THE PRESTIGE

Magisk duell

To filmer om trylling ved forrige århundreskifte på en gang er kanskje i overkant, men «The Prestige» er minst like god som «Illusjonisten».

Det er påfallende hvordan flere ofte tenker omtrent samme tanke i filmbransjen. I det Edward Norton er i ferd med å si takk for seg på kino i Trondheim som magiker i Wien rundt forrige århundreskifte i severdige «Illusjonisten», er det klart for magisk tvekamp i London i samme periode mellom Hugh Jackman og Christian Bale.

Christopher Nolans «The Prestige» har større ambisjoner og mørkere dyp enn Neil Burgers finurlige røverhistorie. Dessuten er det en film hvor anmeldere og andre bør være anstendige nok til å ikke røpe for mye av handlingen. Som en god tryllekunst virker filmen mye bedre om du lar deg forføre, enn om du sitter med fasit og avslører triksene.

Etter fjorårets utmerkede «Batman Begins» er det grunn til å ha store forventninger til duoen Christopher Nolan og Christian Bale. Regissøren som leverandør av smarte filmer med stil og stemning, som «Memento»(2000) og «Insomnia»(2002), skuespilleren for en av de mest intense skuespillerprestasjonene i nyere tid i «Maskinisten» (2004). Derfor er det overraskende nok den australske actionmannen Hugh Jackman («X-Men») som imponerer mest her, sammen med alltid gode Michael Caine, mens Scarlett Johansson må slite med en dårlig skrevet rolle.

I de beste delene, oppspillet og klimakset, viser Nolan seg som en filmskaper av klasse. Til stemningsfulle bilder fra en verden hvor vitenskapen framstår som magi, rulles det opp et drama om usunn rivalisering, om hvor mye mennesker er villig til å ofte for suksess. Det gjelder både tryllekunstnerne til Jackman og Bale og vitenskapsmennene Edison og Tesla. Sistnevnte eksentrisk og fascinerende skildret av 60-årsjubilant David Bowie.

Den litt vanskelig oversettbare tittelen «The Prestige» er den tredje og avgjørende fasen i et magisk triks. Det er ikke en film om trylling, og i sterkere grad enn «Illusjonisten» slenger den noe mer på lerretet enn smart lek med virkelighet og illusjoner. Svakheten her er at triksene overdøver litt av den mørke hensynsløsheten som blir en stadig sterkere drivkraft for de rivaliserende magikerne. «Prestige» er ikke helt gjennomført, men er du svak for filmer som på utspekulert vis herjer med sitt publikum, er det verdt å la seg lure av denne.

(Foto: Francois Duhamel)

§
Vis debatt