forsiden / Kultur / Musikk

Monsteret våkner igjen

Monsteret våkner igjen

Luksusutgaven av et av tidenes beste norsk album skaper ville forventninger til konserten på Øya lørdag.

Trønder-remiks Grammy-nominert til årets låt

Mike Posners «I Took A Pill In Ibiza» er nominert til Grammy-pris for årets låt, men bak kjempehiten står to trondhjemmere og en drammenser.

Kates sensuelle verden

Hun har søkt de største forfatterne etter inspirasjon til å formidle det å leve som kvinne, skrevet sangsykluser om å drive alene på åpent hav og har gjort en deal med Gud.

Blått og godt fra Stones

Rufsete og rynkete, men hengiven og energisk retur til bluesrøttene for The Rolling Stones.

«Norges beste liveband» til Steinkjer

Karpe Diem gjør sin eneste konsert i Midt-Norge under Steinkjerfestivalen.

Har deltatt på innspillinger med Bowie og Rolling Stones. Nå kommer han til Trondheim

Produsent Phill Brown har deltatt på legendariske innspillinger med Bob Marley, Led Zeppelin, David Bowie og Rolling Stones. I februar kommer han til Trondheim Calling.

Lagde sin beste musikk mens han var bannlyst

Mens andre britiske band regjerte USA midt på 60-tallet, var The Kinks bannlyst fra å holde konserter der. De holdt seg i stedet hjemme og skapte tidenes mest britiske og kanskje fineste popmusikk.

Stargate har kjøpt nytt studio til 43 millioner

Å varme opp for Coldplay foran 80 000 mennesker ga mersmak.

- En gavepakke til Trondheim

Det er hva du får oppleve på Rockheim når Maxida Märak, SlinCraze og Ailu Valle kommer til Trondheim i februar neste år.

Mannen med solbrillene er tilbake i Trondheim

En serie nederlag og godartede tilfeldigheter skapte den unike posisjonen til vår store rockehelt. Lørdag er Ian Hunter igjen i Trondheim.

Arve Tellefsen fyller 80 år:

Hele Olavshallen sang bursdagssangen for jubilanten Arve Tellefsen

- I dag kan du lene deg tilbake, sa Lise Fjeldstad fra scenen. Hun inviterte en fullspekket Olavshall til å synge bursdagssangen for Arve Tellefsen under TSOs festkonsert for jubilanten.

Motorpsycho:



TIMOTHY'S MONSTER



Rune Grammofon



«Timothy's Monster» ble utgitt i en periode da Motorpsycho var i et kreativt høygear av historiske proporsjoner. Den kunstneriske forløsningen kom på «Demon Box» i 1993, fikk sin massive manifestasjon i september 1994 med «Timothy's Monster» og ble forlenget inn i «Blissard» tidlig 1996.



Innimellom alt dette kom ep-er med til dels helt andre låter av tilsvarende kvalitet og så ble country-sidebandet «Tussler» født – med plateutgivelse og konserter.



Hva som er bandets aller beste album er et evig diskusjonstema. Undertegnende er blant dem som vakler mellom disse tre (og et par fra siste tiår). Til konserten på Øya-festivalen nå lørdag, ble «Timothy's Monster» stemt frem – og akkurat nå, etter å ha levd inne i denne monsterboksen en hel helg, er jeg hundre prosent enig. (Så kan jeg heller stemme på «Blissard» en annen dag¿)



Dette er en plateutgivelse av en type Motorpsycho og deres fans elsker, en boks på fire cd-er som er til å virkelig grave seg ned i.



Boksen består av fire cd-er. Det originale albumet utgjør to av dem. Den tredje er albumet slik plata var tenkt i en tidlig fase – den fjerde cd-en er en samling sjeldne enkeltlåter. Musikk spilt inn i samme periode, delvis utgitt i andre sammenhenger, delvis ikke i det hele tatt.



Det beste og viktigste her er selvfølgelig de to cd-ene som utgjør det originale albumet. Det er spilt, arrangert, produsert og programmert av et band som ikke bare er i sitt kreative zenith, men også har ens selvtillitt som matcher.



Motorpsycho åpner opp for alle muligheter på «Timothy's Monster». Plata starter med den sist innspilte låten, den vare og vakre «Feel». Så vokser monsteret seg farligere og skumlere for hver låt. Men de tar seg tid til å bygge opp stemningen. Cd 1 er et lite eventyr med de forskjelligste ingredienser. Effektiv kraftrock i «Leave It Like That», kontrollert vestkystpop i «Beautiful Sister», smygeren «On My Pillow», de etablerte klassikerne «Wearing Yr Smell» og «Now It's Time TO Skate» og den episk vakre «Giftland». Det bygger seg opp fra rent kassegitarkomp, via klassisk rockebandbesetning til elektroniske lydkollasjer med Helge «Deathprod» i førersetet.



Men selve monsteret er cd to. Fire låter, anført av fryktinngytende «The Wheel», og den nærmest fullendte lydvoldtekt «Grindstone» og den klassisk vakre konklusjonen «The Golden Core».



Den tidlige versjonen av albumet er interessant å høre på. I hvert fall en gang. Men når den ferdige versjonen knapt til knærne.



Cd fire er en liten godtepose, med både litt sjelden, veldige sjeldne og ekstremt sjeldne rariteter. Noen coverversjoner, med Kiss' «Shock Me» med Dag Ingebrigtsen på vokal som den allment mest interessante, noen litt mindre spennende heavylåter – men så et knippe nyutgitte låter av overraskende høy standard. Med countryleken «Sonnyboy Gaybar» som en artig sistelåt.



Legg til et hefte med essays av blant andre Tommy Olsson, eksemplarisk detaljerte faktaopplysninger og en eventyrlig design signert Kim Hiorthøy – og du har en retroutgivelse så bra som de kan bli.



Høydepunkt: «The Wheel», «Giftland» og «The Golden Core»



Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:
Utforsk tema:
Vis debatt

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

comments powered by Disqus