkning

«Lykkelig i 24 timer» gjør ikke mye ut av seg, og det blir også problemet.

Her er årets franskeste franske film

Slentrende og ganske godt ekstremfransk trekantdrama om filmskaper mellom to kvinner.

Da Gaza vant Idol

Røff, sjarmerende ungdomsfilm basert på sann historie om gutten fra Gaza som lurte både Israel og Hamas for å delta i arabisk «Idol».

Best uten ektemann

Melissa McCarthy er for god filmkomiker til at ektemannen bør få lage filmene hennes.

0

MAX MANUS:

  •   Anmeldt av TERJE EIDSVÅG
(Foto: ERIK AAVATSMARK / FILMKAMERATENE)

Foto: ERIK AAVATSMARK / FILMKAMERATENE

(Foto: ERIK AAVATSMARK / FILMKAMERATENE)

Foto: ERIK AAVATSMARK / FILMKAMERATENE

«Max Manus» er ingen dårlig film, men den er dessverre et stykke unna å være helt god også. Det beste som kan sies om en av få norske storfilmene de siste åra, er at den på sitt beste funker ganske godt, at den forteller en bemerkelsesverdig historie, samt at Aksel Hennie er i ferd med å få format som filmskuespiller. Han bærer filmen og får den til å virke litt bedre enn den strengt tatt er.

Et par av de mest påkostede og på hjemmemarkedet suksessfulle europeiske filmene de siste åra, er drama fra 2. verdenskrig. Danske «Flammen & Citronen»(2008) og nederlandske «Black Book»(2006) er storfilmer som med nytt blikk forteller historier om sabotasje, okkupasjon, hjemmefront og frigjøring med litt andre nyanser enn 50- og 60-tallets mer svart-hvitt-pregede krigsfilmer. Begge filmene har trukket mye folk og skapt stor diskusjon. Fantes det nazister med sympatiske trekk, opererte hjemmefronten i moralske gråsoner? Sånt er det ikke rom for her.

«Max Manus» vil sannsynligvis trekke mange til kino i Norge også, men det mest diskutable ved den, er hvor tradisjonell og gammeldags den er i innhold. Selv om den i norsk sammenheng framstår som en ganske imponerende storfilm, er den som filmfortelling betraktet minst ett hakk bak sin danske og nederlandske kollega, for ikke å snakke om Ang Lees okkupasjonsdrama av året «Lust Caution».

Drivende godt fortalte sabotasjescener, en historie som nesten ikke er til å tro og effektiv illustrasjon av hvor ungede norske motstandsheltene var, er det som sitter best igjen ved «Max Manus». I klipp, action og miljøskildring holder filmen godt mål. Spill og manus er mer ujevnt. Det kan virke som om forsøk på portrettlikhet har veid tungt i rollebesetning. Sånn sett er det betegnende at han som kanskje ligner minst, fungerer best. Det er Hennie i hovedrolle som klarer å gjøre filmen til litt mer enn illustrert krigshistorie for nye generasjoner, fortalt av gutta på skauen.

Innholdsmessig kunne filmen like gjerne vært fra 50-tallet eller 80-tallet, med Hennie et sted mellom John Wayne og Rambo. Scenen hvor han forklarer en britisk offiser hvorfor han vil tilbake til Norge og slåss mot tyskerne, er filmen i et nøtteskall, eller en tagline som det heter i Hollywood: «My country was stolen from me. I want it back!», sier Hennie med patos.

Regissørene Espen Sandberg og Joachim Rønning viser fin fremgang som filmfortellere fra sin kalkunpregede, amerikanske debut med «Bandidas»(2006). De har fortatt mye å gå på når det gjelder å lage flerdimensjonale mennesker. De er bedre på action og smell enn følelser, for å si det sånn. Filmen pirker så vidt i prisen Manus betalte for sin utrolige innsats, kjærlighetsdramaet får ikke plass og tyskerne blir bare tyskere.

For nye generasjoner nordmenn som har vanskelig å se for seg et okkupert Norge, er «Max Manus» en tidvis fascinerende billedlegging av en utrolig historie. Spennende, spektakulært og svært ujevnt: enda en norsk guttefilm som ser litt bedre ut enn den er. Men kjedelig er den ikke.

Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:
Utforsk tema:
Vis debatt

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus