Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Kultur / Musikk

Monsteret våkner igjen

Monsteret våkner igjen

Luksusutgaven av et av tidenes beste norsk album skaper ville forventninger til konserten på Øya lørdag.

- Nå må jeg forklare meg til naboene

Plutselig ble blokkbeboer Tove Sagli Lie konsertarrangør.

Ingebjørg kommer

Se hvem andre som spiller i Trondheim i høst.

Med inderlig hilsen

Engasjementet ligger tykt utenpå «Fant Fram». Underveis blir likevel Marthe Valle litt for bokstavelig.

Flyttet til Trondheim på grunn av Flakne

- Stage Dolls’ musikk er i verdensklasse, mener Halvor Løkketangen.

Siste kveld med gjengen

Dag Ingebrigtsen var full av energi før avskjedskonserten til The Kids lørdag kveld.

- Jeg er spillekåt som f….

Endelig fikk Ida Jenshus holde konsert med sitt eget band igjen.

- D.D.E. og RBK er best!

Isak (10), Sigve (7) og Jonas (4) får se favorittbandet på hjemmebanen til favorittlaget.

- Åpenhet om selvmord kan være livreddende

Artisten Lene Marlin hylles på sosiale medier for sin åpenhjertige kronikk om den vanskelige perioden.

«Jeg vet at mange der ute tenker at livet ikke kan endre seg, men det kan det jo»

Lene Marlin (34) forteller for første gang alt om sin psykiske kollaps etter gjennombruddet for 15 år siden.

Praktfullt lagspill

Team Me innfrir forventingene til andrealbumet med et majestetisk, ljomende brak.

0

TIMOTHY`S MONSTER

Relaterte artikler:

Motorpsycho:



TIMOTHY'S MONSTER



Rune Grammofon



«Timothy's Monster» ble utgitt i en periode da Motorpsycho var i et kreativt høygear av historiske proporsjoner. Den kunstneriske forløsningen kom på «Demon Box» i 1993, fikk sin massive manifestasjon i september 1994 med «Timothy's Monster» og ble forlenget inn i «Blissard» tidlig 1996.



Innimellom alt dette kom ep-er med til dels helt andre låter av tilsvarende kvalitet og så ble country-sidebandet «Tussler» født – med plateutgivelse og konserter.



Hva som er bandets aller beste album er et evig diskusjonstema. Undertegnende er blant dem som vakler mellom disse tre (og et par fra siste tiår). Til konserten på Øya-festivalen nå lørdag, ble «Timothy's Monster» stemt frem – og akkurat nå, etter å ha levd inne i denne monsterboksen en hel helg, er jeg hundre prosent enig. (Så kan jeg heller stemme på «Blissard» en annen dag¿)



Dette er en plateutgivelse av en type Motorpsycho og deres fans elsker, en boks på fire cd-er som er til å virkelig grave seg ned i.



Boksen består av fire cd-er. Det originale albumet utgjør to av dem. Den tredje er albumet slik plata var tenkt i en tidlig fase – den fjerde cd-en er en samling sjeldne enkeltlåter. Musikk spilt inn i samme periode, delvis utgitt i andre sammenhenger, delvis ikke i det hele tatt.



Det beste og viktigste her er selvfølgelig de to cd-ene som utgjør det originale albumet. Det er spilt, arrangert, produsert og programmert av et band som ikke bare er i sitt kreative zenith, men også har ens selvtillitt som matcher.



Motorpsycho åpner opp for alle muligheter på «Timothy's Monster». Plata starter med den sist innspilte låten, den vare og vakre «Feel». Så vokser monsteret seg farligere og skumlere for hver låt. Men de tar seg tid til å bygge opp stemningen. Cd 1 er et lite eventyr med de forskjelligste ingredienser. Effektiv kraftrock i «Leave It Like That», kontrollert vestkystpop i «Beautiful Sister», smygeren «On My Pillow», de etablerte klassikerne «Wearing Yr Smell» og «Now It's Time TO Skate» og den episk vakre «Giftland». Det bygger seg opp fra rent kassegitarkomp, via klassisk rockebandbesetning til elektroniske lydkollasjer med Helge «Deathprod» i førersetet.



Men selve monsteret er cd to. Fire låter, anført av fryktinngytende «The Wheel», og den nærmest fullendte lydvoldtekt «Grindstone» og den klassisk vakre konklusjonen «The Golden Core».



Den tidlige versjonen av albumet er interessant å høre på. I hvert fall en gang. Men når den ferdige versjonen knapt til knærne.



Cd fire er en liten godtepose, med både litt sjelden, veldige sjeldne og ekstremt sjeldne rariteter. Noen coverversjoner, med Kiss' «Shock Me» med Dag Ingebrigtsen på vokal som den allment mest interessante, noen litt mindre spennende heavylåter – men så et knippe nyutgitte låter av overraskende høy standard. Med countryleken «Sonnyboy Gaybar» som en artig sistelåt.



Legg til et hefte med essays av blant andre Tommy Olsson, eksemplarisk detaljerte faktaopplysninger og en eventyrlig design signert Kim Hiorthøy – og du har en retroutgivelse så bra som de kan bli.



Høydepunkt: «The Wheel», «Giftland» og «The Golden Core»



Vis kommentarer

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Disqus