Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden

Småpent stjernetreff

Småpent stjernetreff

Michelle Williams som Marilyn Monroe og Kenneth Branagh som Laurence Olivier stråler i sjarmerende, ujevn bagatell om nevrotisk stjernetreff i England på 50-tallet.

Hotell i særklasse

Oppfølger til feel good-suksessen The Best Exotic Marigold Hotel (2012): Samme sjarm, nesten samme stjerner – og litt til.

Forfriskende kreativ

Gamle eventyr blir som nye i storartede «Into the Woods».

Overspilt musikalfilm

Utdatert materialisme i glossy nyversjon av «Annie».

Strålende Willmann

Sår, utfordrende og særdeles velspilt om ung kvinne på skjør halvdistanse til mor, bror og venninne.

Dunkelt i Grong

Det er mer talent og større ambisjoner i «Dirk Ohm – illusjonisten som forsvant» enn filmen helt klarer få ut.

Et lite mirakel

Solid og gripende om døvblind jentes vei til språk på 1800-tallet.

Bedre påskefilm skal godt gjøres

Utsøkt velregissert, skarpt og godt om religiøs tenåring som ønsker å ofre sitt liv for Gud.

Søte lilla romvesen

Dreamworks’ siste storsatsing løftes av feiende flott animasjon.

Ganske overbevisende

Sean Penn ror i land rolle som muskelstruttende actionhelt.

Rystende om rasisme

Gripende, velspilt om amerikansk rasisme og Martin Luther King jr. i 1965.

Fin oppvekst-dokumentar

Oppvekst og brorskap fanges fint i Aslaug Holms dokumentar om hennes to sønner på veien fra barn til ungdom.

Konstruert naturdrama

Ape innehar hovedrollen i romantisert historie fra Amazonas.

Endimensjonal Askepott

Prangende Askepott tilfører lite nytt.

Norsken og svensken på kornet

Har du hørt den om norsken som lå med sin arbeidssøkende svenske hushjelp? Løfterik debut pirker godt i ny norsk mentalitet.

Bak maska i Kaizers

Vekselvis tradisjonell og litt overraskende dokumentar om Kaizers Orchestra. Funker bedre som fanprodukt enn som film.

4

MY WEEK WITH MARILYN

Britisk drama

(Foto: LAURENCE CENDROWICZ)

Foto: LAURENCE CENDROWICZ

(Foto: LAURENCE CENDROWICZ)

Foto: LAURENCE CENDROWICZ



MY WEEK WITH MARILYN
Britisk drama
Regi: Simon Curtis
Med: Michelle Williams, Emma Watson, Dominic Cooper, Kenneth Branagh, Judi Dench

Som film om den vanskelige kjemien i og bak kulissene da Englands største skuespiller og USAs største filmstjerne laget film sammen i en engelsk landsby i 1956, er «My Week With Marilyn» tidvis herlig underholdning. Den er spekket med eminente skuespillere og har Oscar-materiale i de to sentrale rollene.

Michelle Williams bekrefter at hun er en av vår tids beste filmskuespillere i den vanskelige rollen som Marilyn Monroe. Snarere enn å være ikonet Monroe gjør hun henne og hun gjør det godt. Kenneth Branagh ble for 20 år siden utropt til Sir Laurence Oliviers arvtaker. Her gjør han en av sine morsomste og beste filmroller i et slags nidportrett av den feirede storheten.

Filmens utgangspunkt og noe av dens sjarm og styrke er at den er fortalt av 23-årige Colin Clark (Eddie Redmaneye) som hadde sin første filmjobb som løpergutt på settet. Han blir også filmens voksende svakhet, etter som hans glansede erindringer tar vel mye plass i en historie hvor kjendisene er best og mest interessante. Med unntak av alltid elskelige Judi Dench blir de andre filmfolkene vel karikerte, mens Monroes daværende ektemann, dramatikeren Arthur Miller er skrevet og spilt som om han tilhører en annen film enn resten av ensemblet.

Regissør Simon Curtis er veteran innen britisk tv, sist aktuell med «Cranford», som i lynne og stil har litt til felles med «My Week With Marilyn». Det har også Richard Linklaters «Me and Orson Welles» (2008), som på lignende vis leverte øyenvitneberetning av filmatisk storhet. Ved å oppsøke bagatellen av en film som Monroe og Olivier faktisk laget i løpet av sitt turbulente samarbeid, «The Prince And The Showgirl» fra 1957, blir det ekstra tydelig hvor gode Williams og Branagh er. Resten av filmen er ikke helt i samme klasse.

Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:
Vis kommentarer

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus