Kommersiell direktør Aslak Bendtsen i Sony Music Entertainment Norway sier til Dagens Næringsliv at initiativet kommer innenfra og hevder at selskapet har vært i forkant på å dyrke åpenhet.

«Det har vært mye mistenksomhet og usikkerhet knyttet til om artistene faktisk får sine utbetalinger basert på alle inntektene selskapene har knyttet til sine artister», skrev Grammofonartistenes forening GramArt nylig i et høringssvar til Kulturdepartementet. GramArt er en landsomfattende interesseorganisasjon for artister.

– I nåværende versjon vil du kunne se hvor i verden du har publikumet ditt. Og i Norge og USA vil du kunne gå helt ned på henholdsvis fylkes- og statsnivå, forklarer Bendtsen.

Parallelt skal Sony Music i løpet av året rulle ut et nytt system hvor artistene skal få tilsvarende brukervennlig og detaljert oversikt over egne royalty-inntekter fra strømming.

Den norske platebransjen er nå nesten heldigital. Når plateselskapene har sittet på mye data om artisten ved forhandlingsbordet, data som artisten selv ikke har tilgang på, har maktbalansen vært forskjøvet til deres fordel, mener daglig leder Tonje Kaada i GramArt.

– Derfor er vi glad for at dette har kommet på plass. Det er noe vi og mange andre rettighetsorganisasjoner har etterlyst, sier hun.