forsiden / Kultur / Musikk

Skweee danse?

  •   MAGNE GISVOLD

Skweee danse?

Dødpop viser at det gror bra i det norske skweee-miljøet - og at de er flinke til å luke ut ugress.

4

DØDPOP

  •   MAGNE GISVOLD

Fogerty nærmer seg utsolgt

14:30 fredag ettermiddag var 8117 av 10 000 billetter til Fogerty-konserten på Sverresborg solgt.

Deep Purple utsolgt på åtte minutter

Billettene til Deep Purple-konserten i Trondheim Spektrum 8. november ble utsolgt i det de ble lagt ut torsdag morgen.

«Spælle nå Creedence» på Sverresborg

John Fogerty kommer til byen med en konsert bygd rundt 1969 – Creedence Clearwater Revivals store år.

Mye av alt det andre, men for lite av hovedpersonene

Publikum fikk mye av det meste i en jubileumsforestilling som este ut til nesten tre timer. Det eneste de fikk for lite av, var selve hovedpersonene.

Slik fikk Lillebjørn «sjans» på Kari

Med hjemmelaget ukulele fikk 14-åringen sjans på drømmejenta, en strålende musikalsk karriere – og sentral plass på utstillingen om norsk visesangs historie.

Disse artistene får en ny sjanse på Bylarm

Tre artister sendes til Oslo etter innsatsen under Trondheim Calling.

DAB-overgangen

Les dette før du skroter den gamle FM-radioen din

DAB-adapter og overganger fra gamle plugger til nye kan gi nytt liv til gamle radioklassikere.

Flinkiser som spiller som om livet står på spill

Pom Poko er bandet de fleste vil huske fra Trondheim Calling 2017.

Marie er den trønderske artisten nærmest et nasjonal gjennombrudd

Trondheim Calling-konserten ble maktdemonstrasjon fra Marie Sahba. 2017 kan bli hennes år.

Nærmer seg verdensformat

Nå er Soup farlig nær å få ut sitt enorme makspotensial.

Den svenske artisten Joxaren definerer skweee som en attitude: Å sette seg selv i en posisjon der musikken høres så teit eller klønete ut at du risikerer å dumme deg ut, men overvinne dette ved å være veldig overbevisende.





Det norske plateselskapet Dødpop gir ut en skweee-samler med samme navn, og påkaller dermed den sjelden vellykkede øvelsen å beskrive lyden av en sjanger. Skweee har føtter i flere scener; den har gener fra både elektro, bitpop og breakbeat/dubstep, men er også tydelig inspirert av moderne r'n'b og g-funk. Lydarsenalet er strengt elektronisk, og domineres av «proto-synth»-lyd og like basale trommelyder, men der ordet «minimalt» ofte assosieres med strenge tyskere, kan du her se for deg noen spretne og lekne nordboere.





Så denne samleren. Det er så klart varierende kvalitet på låtene, og de er ulikt produsert. Jeg skal ikke påstå at jeg faktisk kan høre det, men ørene mine sier uansett at en god del av musikken på skiva er laget med hardware-synther og trommemaskiner, noe som gir lyden en deilig edge. Disse låtene framstår også på et vis som mer prototypisk skwee. Bare noen få spor på plata etterlater deg likegyldig - det er ikke bare fordi sjangeren er ny, men også fordi det norske skweeemiljøet byr på mye musikalitet og variert rytmeprogrammering.





Hvis du har et dressert elektronikaøre, er denne plata absolutt en anbefaling. Det er tross alt ikke hver dag du føler musikken utfordrer deg. Det skal også overraske meg mye om ikke en del av disse gutta (jada) kommer til å ha travle remix-timeplaner framover.









HØYDEPUNKT: «Melkeveien vs. Niño – Tirsdag», «Beatbully – Skweeed», «Sprutbass – AKV»





Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:
Utforsk tema: