Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden

Eventyr uten magi

Eventyr uten magi

FILM: I blandingen av eventyr og virkelighet fordamper essensen i begge deler.

Ondt blod i Mexico

FILM: «Heli» er en enkel, rystende skildring av en hederlig familie i en småby i Mexico, innhentet av narkokrigens herjinger.

De nære ting

FILM: «Elsk meg» er en film om ungt samliv med flyktige skygger av fortid i drama som lykkes best i spill og foto.

Den gamle mannen og vinden

FILM: Hayao Miyazaki forlater filmen med en udødelig vakker svanesang i «Vinden stiger».

Et liv mot abort

FILM: Dokumentarfilmen «En prest og en plage» om Børre Knudsen skildrer en aldrende stridsmann med større sår fra et liv mot abortlov enn han selv får gitt uttrykk for.

Mang slags kjærlighet

FILM: Nils Malmros' «Sorg & glede» er en vondt god, problematisk, men svært severdig film.

Skikkelig fæl dame

FILM: Visuelt ser oppfølgeren til «300» imponerende ut. 3D og sadistisk kvinne med stål og lær i sentrum tar ikke det stiliserte blodbadet til nye høyder.

Frossenpizza na-na-na

FILM: «Ta meg med!» er en langtekkelig musikkvideovariant av «Hver gang vi møtes» med Eggum og Sivertsen-sanger, i mislykket filmmusikal.

Ballade om en tynn mann

FILM: En musikalsk komedie mer bitter enn søt, om en visesanger og en katt i New York i 1961. Coen-brødrenes «Inside Llewyn Davis» både låter og ser fortreffelig ut.

Herlig hårete svindel

FILM: Årets mest Oscar-nominerte film, «American Hustle», er en velspilt, smart og bemerkelsesverdig frisert svindelhistorie fra 70-tallet

Penisforviklinger

Grotesk, mørk og penissentrert – med innslag av slapstick. «Moebius» bryter nytt land og går opp gamle spor på samme tid.

0

Brødrene Grimm

Det er en eventyrlig idé: Terry Gilliam tar for seg de to svært ulike brødrene William og Jacob Grimm og vever deres historie sammen med noen av de beste historiene (eventyrene) de to samlet i «folkedypet». Fantasifulle Gilliam forholder seg fritt så vel til bildet av brødrene, den ene en nøktern realist, den andre en drømmer, som til eventyrene (blant de mest kjente er Hans og Grete, Lille Rødhette og Askepott). Med en visuell tusenkunstner som Gilliam skulle dette være opplegg til noe spesielt - ikke minst fordi han til denne filmen skrapte sammen et rekordbudsjett og kunne boltre seg i effekter.

Det gikk ikke så bra, men han fikk i det minste fullført en film. Det gjorde han ikke med sitt forrige storprosjekt (om Don Quixote). Nå havner Gilliams saga i en ulykksalig sump mellom spøk og alvor, mellom historisk forankret stoff og ren diktning. I hans «eventyr» er ikke brødrene Grimm seriøse, språkbevisste samlere av tradisjonsstoff; de er selv eventyrere i en verden (fransk-okkupert tysk område like før 1800) hvor overtro, sykdomsfrykt, vandrende trær, trolldom, krig, redsel, hysteri dominerte. Representerte eventyrene en farlig arv?





Dette er ikke Gilliam for ingenting (han har jo laget bl.a. «Brazil» og «The Fisher King»), her er øyeblikk av scenografisk magi, tekniske eksperimenter, her er groteske fantasifigurer, voldsomt overspill, skrik og skrål, her er flotte karer (Matt Damon og Heath Ledger som brødrene), vakre kvinner (det ondes dronning i Monica Belluccis skikkelse), men - ingen heftige følelser. Hele opplegget blir en blanding av «Ringenes Herre» og gamle kostymedrama, med andre ord ganske håpløst.

Skjønnhet, men ingen lidenskap: Matt Damon (som Wilhelm Grimm) og Monica Bellucci (som Mirror Queen) i «Brødrene Grimm».

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Disqus