George Clooney har hittil – med ett grelt unntak – vist seg som en overraskende dyktig filmregissør. Bak kamera har han kombinert smartness med sosialt engasjement og syrlig tone i filmer som «Good Night and Good Luck» (2005) og «The Ides Of March» (2011). Unntaket er den plumpe fotballfilmen «Leatherheads» (2008) som aldri nådde norsk kino. Dessverre der det den i hans katalog «The Monuments Men» har mest til felles med, i tone og regi.

Historien og rollelista er langt bedre enn filmen, som ikke når en av Clooneys inspirasjonskilder for dette, krigskomedien «Kellys Helter» fra 1970 til tanksen. Stjernelaget på rollelista spiller en gjeng kunsthistorikere og arkitekter, samlet mot slutten av 2. verdenskrig for å prøve å redde europeiske kunstskatter stjålet av nazistene.

Clooney sklir ut i påtrengende patos i hovedrollen, mens Bill Murray, John Goodman & co, virker som om de er på guttetur i Europa. Desidert best, og den som antyder hva filmen kunne og burde vært, er Cate Blanchett. Hun er en fransk kunstelsker som med fare for sitt liv, som medarbeider for tyskerne i Frankrike, katalogiserer hvor nazistene plasserer kunstskattene. Hun gir kvalitetsløft til en film bedre på plakaten og papiret enn på lerretet.