Skateboard og jazz hører sammen

To skatere fanget blikket, fem musikere grep tak i ørene. Etter hvert gikk de opp i en høyere enhet som vi ikke har sett eller hørt maken til.

Saken oppdateres.

Trondheim Jazzfestival hadde en dristig ide da de ba tangentmann og komponist Daniel Buner Formo om å skrive ny musikk som skulle framføres i Trikkestallen Skatepark, akkompagnert av to skateboardere i full utfoldelse.

Det viste seg fort at ideen var vellykket. Til å begynne med visste vi riktignok ikke helt om vi skulle følge med på skaternes imponerende beherskelse av brettet eller om vi skulle konsentrere oss mest om musikerne på kanten av bowlen.

Ganske snart ble det klart at musikere og skatere spilte på samme lag. Trompetist Arve Henriksen spilte som alltid med stor lydhørhet og sterkt særpreg. Han fulgte skaternes bevegelser med øynene og lot dem danne grunnlaget for sine egne improvisasjoner. Han spilte lyrisk og enkelt, han spilte på to trompeter samtidig, han ropte, sang og banket på metallrekkverket bak seg.

Håvard Stubø fargela musikken med elektronisk bearbeidet gitar, DJ Don Tomasso bidro med elektronikk som passet godt til den ungdomskulturelle rammen, og trommeslager Erik Nylander skapte suggererende rytmer - som igjen fikk skaterne til å overgå seg selv.

Det kunne ha gått helt galt. Skaterne og musikerne kunne ha gitt oss to uttrykk fra hver sin verden. Men etter en litt haltende start, hang det bedre og bedre sammen, både fordi Formo hadde laget musikk som passet godt til åstedet, fordi skaterne demonstrerte at rytme er en viktig bestanddel i all fysisk utfoldelse - og fordi bandet besto av utmerkede musikere som er lydhøre for alt de opplever.

§
Vis debatt
comments powered by Disqus
Gikk du glipp av disse?