Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden

Gripende om Utøya-generasjonen

Før tragedien: Johanne Butenschøn Lindheim(t.v) fra AUF på vei til Utøya i «Til Ungdommen» som følger fire ungdomspolitikere sist sommer, fram mot fjorårets skolevalg. Filmen ble annerledes enn planlagt dessverre, men sterk og severdig, i følge vår anmelder. (Foto: FILMWEB)

Før tragedien: Johanne Butenschøn Lindheim(t.v) fra AUF på vei til Utøya i «Til Ungdommen» som følger fire ungdomspolitikere sist sommer, fram mot fjorårets skolevalg. Filmen ble annerledes enn planlagt dessverre, men sterk og severdig, i følge vår anmelder. Foto: FILMWEB

Gripende om Utøya-generasjonen

Filmen om fire ungdomspolitikere før, under og etter Utøya er et sterkt generasjonsportrett om ungdommen nå til dags.

Original, ubalansert western

Hilary Swank er eminent i nesten-god, ubalansert western med feministisk touch. Som regissør og skuespiller står Tommy Lee Jones i veien for filmens fremste kvaliteter.

Dansker på prærien

Brutal dansk western med Mads Mikkelsen, Mikael Persbrandt og Eric Cantona på prærien låter corny. Det funker brukbart.

Hest i blokk

Greit dubbet, ujevnt regissert om en 10-åring med Aspergers syndrom i fargerik hestekrim.

Besk bryllupsdag i Paris

Britisk ektepar i 60-åra til Paris for å feire bryllupsdag. Særdeles velspilt romantisk drama med overrumplende skarpe kanter.

5

Til ungdommen

Kari Anne Moe

Henrik Wangberg, Johanne Butenschøn Lindheim, Sana el Morabit, Haakon Veum.

Dokumentar

Norge

«Til Ungdommen» er en film verdt å se og diskutere. Fordi den på godt, vondt og unikt vis berører det åpne såret som 22. juli i fjor fortsatt er, for Norge generelt og en ungdomsgenerasjon spesielt.

«Til Ungdommen» har av tragisk årsak blitt en helt annen film enn planlagt. Den har opptak fra Utøya rett før massakren 22. juli. Det er derfor en film om 22. juli også, med idylliske bilder før tragedien, med en resonansbunn som nesten ikke er til å bære. Det er likevel som generasjonsportrett og bilde på Norge før og etter at filmen blir god, varm og viktig.

Regissør Kari Anne Moe skulle lage en dokumentar om skolevalg og ungdomspolitikere. At handlingen og hovedpersonene ble innhentet av 22. juli, gir filmen store utfordringer og noen svakheter. «Til Ungdommen» lykkes dårligst når den virker mest regissert, som i sluttscene med bilder filmen har skapt bedre uten å vise dem, og når rosetoget i Oslo blir musikkvideo med ny låt med en lovende artist.

Det er på alle måter sterkere å se og høre Renate Tårnes synge Åge Aleksandersens «Rosalita» og linja om at «ingen som vil dæ te livs», på øya, før tragedien. Det er som gjør «Til Ungdommen» til en god, sår og overraskende morsom film også, er de fire vidt forskjellige ungdommene i hovedrollene, hvordan de byr på seg selv.

AUF-er Johanne Butenschøn Lindheim får en spesiell rolle, siden hun var på Utøya og filmen gir hennes historie fra øya. Scenen fra fuktig, men idyllisk ungdomsleir, hvor hun kvelden før ringer mora, klager over vått telt, men sier: «Dette overlever jeg altså. Virkelig», er et av øyeblikkene som gir ladet film om tapt uskyld og dyktig ungdom.

Det er grunn til å understreke at de dyktige ungdommene i «Til Ungdommen» også kommer fra Fremskrittspartiets Ungdom, Unge Høyre og Sosialistisk Ungdom. Det er som generasjonsportrett filmen er best, med fotballtrener fra Fremskrittspartiet, muslim fra SV og vordende kommunepolitiker fra Høyre som engasjerte kolleger av en lovende debattant fra AUF.

Så vil noen kanskje spørre om dette hadde vært en god og viktig film om det ikke var for klangbunnen fra 22. juli. I mine øyne er filmens vilje og evne til å gå inn i sin tid et godt nok svar på det. Første del hvor vi blir kjent med personene før udåden, kan virke lang, men den gjør kontrasten mellom hovedpersonene før og etter desto sterkere, særlig når det gjelder Butenschøn Lindheim.

I kontrasten mellom jenta som i starten drømmer om karriere til hun mot slutten virker eldre enn sin storesøster, er «Til Ungdommen» et sterkt, gripende dokument, tross visse svakheter. Ikke så mye en film om Utøya, som om Utøya-generasjonen av engasjert norsk ungdom.

Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:
Vis kommentarer

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus