Thomas Vinterberg fikk massivt internasjonalt gjennombrudd med dogmebølgens kanskje beste film, «Festen» i 1998. Siden har den 43-årige dansken ikke levert én film som har vært i nærheten av å matche den i kvalitet eller oppmerksomhet. Inntil «Jakten».

Mads Mikkelsen fikk i Cannes fortjent skuespillerpris for filmen Vinterberg har sagt er inspirert av Bjugn-saken. Først på nyåret fikk «Jakten» kinopremiere i Danmark. På tre uker er den sett av over 400000 mennesker, og den har skapt debatt om anklager om seksuelle overgrep mot barn.

«Jakten» er effektivt skrevet, svært godt spilt og dyktig skrudd sammen som opprørende drama om heksejakt på en uskyldig mann. Mads Mikkelsen spiller populær barnehageonkel på småsted. En replikk fra ei lita jente til bestyreren gjør at en overgrepssak begynner å rulle, til stadig større konsekvenser for den anklagede og det vesle samfunnet.

Et grep som gir filmen spesiell emosjonell kraft, er at publikum hele tiden vet at Mads Mikkelsens hovedperson er uskyldig. Fantastiske skuespillere, fra minstejenta til Mads Mikkelsen, samt fortellerhåndverk av dansk toppklasse gir film egnet til å røre og opprøre.

Det kan innvendes at filmen nesten er for velskrudd, for manipulerende med publikums følelser i sin effektive demonstrasjon av veien fra bagatell til helvete. «Jakten» er likevel Vinterbergs beste film siden «Festen» Det er nærliggende å trekke parallell til Arthur Millers klassiske skuespill «Heksejakt». Her i moderne variant med Den Omsorgsfulle Mannen som utsatt.

Mads Mikkelsen gjør en av sine beste filmroller som førskolelærer mistenkt for overgrep mot datteren til en av hans beste venner.