forsiden

Småpent stjernetreff

Småpent stjernetreff

Michelle Williams som Marilyn Monroe og Kenneth Branagh som Laurence Olivier stråler i sjarmerende, ujevn bagatell om nevrotisk stjernetreff i England på 50-tallet.

4

MY WEEK WITH MARILYN

Britisk drama

Relaterte artikler:

(Foto: LAURENCE CENDROWICZ)

Foto: LAURENCE CENDROWICZ

(Foto: LAURENCE CENDROWICZ)

Foto: LAURENCE CENDROWICZ

Fabelaktig Harry Potter-spinoff

Masse energi, fantastiske effekter og tablåer skaper topp underholdning for flere enn Harry Potter-fans.

«Høstens viktigste og beste Netflix-produksjon er verken tv-serie eller drama»

Rystende og god dokumentar om hvordan krigen mot narkotika og fengslig av fargede har blitt en slags forlengelse av slaveriet i USA.

Spektakulær skisport uten nummer på brystet

Fantastiske scener på ski og snowboard i spektakulær setting.

Tam heksedans

17 år etter at «The Blair Witch Project» startet «found footage» -bølgen er det på'n igjen. Men denne gangen er det mangelen på orginalitet som skremmer mer enn heksa sjøl.

Bandet som ga oss sugemerke og blåveis

Energisk og fornøyelig, men litt for nærsynt Oasis-dokumentar.

Barneraneren som kom inn fra Groruddalen

«Barneraneren» er interessant både som røft ungdomsportrett fra Norge i dag og som diskutabel dokumentar.

Strålende Isabelle Huppert!

Som en god, feminin fransk Woody Allen-film uten humor, med strålende Isabelle Huppert.

17-åring i sex- og familieklemme

Godt ladet identitetsdrama om arv og miljø med utforskende 17-åring i biologisk klemme.

Dumme menn og troll til kjerringer i Bergen

Danske lykketroll i 3D-animert versjon med artig dubbing og musikalsk frieri til voksne.

Original buddy-komedie om en selvmordskandidat og et lik

Original buddy-komedie om en selvmordskandidat og et lik.





MY WEEK WITH MARILYN

Britisk drama

Regi: Simon Curtis

Med: Michelle Williams, Emma Watson, Dominic Cooper, Kenneth Branagh, Judi Dench

Som film om den vanskelige kjemien i og bak kulissene da Englands største skuespiller og USAs største filmstjerne laget film sammen i en engelsk landsby i 1956, er «My Week With Marilyn» tidvis herlig underholdning. Den er spekket med eminente skuespillere og har Oscar-materiale i de to sentrale rollene.

Michelle Williams bekrefter at hun er en av vår tids beste filmskuespillere i den vanskelige rollen som Marilyn Monroe. Snarere enn å være ikonet Monroe gjør hun henne og hun gjør det godt. Kenneth Branagh ble for 20 år siden utropt til Sir Laurence Oliviers arvtaker. Her gjør han en av sine morsomste og beste filmroller i et slags nidportrett av den feirede storheten.

Filmens utgangspunkt og noe av dens sjarm og styrke er at den er fortalt av 23-årige Colin Clark (Eddie Redmaneye) som hadde sin første filmjobb som løpergutt på settet. Han blir også filmens voksende svakhet, etter som hans glansede erindringer tar vel mye plass i en historie hvor kjendisene er best og mest interessante. Med unntak av alltid elskelige Judi Dench blir de andre filmfolkene vel karikerte, mens Monroes daværende ektemann, dramatikeren Arthur Miller er skrevet og spilt som om han tilhører en annen film enn resten av ensemblet.

Regissør Simon Curtis er veteran innen britisk tv, sist aktuell med «Cranford», som i lynne og stil har litt til felles med «My Week With Marilyn». Det har også Richard Linklaters «Me and Orson Welles» (2008), som på lignende vis leverte øyenvitneberetning av filmatisk storhet. Ved å oppsøke bagatellen av en film som Monroe og Olivier faktisk laget i løpet av sitt turbulente samarbeid, «The Prince And The Showgirl» fra 1957, blir det ekstra tydelig hvor gode Williams og Branagh er. Resten av filmen er ikke helt i samme klasse.

Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:
Utforsk tema:
Vis debatt

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

comments powered by Disqus