forsiden

Eventyr uten magi

Eventyr uten magi

FILM: I blandingen av eventyr og virkelighet fordamper essensen i begge deler.

0

Brødrene Grimm

Fabelaktig Harry Potter-spinoff

Masse energi, fantastiske effekter og tablåer skaper topp underholdning for flere enn Harry Potter-fans.

«Høstens viktigste og beste Netflix-produksjon er verken tv-serie eller drama»

Rystende og god dokumentar om hvordan krigen mot narkotika og fengslig av fargede har blitt en slags forlengelse av slaveriet i USA.

Spektakulær skisport uten nummer på brystet

Fantastiske scener på ski og snowboard i spektakulær setting.

Tam heksedans

17 år etter at «The Blair Witch Project» startet «found footage» -bølgen er det på'n igjen. Men denne gangen er det mangelen på orginalitet som skremmer mer enn heksa sjøl.

Bandet som ga oss sugemerke og blåveis

Energisk og fornøyelig, men litt for nærsynt Oasis-dokumentar.

Barneraneren som kom inn fra Groruddalen

«Barneraneren» er interessant både som røft ungdomsportrett fra Norge i dag og som diskutabel dokumentar.

Strålende Isabelle Huppert!

Som en god, feminin fransk Woody Allen-film uten humor, med strålende Isabelle Huppert.

17-åring i sex- og familieklemme

Godt ladet identitetsdrama om arv og miljø med utforskende 17-åring i biologisk klemme.

Dumme menn og troll til kjerringer i Bergen

Danske lykketroll i 3D-animert versjon med artig dubbing og musikalsk frieri til voksne.

Original buddy-komedie om en selvmordskandidat og et lik

Original buddy-komedie om en selvmordskandidat og et lik.

Det er en eventyrlig idé: Terry Gilliam tar for seg de to svært ulike brødrene William og Jacob Grimm og vever deres historie sammen med noen av de beste historiene (eventyrene) de to samlet i «folkedypet». Fantasifulle Gilliam forholder seg fritt så vel til bildet av brødrene, den ene en nøktern realist, den andre en drømmer, som til eventyrene (blant de mest kjente er Hans og Grete, Lille Rødhette og Askepott). Med en visuell tusenkunstner som Gilliam skulle dette være opplegg til noe spesielt - ikke minst fordi han til denne filmen skrapte sammen et rekordbudsjett og kunne boltre seg i effekter.

Det gikk ikke så bra, men han fikk i det minste fullført en film. Det gjorde han ikke med sitt forrige storprosjekt (om Don Quixote). Nå havner Gilliams saga i en ulykksalig sump mellom spøk og alvor, mellom historisk forankret stoff og ren diktning. I hans «eventyr» er ikke brødrene Grimm seriøse, språkbevisste samlere av tradisjonsstoff; de er selv eventyrere i en verden (fransk-okkupert tysk område like før 1800) hvor overtro, sykdomsfrykt, vandrende trær, trolldom, krig, redsel, hysteri dominerte. Representerte eventyrene en farlig arv?





Dette er ikke Gilliam for ingenting (han har jo laget bl.a. «Brazil» og «The Fisher King»), her er øyeblikk av scenografisk magi, tekniske eksperimenter, her er groteske fantasifigurer, voldsomt overspill, skrik og skrål, her er flotte karer (Matt Damon og Heath Ledger som brødrene), vakre kvinner (det ondes dronning i Monica Belluccis skikkelse), men - ingen heftige følelser. Hele opplegget blir en blanding av «Ringenes Herre» og gamle kostymedrama, med andre ord ganske håpløst.

Skjønnhet, men ingen lidenskap: Matt Damon (som Wilhelm Grimm) og Monica Bellucci (som Mirror Queen) i «Brødrene Grimm».

Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:
Utforsk tema:
Vis debatt

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

comments powered by Disqus