Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden

Eventyr uten magi

Eventyr uten magi

FILM: I blandingen av eventyr og virkelighet fordamper essensen i begge deler.

Solid trondhjemsflørt (anmeldelse)

Yngvild Sve Flikkes spillefilmdebut er leken, bittersøt om tre kvinner og en kulturmann, med Trondheim som varm og grønn kulisse.

Bittersøtt drama fra en bulgarsk småby

Bulgarsk lærer i trøbbel hjemme, på skolen og med mafiaen.

Menneske og maktene

Enkelt, effektiv og svært godt om en mann og hans barnebarn på ei øy i ei elv i utsatt område.

Fra dataspill til fjernstyrte drap

Kritisk og utfordrende blikk på amerikansk bruk av droner i «Krigen mot terror». Sterk og velprodusert norsk dokumentar av internasjonalt format.

Rå, ujevn Bond-lek

Brutal britisk spionkomedie med ujevne doser stil, vold og Samuel L. Jackson.

Løfterik debut

Vilje og evne til å nærme seg det vonde og vanskelige med enkle grep. Litt uferdig, men løfterik norsk debut om gutter og menn som ikke snakker om det.

Inn i glemselen

Julianne Moores Oscar-nominerte hovedrolle som 50-åring med Alzheimer er den store beholdningen i solid filmatisering av bestselger.

Ladet høydeopphold

Kristen Stewart gjør sin beste filmrolle i bergmansk drama om voksen skuespillerinne som møter yngre variant av seg selv i døra.

Makeløs krigsdokumentar

Makeløs dokumentar om sovjetisk filmfotograf og hans bilder fra 2. verdenskrig.

Galskap

Svampen i kortbukse gjør seg ikke like godt på kino.

Forglemmelig museumsnatt

Komikere på lavgir i likegyldig oppfølgerfilm.

De rike har det vondt

Elegant, velgjort italiensk flettverksdrama i ly av finanskrise hos overklasse og strebende middelklasse.

Snikende tysk krigsoppgjør

Teatralsk og stilisert, men stadig skarpere tysk krigsoppgjør om menneskelige gråsoner.

Vellykket sjarmbombe

Sauen Shaun har tatt steget til kinolerretet.

Vakkert og mollstemt

Svensk animasjonsfilm berører store spørsmål.

0

Brødrene Grimm

Det er en eventyrlig idé: Terry Gilliam tar for seg de to svært ulike brødrene William og Jacob Grimm og vever deres historie sammen med noen av de beste historiene (eventyrene) de to samlet i «folkedypet». Fantasifulle Gilliam forholder seg fritt så vel til bildet av brødrene, den ene en nøktern realist, den andre en drømmer, som til eventyrene (blant de mest kjente er Hans og Grete, Lille Rødhette og Askepott). Med en visuell tusenkunstner som Gilliam skulle dette være opplegg til noe spesielt - ikke minst fordi han til denne filmen skrapte sammen et rekordbudsjett og kunne boltre seg i effekter.

Det gikk ikke så bra, men han fikk i det minste fullført en film. Det gjorde han ikke med sitt forrige storprosjekt (om Don Quixote). Nå havner Gilliams saga i en ulykksalig sump mellom spøk og alvor, mellom historisk forankret stoff og ren diktning. I hans «eventyr» er ikke brødrene Grimm seriøse, språkbevisste samlere av tradisjonsstoff; de er selv eventyrere i en verden (fransk-okkupert tysk område like før 1800) hvor overtro, sykdomsfrykt, vandrende trær, trolldom, krig, redsel, hysteri dominerte. Representerte eventyrene en farlig arv?





Dette er ikke Gilliam for ingenting (han har jo laget bl.a. «Brazil» og «The Fisher King»), her er øyeblikk av scenografisk magi, tekniske eksperimenter, her er groteske fantasifigurer, voldsomt overspill, skrik og skrål, her er flotte karer (Matt Damon og Heath Ledger som brødrene), vakre kvinner (det ondes dronning i Monica Belluccis skikkelse), men - ingen heftige følelser. Hele opplegget blir en blanding av «Ringenes Herre» og gamle kostymedrama, med andre ord ganske håpløst.

Skjønnhet, men ingen lidenskap: Matt Damon (som Wilhelm Grimm) og Monica Bellucci (som Mirror Queen) i «Brødrene Grimm».
Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:
Vis kommentarer

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus