Som en ål i grumset vann

Miljøsikker filmatisering av roman fra L.A.s liv bak kullissene.

THE LINCOLN LAWYER

Am. drama

Regi: Brad Furman

Med: Matthew McConaughey, Marisa Tomei, Ryan Phillippe, William H. Macey, Josh Lucas, John Leguizamo, Bryan Cranstone, Michaela Conlin, Lawrence Mason, Michael Pena

Forsvarsadvokat Mick Haller (Matthew McConaughey) er barsk og attraktiv, glatt i omgang med så vel klienter som motstandere, begersvinger av rang og vellykket skilt fra aktor Maggie, som fortsatt er svak for ham. Det er ingen stor rolle, men hun spilles så suverent av Marisa Tomei, at man med ett får store forhåpninger til filmen. De innfris ikke, men regissør Brad Furman byr på et par timer solid underholdning, et rettssalsdrama uten den store originaliteten.

Tittelen spiller på at advokat Haller utøver sin advokatgjerning hovedsakelig fra baksetet av en Lincoln Town, en mobil forsvarer som manøvrerer nokså fritt i et grumset miljø med korrupsjon som selvfølgelig innslag. Det blir likevel mest småsaker inntil en sosietetsfrue fra Beverly Hills dukker opp og ber ham forsvare sønnen, som er anklaget for mishandling av en prostituert.

Hverken han eller vi forstår helt hvorfor han får dette oppdraget, men det skaper i alle fall spenning rundt det som blir et slags comeback for skuespiller McConaughey. Han underbygger at advokat Haller gjør erfaringer som får følger, og samspillet både med nevnte Tomei og bl.a. med detektiv Levin i William H. Macys skikkelse er utmerket. Sistnevnte er gjort uigjenkjennelig med hesjesveis og hengebart, men det blir i drøyeste laget.

Filmen bygger på Michael Connellys roman, og som tidligere krimreporter i Los Angeles Times kjenner han det aktuelle miljøet, noe som også gir filmen en solid forankring.