Moderne gammeldags

Steven Spielberg har laget en moderne, ganske god gammeldags guttefilm av europeisk tegneseriehelt. Lekkert å se på, gammelmodig innhold.

PÅ EVENTYR MED TINTIN: ENHJØRNINGENS HEMMELIGHET
Amerikansk animasjon
Regi: Steven Spielberg
Med: Daniel Craig, Simon Pegg, Cary Elwes, Jamie Bell, Andy Serkis, Nick Frost

Steven Spielberg ble visstnok først klar over den belgiske tegneseriehelten Tintin etter premieren på sin første Indiana Jones-film i 1981. Det fordi flere europeiske anmeldere trakk paralleller mellom Spielbergs nostalgiske eventyrfilm og noen av eventyrene til Tintin. Når er Speilberg omsider klar med eventyrlig 3D-animasjon i tegneseriens ånd.

«På eventyr med Tintin: Enhjørningens Hemmelighet» ser imponerende ut. Som en fascinerende miks av virkelige skuespillere og animasjon lever figurene på lerretet, gjennom effektiv bruk av 3D motion-capture-teknologi. Spielberg bruker teknologien bedre filmatisk enn rivalen i den visuelle leketøysbutikken, Robert Zemickis gjorde i «A Christmas Carol» for to år siden.

Det beste med «Enhjørningens hemmelighet» er innpakning, stil og skuespillere. Filmen er åpenbart laget i kjærlighet til Hergés univers og tone. Selv i grei norsk dubbing, er det lett å bli imponert av koblingen mellom virkelige skuespillere og animert liv, særlig med Jamie Bell i hovedrollen og verdens beste semi-animerte skuespiller, Andy Serkis som Kaptein Haddock. Mektig lydspor av John Williams og inntrykk av at det ikke er spart på noe, gjør at filmen ser ut og låter imponerende.

For godt voksne er det sikkert sjarmerende, for yngre litt eksotisk, å møte en actionfilm hvor figurene bruker: «Død og pine!», «Suppegjøk» og «Spekesild og sardiner!» som kraftuttrykk. Historien om Tintin framstår til tross for moderne teknologi som barn av sin tid. Det gir sjarm, men at et storslått eventyr over flere kontinent, til lands til vanns og lufta ikke byr på en eneste kvinne eller jenterolle på mer enn to replikker, illustrerer i hvilken grad guttefortellingen fortsatt er rammen.

Min største innvending mot filmen er at Spielberg og hans team ikke i større grad har klart å la bilder og handling drive historien fram. Som Pixars siste 3D-film «Biler 2» er «Enhjørningens hemmelighet» forbløffende pratsom. Nesten irriterende ofte forteller Tintin hva han tenker og hva han skal gjøre. Filmen spiller visuelt godt på humor, action, typer og miljø. Derfor er det overraskende at selve framdriften i historien også framstår litt gammeldags, i en eventyrfilm som på mer imponerende enn virkelig godt serverer gammeldagse historier i moderne innpakning

(Foto: FILMWEB)