forsiden / Kultur / Musikk

Skweee danse?

  •   MAGNE GISVOLD

Skweee danse?

Dødpop viser at det gror bra i det norske skweee-miljøet - og at de er flinke til å luke ut ugress.

4

DØDPOP

  •   MAGNE GISVOLD

Mørkt og skummelt fra Brattøra

De var de første som toppet VG-lista med et klassisk-album siden Arve Tellefsen. Nå spiller Mari Silje og Håkon Samuelsen inn musikalsk nordisk noir med Trondheimsolistene.

Landets største dansebandstjerner feirer plateselskap i Olavshallen

Landets største dansebandstjerner stiller på scenen når plateselskapet Tylden & Co feirer 25 år i Olavshallen 15. september.

I april kommer denne artisten tilbake til byen

Populære Steve Harley kommer tilbake til Trondheim og Nidaros Blues, der han spiller akustisk på åpningskonserten 20. april.

Livsfarlig miljø ønsket action-jazz

Konsertserien PØKK har servert friimprovisert musikk i ti år, onsdag skal det feires.

Drømmen om sol og soul

Det er et halvt år til sommer, 49 og et halvt år siden «The Summer Of Love». Det er vel lov til å lengte til varme og ubekymret liv.

Den ene døde av sykdom, den andre av skuffelse

To av rockens største døde talenter ble svindlet for sine inntekter. Den ene døde av sykdom, den andre av skuffelse.

Synger surt gjør jeg sikkert også

Åge Aleksandersen om «feiden» med Christer Falck

Namsos - Steinkjer: 6-1

«Fotballresultatet» i tittelen er ikke basert på kvaliteten på disse to bøkene, men dessverre Steinkjer: På rockens arena blir dere knust av lillebror Namsos.

Året det var så mørkt

Verden har sett bedre og mer optimistiske år enn 2016. Det har vært ganske så dystert i popmusikken også.

Årets trønder 2016: Kandidat 3

De fikk Bruce til byen

I sommer «ødela» Trondheim Concerts tusenvis av ferieplaner. Likevel kan de bli årets trøndere.

Den svenske artisten Joxaren definerer skweee som en attitude: Å sette seg selv i en posisjon der musikken høres så teit eller klønete ut at du risikerer å dumme deg ut, men overvinne dette ved å være veldig overbevisende.





Det norske plateselskapet Dødpop gir ut en skweee-samler med samme navn, og påkaller dermed den sjelden vellykkede øvelsen å beskrive lyden av en sjanger. Skweee har føtter i flere scener; den har gener fra både elektro, bitpop og breakbeat/dubstep, men er også tydelig inspirert av moderne r'n'b og g-funk. Lydarsenalet er strengt elektronisk, og domineres av «proto-synth»-lyd og like basale trommelyder, men der ordet «minimalt» ofte assosieres med strenge tyskere, kan du her se for deg noen spretne og lekne nordboere.





Så denne samleren. Det er så klart varierende kvalitet på låtene, og de er ulikt produsert. Jeg skal ikke påstå at jeg faktisk kan høre det, men ørene mine sier uansett at en god del av musikken på skiva er laget med hardware-synther og trommemaskiner, noe som gir lyden en deilig edge. Disse låtene framstår også på et vis som mer prototypisk skwee. Bare noen få spor på plata etterlater deg likegyldig - det er ikke bare fordi sjangeren er ny, men også fordi det norske skweeemiljøet byr på mye musikalitet og variert rytmeprogrammering.





Hvis du har et dressert elektronikaøre, er denne plata absolutt en anbefaling. Det er tross alt ikke hver dag du føler musikken utfordrer deg. Det skal også overraske meg mye om ikke en del av disse gutta (jada) kommer til å ha travle remix-timeplaner framover.









HØYDEPUNKT: «Melkeveien vs. Niño – Tirsdag», «Beatbully – Skweeed», «Sprutbass – AKV»





Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:
Utforsk tema:
Vis debatt

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

comments powered by Disqus