Alle som etterlyser kunstneres engasjement i samfunnsdebatten, bør se denne musikalske dokumentaren av Neil Young, regissert under psevdonymet Bernhard Shakey. Filmen fungerer også herlig som kontrast og motstykke til Rolling Stones feiring av seg selv og egne myter i «Shine A Light». På flere måter gjør «CSNY/Déjà Vu» omtrent det motsatte av Martin Scorseses Stones-film. Snarere enn å skjule, understreker denne filmen at Young & co. har blitt rockere i 60-åra. De nekter å spille sine største hits, og lar seg forevige på godt og vondt på store stadioner. Det som gjør «CSNY» til en av de bedre rockumentarene i nyere tid og et must for alle som er mer enn litt interessert i Neil Young, er reportasjene rundt musikken og musikerne. Sammen med det musikalske innholdet, gjør det at filmen går rett inn i dagens amerikanske politikk, og den er nesten like aktuell rundt årets valg, selv om den utspiller seg rundt valget i 2006.Utgangspunktet for turneen er albumet «Living With War», og det faktum at Young fikk overtalt sine gamle kolleger til å følge ham på en turne med hovedsakelig sanger derfra, ispedd enkelte politiske sanger fra bandets storhetstid under Vietnamkrigen. Bilder fra tidlig 70-tall skaper en effektiv kontrast mot dagens band, og understreker hvordan tiden har preget veteranene. Mens Young så mest nedsnødd ut i de gamle opptakene, er det han som er den vitale kraften og ubestridt leder i ensemblet i dag. Scenen hvor Stephen Stills går om kull på scenen er vel et av de mest beklemmende bildene på gammelkaillrock festet til film. Filmen formidler hvordan sørstatspublikummet delte seg i de skarpeste anti-Bush og anti-krigssangene. Mange jublet og sang med, andre raste, skjelte ut Young og forlot arenaen. At filmen formidler bandet både i sine patetiske og sterkeste øyeblikk, gjør at «CSNY» får en nerve som slike dokumentarer sjelden har. Young framstår som en gammel hippie som har blitt sint og vil gjøre en forskjell. En gammel hippie som sparker, provoserer og ser framover er faktisk befriende i en tid da de fleste aldrende rockere ser mest bakover.EKSTRAMATERIALE: Trailer