Etter en serie politiske filmer og en skuffende oppfølger til sin egen klassiske «Wall Street» (1987), er Oliver Stone tilbake et sted mellom hans gjennombrudd som manusforfatter med «Midnight Express» (1978) og hans kanskje streiteste film som regissør, «U Turn» fra 1997.

Skjønt streit er kanskje ikke det beste ordet om det brutale, blodige dramaet om to amerikanske hasjprodusenter og deres felles kjæreste som roter seg bort i meksikansk narkotikaliga. Etter muslimer og terrorister er det nå gjerne meksikanere som er de fæle skurkene i amerikansk film, her særlig i form av Benicio Del Toro som Kristian Valen-figur fra Helvete, dvs. Mexico.

Historien er basert på en krimbok av Don Winslow. I Oliver Stones kontante, tett-på-filmspråk går det raskt fra lettkledde kvinner, idylliske strender og luftig rus til avkappede hoder, tortur og kidnapping. Stone er god til å formidle vold, avsky og dirrende ubehagelig spenning, mer ujevn til å gjøre menneskene og dramaet til noe mer enn etapper i kynisk voldsspiral.

Som motpol til et stykke filmatisk «good, clean fun» lever «Savages» opp til tittelen. Som en slags strandvariant av «Breaking Bad» om lettere narkotika fortalt i en heftig miks av spaghettiwestern og «Natural Born Killers» går «Savages» fra vondt til verre.

Oliver Stone er bedre på vold og intens fare enn psykologi og drama. Det funker godt på vei i «Savages», selv om det også vises at instruksjon av skuespillere neppe er av hans sterke sider. Av de tre filmene Taylor Kitsch har gjort i år, er dette likevel den han kommer best fra, som en av de to amerikanerne i hovedrollene.

De meksikanske skurkene er mest skremmende i de flimrende videosekvensene filmen burde hatt flere av. Del Toros over-the-top-spill og en maniert Salma Hayek som mafiadronning ser ut som om de er på audition for Tarantino, i en film som funker best når den prøver å være en moderne, rå versjon av «Butch Cassidy and The Sundance Kid». Fortelleren og det kvinnelige midtpunktet får for lite å spille på. Som vanlig hos Oliver Stone er kvinner og barn hovedsakelig tilbehør eller utløsende faktor i oppgjør mellom menn.