Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Kultur / Musikk

I skyggen av  bransjen

Rockens framtid:

I skyggen av  bransjen

De får mer medieoppmerksomhet fra New York enn her hjemme og sverger til vinyl. Nå begynner det trønderske plateselskapet Crispin Glover Records å få skikk på økonomien også.

Gjenoppliver to trondheimsband

Black Debbath med lokal hjelp under Caliban Sessions i Studentersamfundet lørdag.

Sinnrikt og spaltet

MUSIKK: Mangus Sinnes' nye plate er som et besøk fra en gammel venn du ikke helt kjenner igjen.

Messende fortsettelse

Ikke like originale som på debuten, men Goat fenger fortsatt.

Et sted mellom U2 og Bowie finner du trønderske Manes

Et sted mellom U2, Bowie og Ulver finner du trønderske Manes.

Genuint personlig

Sletta forlenger formtoppen med solskinnspop og coverlåter blant vindskeive statements.

En prisverdig utgivelse med halvslapt innhold

På sin andre soloutgivelse fyller Radioheads Thom Yorke en prisverdig utgivelse med halvslapt innhold.

Uventet, og kanskje nødvendig løft

At Ida Jenshus bryter med forventningene gir henne et uventet og kanskje nødvendig kunstnerisk løft.

Topp solist - svakt orkester

Christian Ihle Hadland med sterk prestasjon over et haltende symfoniorkester.

Don't stop believin'

Med den amerikanske drømmen i hvitøyet, får superduoen Nico & Vinz stadig stødigere bein å stå på.

Uavhengige plateselskaper
Uavhengige plateselskaper i Trondheim: MBN, Plata Records, Luftwaffel, Apocalyptic Empire Records, Snotpope, Dead Letter Records, GAFFA Records, Dayladore Records, RhinoProd, Untermensch Records, Bergland Production. FONO er interesseorganisasjonen for uavhengige norske plateselskaper. FONO organiserer 143 medlemmer, deriblant Kirkelig Kulturverksted, Rune Grammofon og Racing Junior. Over 80 prosent av alle norske utgivelser kommer fra FONO-organiserte selskaper. Selskapenes samlede markedsandel ligger på rundt 20 prosent. De fire største plateselskapene i Norge er EMI, Warner, Sony BMG og Universal, som tilsammen hadde en markedsandel på 71,8 prosent i 2007. Disse selskapene organiseres av IFPI Norge. Kilde: FONO, IFPI Norge, Farojournalen, Trondheim Underground Radio
Saken oppdateres Last inn siden på nytt

På den ene siden har du den dominerende platebransjen, som er nødt til å tenke profitt. På den andre siden har du uavhengige plateselskaper som trønderske Crispin Glover Records - drevet på fritiden, av personer hvis hjerter kun banker for musikken, der lommebøkene får svi. I løpet av selskapets tre års levetid har Torgeir Lund brukt over 180 000 kroner på labelen han driver sammen med Rune Olav Holm. Au au!

Bruker nederlendere

- Det koster. I alle fall når vi slenger inn et par feilpressinger, forteller Lund og legger ut om nyansene i lyd fra forskjellige platepressere. Crispin Glover Records gir nemlig ut vinyl, og lyden skal være god. Etter prøving og feiling har Lund og Holm funnet fram til en platepresser i Nederland som imponerer.

LES OGSÅ: Platebransjens skrekkmåned

- De nederlenderne er de eneste vi vet om som klarer å lage en sjutommer som varer åtte minutter med en avspillingshastighet på 45 omdreininger i minuttet. Det er den farten som gir den beste lyden, slå r Lund fast før han påberoper seg å ikke være noen lydfrik.

Fløy inn sauebonde

Så langt huser Crispin Glover trønderbandene The Kulta Beats, Dog & Sky, Bitch Cassidy og The School (på vinyllån fra Kong Tiki Records). Og pussig nok de to britiske pønkpoetene Attila The Stockbroker og Patrik Fitzgerald. Sistnevnte hadde slått seg til ro som sauebonde i New Zealand, da Torgeir Lund sporet ham opp og fløy briten over til Norge for konsert og plateinnspilling. Det har vakt oppmerksomhet helt inn i New York-baserte Village Voice sin redaksjon, der legendeskribenten Everett True har omtalt samtlige utgivelser på Crispin Glover. Og det er mer enn norsk presse, eller trøndersk, for den saks skyld, har gjort.

- Medieoppmerksomheten har vært fraværende. Vi er ikke sure og bitre, men det hadde vært flott om det fantes flere sultne journalister som anmelder og omtaler musikkmiljøet som ligger litt i undergrunnen i Trondheim, mener Lund.

- Hvorfor gir dere ut vinyl?

- Coveret er en viktig del av en utgivelse. Et simpelt cd-cover og en gatefold tolvtommers plate kan ikke sammenlignes. Og cd-formatet kommer jo uansett til å forsvinne om noen få år, mens vinylen vil bestå i lang, lang tid, sier Lund.

- Men når vi sender promomateriale til radiokanaler, legger vi selvfølgelig en cd-r sammen med plata.

Satser hardt videre

Sett bort fra Rune Holms brokete fortid i dansetruppen Let's Dance, har ikke duoen bak Crispin Glover stått på noen scene. Men musikkinteressen gløder, og nettopp derfor bestemte de seg for å gi ut plater i stedet. Labelen har nå kommet dit hen at utgivelsene som regel går i null. I løpet av året skal både Dog & Sky, Bitch Cassidy og Patrik Fitzgerald ut med fullengdere på Crispin Glover, og 16. mai slipper The Kulta Beats tre sanger på en sjutommer. Lund og Holm mener vi bare har sett starten på plateselskapets historie - de har intensjoner om å satse hardt videre.

- På sikt er målet å selge en del i Storbritannia, sier Torgeir Lund.

LES OGSÅ: Dramatisk fall i platesalget

Vis kommentarer

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

comments powered by Disqus