Gå til mobilutgaven
forsiden / Kultur / Musikk

Skweee danse?

  •   MAGNE GISVOLD

Skweee danse?

Dødpop viser at det gror bra i det norske skweee-miljøet - og at de er flinke til å luke ut ugress.

4

DØDPOP

  •   MAGNE GISVOLD

Motorpsycho skal spille live hver kveld i halvannen måned

- Vi er på den samme trippen, oppsummerer Bent Sæther i Motorpsycho om «supergruppa» som står bak teaterforestillingen «Begynnelser».

Hylles gjennom tre konserter

14. desember runder Arve Tellefsen 80 år. NRK, Trondheims symfoniorkester og hans plateselskap Grappa vil sørge for at jubileet ikke forbigås i stillhet.

Er det fortsatt futt i fløyta?

Det er i år 45 år siden Jethro Tull definerte en tidsalder og en generasjon med «Aqualung».

- Surt synger han òg!

- Noen må snart si nok, mener Christer Falck, som reagerer på medienes Åge-dekning.

- Vi slipper diva-faktene med bare kvinner i bandet

Torsdag kveld blir det trondheimspremiere for Soul Sisters, med åtte kvinnelige trønderske artister og musikere i aldersspenn fra 20 til 51 år som medlemmer.

Verdt ventetiden

Frank Oceans etterlengtede album vil trenge tid og luft, men føles inntil videre som et mesterverk.

- Med min rocklivsstil passer jeg ikke som minstepensjonist

Neste år er det 40 år siden Terje Tysland ga ut sitt klassiske første soloalbum «Stakkars klovn». Jubileet har gitt ideen til en spesiell konsert og nyutgivelse. Om han gidder.

- Jo større artist, jo mer babling

Pstereo er eksempel på en festival for øltørste 30-40-åringer som har fått barnevakt og vil prate.

Uknuselig panserbeat

Det er ikke bare på kjøkkenet i helvete det koker – lørdag kveld kokte det også på Marinen.

En fenomenal slutt på en ujevn konsert

Bandet bak fjorårets beste norske album klarte i glimt å være like fenomenale live.

Den svenske artisten Joxaren definerer skweee som en attitude: Å sette seg selv i en posisjon der musikken høres så teit eller klønete ut at du risikerer å dumme deg ut, men overvinne dette ved å være veldig overbevisende.





Det norske plateselskapet Dødpop gir ut en skweee-samler med samme navn, og påkaller dermed den sjelden vellykkede øvelsen å beskrive lyden av en sjanger. Skweee har føtter i flere scener; den har gener fra både elektro, bitpop og breakbeat/dubstep, men er også tydelig inspirert av moderne r'n'b og g-funk. Lydarsenalet er strengt elektronisk, og domineres av «proto-synth»-lyd og like basale trommelyder, men der ordet «minimalt» ofte assosieres med strenge tyskere, kan du her se for deg noen spretne og lekne nordboere.





Så denne samleren. Det er så klart varierende kvalitet på låtene, og de er ulikt produsert. Jeg skal ikke påstå at jeg faktisk kan høre det, men ørene mine sier uansett at en god del av musikken på skiva er laget med hardware-synther og trommemaskiner, noe som gir lyden en deilig edge. Disse låtene framstår også på et vis som mer prototypisk skwee. Bare noen få spor på plata etterlater deg likegyldig - det er ikke bare fordi sjangeren er ny, men også fordi det norske skweeemiljøet byr på mye musikalitet og variert rytmeprogrammering.





Hvis du har et dressert elektronikaøre, er denne plata absolutt en anbefaling. Det er tross alt ikke hver dag du føler musikken utfordrer deg. Det skal også overraske meg mye om ikke en del av disse gutta (jada) kommer til å ha travle remix-timeplaner framover.









HØYDEPUNKT: «Melkeveien vs. Niño – Tirsdag», «Beatbully – Skweeed», «Sprutbass – AKV»





Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:
Utforsk tema:
Vis debatt

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

comments powered by Disqus