Egil Monn-Iversen døde fredag etter lengre tids sykeleie, opplyser hans familie.

Monn-Iversen ble født 14. april 1928. Han ble oftest knyttet til norsk underholdningsliv i etterkrigstida, men han hadde sterke posisjoner også i det som kalles den seriøse delen av norsk kulturliv. Han var blant annet styreformann i Den Norske Opera fra 1981 til 1996 og musikkansvarlig i Det Norske Teatret fra 1960-tallet.

Monn-Iversen startet sin karriere på 1940-tallet med bandet The Monn Keys sammen med sin kunstneriske partner og ektefelle, Sølvi Wang. Vokalgruppens store suksess banet vei for en kø av oppgaver de neste 50 årene.

Ukebladet Aktuell har en hjemme-hos reportasje hos ekteparet Egil Monn-Iversen og Sølvi Wang. De gjør det stort med gruppa «The Monn-Keys» og Egil Monn-Iversen har nettopp tatt over direktørstolen på Chat Noir. Her er han med armen i bind og taktstokk i hånden. Arkiv Foto: Aagre Storløkken / Aktuell / NTB scanpix

Blant annet var Monn-Iversen musikalsk ansvarlig for over 50 musikaloppsetninger i inn- og utland, hvorav 15 var originale verk av Monn-Iversen selv. Han skrev musikken til rundt 100 tv- og filmproduksjoner, og var selv filmprodusent på 25 av dem. Han komponerte og arrangerte mange hundre plateutgivelser.

Var sentral i norsk kulturliv

Musikken var Monn-Iversens fag, og det var noe han behersket til fingerspissene. Men han var borti det meste av norsk kulturliv – som medlem av ulike kulturutvalg, som produsent for mer enn 20 norske spillefilmer, som blant annet revy- og teatersjef, impresario, plateselskaps- og konsertdirektør og talentspeider.

I 1954; Fra innspillingene av filmen ''Portrettet'' med Per Aabel og Wenche Foss. Dette var Aabels regidebut. F.v. Egil Monn-Iversen, sammen med Wenche Foss og Per Aabel. Foto: Aktuell / NTB scanpix

Monn-Iversen arbeidet tett med kulturpersonligheter som Rolv Wesenlund, Einar Schanke, Thorbjørn Egner, Alf Prøysen, Sverre Udnæs, Pål Bang-Hansen, Arne Nordheim og Kjell Bækkelund.

Monn-Iversen, som også ble kalt «Sfinxen» og «Gudfaren» i norsk underholdningsbransje, har komponert og arrangert musikk på flere hundre plateinnspillinger i samarbeid med artister som Wenche Myhre, Liv Ullmann, Dag Frøland, Sissel Kyrkjebø og Bare Egil Band. Men også Jens Book-Jenssen, Inger Jacobsen, Kurt Foss og Reidar Bøe, Nora Brockstedt, Ivar Medaas, Hanne Krogh, Kirsti Sparboe, Sissel Kyrkjebø og sin kone, Sølvi Wang.

Vant en rekke priser

Foruten det rent musikalske var han en sentral aktør i utformingen av moderne norsk kulturpolitikk. Han var også konsulent for NRK Fjernsynet i 1964, arbeidet for kulturrådet og Arbeiderpartiets kulturutvalg og var musikalsk ansvarlig ved åpning- og avslutningsseremoniene ved OL på Lillehammer.

Han var utnevnt til ridder av 1. klasse av St. Olavs Orden, og har vunnet priser som Spellemannprisens hederspris, Amandaprisesn ærespris, Edvardprisens ærespris og Aamodtstatuetten.

Komponisten Egil Monn-Iversen gikk ofte under navnet «Sfinxen» og «Gudfaren» i norsk underholdningsbransje. Monn-Iversen som her dirigerer på bildet, var også arrangør, kapellmester og filmprodusent. Foto: Ivar Aaserud / NTB scanpix

Egil Monn-Iversen vil bli husket gjennom sine mange musikalske verk. Fra originale sanger som «Vise for gærne jiinter» til arrangementer som i «Dyrene i Hakkebakkeskogen». Fra spillefilmer som «Fleksnes fataliteter» og «Norske byggeklosser» til musikaler som «Ungen» og «Bør Børson jr.". Fra original jazzmusikk fra filmer som «Line» og «Himmel og helvete» til klassiske verk fra tv-serier som «Rød snø» og «Vestavind».

Egil Monn-Iversen etterlater seg barn, barnebarn og oldebarn.

Egil Monn-Iversen (tv) og Rolv Wesenlund var vinnerne av stipendier fra Leif Justers revyfond i 1989. Skuespiller Leif Juster (i midten) delte ut. Foto: Eystein Hanssen / NTB scanpix
Arve Tellefsen (t.v.) sammen med orkesterleder Egil Monn-Iversen under Spellemannprisen i 1979. Foto: Arkivfoto Paul Owesen / NTB scanpix