Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden

Homofobe, forskans dere!

Homofobe, forskans dere!

Mannen bak «Borat» er tilbake, denne gang i form av en motefanatisk, homofil østerriker med analfiksering som ville gitt Freud psykoanalytisk orgasme.

Hotell i særklasse

Oppfølger til feel good-suksessen The Best Exotic Marigold Hotel (2012): Samme sjarm, nesten samme stjerner – og litt til.

Forfriskende kreativ

Gamle eventyr blir som nye i storartede «Into the Woods».

Overspilt musikalfilm

Utdatert materialisme i glossy nyversjon av «Annie».

Strålende Willmann

Sår, utfordrende og særdeles velspilt om ung kvinne på skjør halvdistanse til mor, bror og venninne.

Dunkelt i Grong

Det er mer talent og større ambisjoner i «Dirk Ohm – illusjonisten som forsvant» enn filmen helt klarer få ut.

Et lite mirakel

Solid og gripende om døvblind jentes vei til språk på 1800-tallet.

Bedre påskefilm skal godt gjøres

Utsøkt velregissert, skarpt og godt om religiøs tenåring som ønsker å ofre sitt liv for Gud.

Søte lilla romvesen

Dreamworks’ siste storsatsing løftes av feiende flott animasjon.

Ganske overbevisende

Sean Penn ror i land rolle som muskelstruttende actionhelt.

Rystende om rasisme

Gripende, velspilt om amerikansk rasisme og Martin Luther King jr. i 1965.

Fin oppvekst-dokumentar

Oppvekst og brorskap fanges fint i Aslaug Holms dokumentar om hennes to sønner på veien fra barn til ungdom.

Konstruert naturdrama

Ape innehar hovedrollen i romantisert historie fra Amazonas.

Endimensjonal Askepott

Prangende Askepott tilfører lite nytt.

Norsken og svensken på kornet

Har du hørt den om norsken som lå med sin arbeidssøkende svenske hushjelp? Løfterik debut pirker godt i ny norsk mentalitet.

Bak maska i Kaizers

Vekselvis tradisjonell og litt overraskende dokumentar om Kaizers Orchestra. Funker bedre som fanprodukt enn som film.

4

BRÜNO

(Foto: FILMWEB)

Foto: FILMWEB

(Foto: Photo Credit: Frank Ockenfels)

Foto: Photo Credit: Frank Ockenfels

Dropp smågodtet; hold hånden i umiddelbar ansiktsnærhet, parat til spontanskjerming av øyne og sjel; husk for Guds (og oppdragelsens) skyld å skaffe barnevakt. I kinosalen venter nemlig en to meter høy mann med bleket pannelugg og plettfri kummeklipp på å slå seg løs i heftig sexlek med en pygmé-flyvert og diverse modifiserte treningsstudio som får den hjemmelagde dildo-maskinen fra nesten-navnebrødrene Coens «Burn After Reading» til å se uinspirert og kjedelig ut. Sacha Baron Cohen er på ferde igjen.



Stakkars Brüno, fryktelig lettkledd og sexfiksert motefantast fra Østerrike, sparkes fra tv-programmet «Funkyzeit» etter en¿fadese på et moteshow i Milano. Nå står verdensberømmelsen på spill, og Brüno drar naturligvis til USA for å vinne den tilbake. Men hvordan? Eget kjendis-tv-show? Ta en «Madonna/Brangelina» og adoptere et afrikansk unge? Sexfilm starring intetanende eks-politikere? Bli hetero? Prøve swinging? Løse et verdensproblem? Veien går gjennom tjukkeste redneck-land, via Midtøsten og ender i en fantastisk, selvironisk scene som ikke skal røpes, annet enn å nevne en ellevill forbrødring mellom Snoop, Bono, Sting og Elton John.



Sannsynligvis har du ikke glemt Borat, liksom-kasakhstaneren, iført en nå ikonisk, neongrønn truse-badedrakt, som i 2006 rystet de intetanende amerikanerne han møtte på sin vei. I en slags halvt dokumentar/halvt velregissert komedie med sterke seksuelle, ekle, hårete og generelt grenseoverskridende scener, var det den gangen fordommer om innvandrere og det fremmede som ble testet ut på amerikanske prøvekaniner.



Denne gangen er det homofobien som skal til pers, i samme land, med samme mann. Men Brüno holder seg altså i de samme trakter: Amerikanerne konfronteres med sine fordommer i en episodisk oppbygd, dokumentaraktig film der man aldri blir helt sikker på hva som er skuespill og hva som faktisk er vanlige menneskers spontane, «ekte» reaksjoner på den superskrullehomofile østerrikeren.



Dét er et viktig poeng med filmen; Kan noen, etter Borat-hysteriet som fulgte Cohens forrige film, fortsatt ikke skjønne hva som kommer når den ganske karakteristiske tometersmannen slår seg løs? Muligens er det noe av sjarmen, at vi som publikum aldri blir helt sikre på om dette er realitet eller fiksjon. Men samtidig blir nettopp tvilen innimellom en kime til irritasjon, det hele blir så til de grader søkt og overspilt at det morsomme slukes av avmålt distanse. Når vi kjenner formen så godt fra forrige gang, tenderer det enkelte ganger mot forutsigbarhetens laaange gjesp.



Med det sagt, «Brüno» er definitivt morsom. Enkelte scener til og med virkelig minneverdige, som når Brüno bytter en iPod mot en afrikansk baby, og på et talkshow fronter ungen som en skikkelig «pikkmagnet». Cohen bedriver samfunnssatire fra under beltestedet, og mestrer det i stor grad på en akkurat passe flau måte. Men om homofobien er kurert eller forsterket, vel, det skal jeg ikke uttale meg om.



Det er hysterisk, det er D-R-Ø-Y-T, det er ganske pubertalt, men samtidig intellektuelt morsomt. Men filmen kan ikke slå «Borat», både fordi sjokkeffekten er ugjenkallelig borte, og fordi Brüno-figuren i seg selv ikke når helt opp i samme liga som førstnevnte. For å si det som Brüno ville sagt det: Filmen er rett og slett ikke helt Maximum Santzgaut («This ist when somezing ist the most fabulous zing ever»).

Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:
Vis kommentarer

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus