Bertines kule og såre duett med DumDum-Prepple «Sett at vi sier det sånn» har vært en av denne vinterens radio-vinnere, og skapte store forventninger til hennes syvende album. Det første norskspråklige.

Duetten er også første låt på albumet, men den akustisk baserte låten blir avløst av spretten elektropop i «48 hunder».

Denne dualiteten fortsetter gjennom hele «Tikamp». Elektropop med lett diskoslør er Bertine som vi kjenner henne, mens den organiske viserocken viser en ny side. Jonas Lie Theis er medprodusent og hans programmering dominerer store deler av albumet, mens den overraskende siden av Zetlitz er forløst i samarbeid med Håkon Gebhardt og spilt inn i hans Das Boot-studio i Trondheim, med de flotte gitaristene Geir Sundstøl og Alexander Pettersen. Kari Rønnekleiv og Ole-Henrik Moe bidrar med stryk. Gebhardt selv er medprodusent, medkomponist på nesten alle låter, og spiller trommer, perkusjon og gitar.

De ti låtene som utgjør Bertines tikamp er hver for seg fine, samlet utgjør de en poetisk og dynamisk helhet – og helt sikkert det albumet med Bertine Zetlitz jeg vil komme til å spille mest.

Det er ikke gitt at en artist som har skrevet låter på engelsk skal fungere bedre når hun skriver på norsk. Men Bertine Zetlitz kan mye. Også å skrive gode personlige tekster på norsk som både har både har musikalitet, snert og mystikk: Gaten er lang/ pusten er kort/ kjolen er trang/ og jeg svever i sakte fall mens jeg danser på et eggekall.

Anmeldt av OLE JACOB HOEL