«Greyhound racing = you bet they die», står det å lese på posen til Monolithics nye plate «Frantic calm».

På selve albumcoveret ser man en frådende greyhound-hund med munnkurv som jager etter en kunstig hare.

- Det er ikke ofte du ser et metallcover som tar et politisk standpunkt, sier designer Håvard Gjelseth.

Ideen kom fra Kenneth Kapstad, som sammen med Stian Westerhus utgjør ekstremmetall-duoen.

Brenner for greyhound-hunder

- Kenneth brenner veldig for greyhound-hunder og ønsket at vi skulle bruke det på coveret. Tanken er å skape oppmerksomhet rundt hundeveddeløp, og hvor slemt det er mot hunder, sier Gjelseth.

Coveret er designet av den italienske kunstneren Thomas Raimondi, mannen som også designet Motorpsychos «The Motorpnakotic Fragments». Gjelseth har vært art director for begge prosjektene. Utgiver er trondheimslabelen Crispin Glover Records, i samarbeid med Stickman Records.

Omslaget er utelukkende tegnet for hånd, og selve vinylen kommer i ulike farger. De 100 første platene kommer dessuten med et tolvtommers silketrykk av albumcoveret, og et svart bærenett. Gatefold-illustrasjonen på innsiden blir sannsynligvis bandets nye backdrop.

Nytt sjangeruttrykk

Gjelseths rolle har vært å velge kunstner, og å guide ham gjennom prosessen. Han sier det var et mål å bryte med de estetiske klisjeene innenfor metall-sjangeren, og samtidig prøve å få fram energien i musikken på en ny måte.

- Dette er et fargerikt, lyst og ganske grovt cover, i forhold til det polerte man gjerne finner i denne sjangeren. Coveret har en frenetisk, kaotisk håndtegnet stil og en håndskrevet typografi som bidrar til å dra musikken inn i coverkunsten. Man får et nytt estetisk uttrykk for sjangeren, men uten å miste det energiske i musikken. Det var i hvert fall det som var ambisjonen.

Han understreker samtidig at dette ikke er en spesielt påkostet vinylutgivelse.

Stilt ut på Rockheim

- Det er bare snakk om å gjøre skikkelig håndverk. Mange cover har en flott front, men evner ikke å gjennomføre dette gjennom hele albumet. Har man fokus på detaljer, får man en helt annen og sterkere helhet.

Gjelseth har designet mer enn 50 cover de siste 15 årene, nesten halvparten av disse for Crispin Glover Records. Mange av disse ble vist fram i utstillingen «Fysisk format!» på Rockheim tidligere i år.

Slippkonsert torsdag

«Frantic calm» utgis fredag, noe som markeres med konsert på Familien utested torsdag kveld. Albumet er oppfølgeren til «Black Science» som ble utgitt i 2009.

- Etter det forrige albumet dro vi på en fire uker lang turné i en svett kassebil. Vi dro ut med noen skisser, og kom hjem med en håndfull låter. Man har et vanvittig overskudd etter en slik turné. Vi tok med oss en kasse øl og gikk rett i studio og moste det inn, fortalte Westerhus til adressa.no i forrige uke.

Han sa videre:

- Å spille i Monolithic er som en skikkelig slåsskamp. Kenneth beskrev det som å hoppe i fallskjerm med et blylodd på ryggen. Det er bare å legge seg i trening.

Monolithic spiller slippkonsert på Familien torsdag 23.04.

- Det er ikke ofte du ser et metallcover som tar et politisk standpunkt, sier designer Håvard Gjelseth. Foto: Adresseavisen
Coveret er designet av den italienske kunstneren Thomas Raimondi, og er utelukkende tegnet for hånd. Selve vinylen kommer i ulike farger. Foto: Adresseavisen