Nordmenn er fortsatt i verdenstoppen når det gjelder digitalt konsum av musikk, og inntekten fra streamingtjenester som Spotify, Wimp/Tidal og etter hvert Apple Music er de store driverne bak den markante oppgangen i musikksalget så langt i år, melder platebransjeforeningen IFPI. Men også salget av vinyl øker.

I løpet av første halvår 2015 er det blitt solgt musikk i Norge for 305 millioner kroner, mot 285 millioner i samme periode i fjor, en oppgang på hele 6,5 prosent.Stadig flere velger betalt abonnement på streaming-tjenester, og inntektene fra streaming har gått opp fra 220 til 248 millioner fra første halvår 2014 til første halvår 2015, en oppgang på 28 millioner kroner. Inntektene fra de ulike streamingtjenestene står nå for 81 prosent av musikkomsetningen.

Fysisk salg har også gått opp første halvår. Økningen skyldes at salget av vinyl har økt med nesten 3 millioner kroner – fra 5,8 millioner i 2014 til 8,7 millioner i 2015. Vinyl står nå for 24 prosent av salget av fysiske produkter.