Byen er Bergen, mannen er Varg

Energisk innspurt hever helhetsinntrykket av svært variabel krimserie.

VARG VEUM: KALDE HJERTER
Norsk krim
Regi: Trond Espen Seim
Med: Trond Espen Seim, Bjørn Floberg, Lene Nystrøm, Ingrid Olava, Mads Ousdal, Laila Goody, Gitte Witt, Kim Sørensen, Thor Brekkeflat

Med en kraftanstrengelse sørger Trond Espen Seim for at tolvte og siste film i Varg Veum-serien blir et kvalitetsmessig løft. Utgangspunktet er Gunnar Staalesens bok «Kalde hjerter» fra 2008. Seim er delansvarlig for manuset – der hovedpersonen virker adskillig forynget. Og selvsagt spilles han av Seim, som viser detektiven veletablert, godt trent og noe lysere til sinns en tilfellet har vært i de siste filmene.

Forståelig nok det – ettersom Seim også tar seg den dikteriske frihet at paret er i lykkelige omstendigheter. Samboer Karin (Lene Nystrøm) er ganske sjelden i bildet, men ofte nok til å virke overbevisende gravid.

Men hjemme-idyllen hindrer ikke Varg Veum i å satse beinhardt på jobben. Han oppsøkes av Siv (Ingrid Olava), som kan fortelle at hennes søster Maggie (Gitte Witt) er involvert i prostitusjon og nå sporløst forsvunnet. For oss som har sett åpningsscenen, er anslagene kjent. Likevel blir oppklaringen i meste laget komplisert, men spenningskurven stiger på forbilledlig vis.

Selv om actionsekvensene er noe dempet denne gang, er lydbruken tøff. Innimellom roer det hele seg ned – blant annet i nesten fortrolige samtaler mellom førstebetjent Hamre og Varg, enten det nå gjelder ungdommens rampestreker eller kvalitetsvurdering av drikkevarer.. Gjennom hele filmserien har Bjørn Floberg og Seims samspill i disse rollene vært en redningsbøye når små og store svakheter ellers er blitt synlige.

Bergens scenografiske potensial er også en gjennomgående styrke; i «Kalde hjerter» er bydelenes sjarm en perfekt ramme rundt de drastiske hendelser bak fasadene, og oppfinnsomheten preger også interiøropptakene. Her får vi til og med en visitt i Grieghallen.

Seim kvalitetssikrer finalen med gode skuespillere som Laila Goody, Mads Ousdal, Jan Grønli og Kim Sørensen på rollelisten. I det hele tatt er det så mange positive trekk ved «Kalde hjerter» at det er lett å bære over med innvendingene. I hele serien er det nok bare Morten Tyldums «Falne engler» (2008) som eventuelt kan matche denne. Her er Varg Veum virkelig etterforskeren som stoler på sin intuisjon. Det gjør også Seim i regissørrollen – med hell.

(Foto: FILMWEB)

§
Vis debatt