Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Kultur / Musikk

Med klippekort på Whisky a Go Go

Med klippekort på Whisky a Go Go

Haakon Engvig (21) fra Rissa har spilt på alle de største rockeklubbene på Sunset Strip og blir ofte gjenkjent på gata i Los Angeles.
(Foto: VEGARD EGGEN)

Foto: VEGARD EGGEN

Leses nå:

Krutt med futt

Rock er herlig, spesielt når det gjøres så enkelt og sprudlende som her.

Det er liv i et av Trondheims største talenter

Herlig bekreftelse på at det er liv i et av Trondheims største musikalske talenter. Men skru gjerne ambisjonsnivået opp enda noen hakk!

To «Billboardtopper» til Uka

Vil du se A$AP Rocky og Wiz Khalifa på en scene i Norge i år, må det bli under Uka.

Nattønske for sommeren

Nightwish var et verdig punktum i en rik konsertmåned i Trondheim.

Røyksopp lyste opp Sverresborg

Rått og energisk publikumsfrieri fra elektronika-veteranene, i en storslått, mektig audiovisuell fest.

NÅ: Se Highasakite spille på Sverresborg

Vi sender de to første låtene direkte her på adressa.no.

Mørk popgalskap

«FiftyShades of Grey»-suksess og popflørt til tross, The Weeknds verden er fortsatt mørk.

Får svensk damebesøk på Sverresborg

Åge Aleksandersen bekrefter ny konsert og første gjesteartist på Sverresborg i august 2016.

Pstereofestivalen:

Litt for lite hestekrefter

Solid, pen og stor stadionindie, med en glitrende finale. Men tidvis også tomt og hult.

(Foto: VEGARD EGGEN)

Foto: VEGARD EGGEN

Saken oppdateres Last inn siden på nytt

- Det er et område i Burbank hvor jeg ikke kan gå uten å bli overøst av komplimenter. Ikke for å skryte, altså, sier Haakon Engvig.

Vi møter Engvig på Pir-terminalen i det han kommer med hurtigbåten fra Fosen. Haakon, eller Hawk som han kaller seg når han spiller bass med metallgruppa Descerate, er hjemme på sommerferie. Eller, «hjemme» er kanskje en overdrivelse. Han har ikke bodd i Rissa siden han var seks år og familien flyttet til San Francisco. Senere flyttet de til Burbank i Los Angeles, hvor Haakon nå bor sammen med en eldre bror.

Ikke en care in the world

Femten år i USA har på mange måter gjort ham til en amerikaner, og når norsken stokker seg under intervjuet, kompenserer han med noen amerikanske gloser.

- Da jeg begynte å spille med Descerate skjønte jeg at dette er musikken min. Jeg tenkte: «Dette er et band som kan klare det». De hadde ikke en care in the world, og var skikkelige metallheads, sier Haakon.

Han hadde vokst opp med band som Metallica og Megadeth og var selv et metallhue, som han uttrykker det.

Descerate begynte å spille konserter i nærområdet. De leide seg inn og inviterte alle vennene sine til konsert. For å trekke enda flere, inviterte de med lokale størrelser og spilte sammen med disse. Snart var Descerate det største bandet i Burbank.

Pay to play

Neste steg var å få spille på de hippe klubbene på Sunset Strip, og spesielt den mest legendariske av dem alle: Whisky a Go Go. Det var ikke så enkelt. De ble tilbudt en såkalt «pay to play»-avtale der de måtte selge et visst antall billetter selv.

- Hollywood er veldig bakvendt. Før var det musikkindustrien som jobbet for bandet, nå er det omvendt, sier Haakon, som likte avtalen dårlig, men likevel gikk med på det.

Og så begynte ballen å rulle. Descerate spilte på klubber som Whisky a Go Go, The Roxy og Key Club og hadde snart opparbeidet seg en mer eller mindre fast tilhengerskare. De fikk bedre spilletidspunkt og større honorar, og spilte support for band som Overkill og Dragonhorse.

Omtrent tjue ganger har Descerate spilt på Whisky a Go Go, rockeklubben som har huset grupper som The Doors, The Kinks, The Who, Cream, Led Zeppelin og mange flere.

Mye «hot air» i Hollywood

- Har vi lyst til å gjøre en konsert der, ringer vi bare og setter av et tidspunkt, sier Haakon med den største selvfølgelighet.

Descerate har tidligere gitt ut to demoer. Nå jobber de mot debutplaten. Det har ikke skortet på tilbud fra plateselskapene, men avtalene har ikke vært attraktive nok, mener han.

- Det er mye «hot air» i Hollywood, vi blir lovt veldig mye, men det er lite som skjer. Det virker som alle er her for å prøve å kare til seg selv mest mulig. Målet vårt er selvfølgelig en gullkantet kontrakt, men nå skal vi først spille mer, få oss et navn, sier Haakon, som ved siden av å spille bass studerer og underviser. Han legger til:

- Å spille konserter er the best drug in the world. Dukker det riktige tilbudet opp, legger vi fra oss alt annet.

Vis debatt
Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus