- Jeg har en tendens til å bikke mot det melankolske, sier Maria Mena. Hun er noen låter ute i settet på Sparebank1-scenen under Olavsfestdagene, og tanken har allerede rukket å slå meg flere ganger. Mena er unektelig melankolsk, og hun holder lite igjen i tekstene sine.

At hun skriver gode og innsiktsfulle tekster er det liten tvil om. Det har hun gjort siden hun var elleve og skrev gjennombruddslåten «My Lullaby». Live er Mena åpen, flørtete og intim. I det utsolgte teltet er hun i strålende humør, og hun virker stadig overveldet over publikummets gode respons.

Hun har med en klassisk livebesetning. Live er produksjonene til låtene er det dog litt så som så med. De tar få risker og skriker nærmest etter mer eksperimentering. Samtidig er det slående hvor fengende de er, og når man blir servert låt på låt forstår man hvorfor hun er og blir en radioyndling. Mena har opparbeidet seg en katalog full av hiter, og når det fenger er det lettere å svelge at livebildet ofte høres litt hult ut, og ikke utfordrer nevneverdig.

Heldigvis har Mena (stort sett) en vokal som bærer godt, og den er skrudd høyere enn de andre instrumentene. Nyere hiter som «Fuck You»,«Belly Up» og «I always Liked That» slår godt an blant publikum, og allsangen starter for alvor når hun setter i med «You're The Only One», og gir et ektefølt tilbakeblikk til 2004.

Mena er egentlig hjemme og skriver, og har en pause fra turnering. Noen ganger kan det være en fornøyelse å dra på nettopp slike «unntakskonserter», ettersom man ofte ender med å bli testpublikum for nye låter. Mena benytter også sjansen til å «spille demoer», og de nye låtene blir klare høydepunkter under konserten.

Titler som «Leaving You», «Bend 'till I Break» og «I don't Want To See Her With You» tyder på at det er et skilsmissealbum på vei, og det er bare å glede seg. For selv om det er slående hvor mange av Menas låter som handler om forhold som går skeis, eller dårlig selvbilde, er det en slående nerve i de nye låtene. Kanskje er det fordi man vet at hun nylig har gått gjennom en skilsmisse, eller kanskje er det hennes oppriktige og ærlige innlevelse i låtene på scenen. Mest sannsynlig er det begge deler. Det som er sikkert er at Menas glede over å opptre og sterke innlevelse førte til stadige høydepunkter i teltet. Noen ganger dukket til og med den god-vonde klumpen i magen opp.