forsiden / Kultur / Musikk

Mesterlig av Draugsvoll

Mesterlig av Draugsvoll

Lite å utsette på akkordeonist Geir Draugsvolls formidling under norgespremieren av Gubaidulinas «Fachwerk».

0

«Fachwerk»

Sofia Gubaidulina

Mørkt og skummelt fra Brattøra

De var de første som toppet VG-lista med et klassisk-album siden Arve Tellefsen. Nå spiller Mari Silje og Håkon Samuelsen inn musikalsk nordisk noir med Trondheimsolistene.

Landets største dansebandstjerner feirer plateselskap i Olavshallen

Landets største dansebandstjerner stiller på scenen når plateselskapet Tylden & Co feirer 25 år i Olavshallen 15. september.

I april kommer denne artisten tilbake til byen

Populære Steve Harley kommer tilbake til Trondheim og Nidaros Blues, der han spiller akustisk på åpningskonserten 20. april.

Livsfarlig miljø ønsket action-jazz

Konsertserien PØKK har servert friimprovisert musikk i ti år, onsdag skal det feires.

Drømmen om sol og soul

Det er et halvt år til sommer, 49 og et halvt år siden «The Summer Of Love». Det er vel lov til å lengte til varme og ubekymret liv.

Den ene døde av sykdom, den andre av skuffelse

To av rockens største døde talenter ble svindlet for sine inntekter. Den ene døde av sykdom, den andre av skuffelse.

Synger surt gjør jeg sikkert også

Åge Aleksandersen om «feiden» med Christer Falck

Namsos - Steinkjer: 6-1

«Fotballresultatet» i tittelen er ikke basert på kvaliteten på disse to bøkene, men dessverre Steinkjer: På rockens arena blir dere knust av lillebror Namsos.

Året det var så mørkt

Verden har sett bedre og mer optimistiske år enn 2016. Det har vært ganske så dystert i popmusikken også.

Årets trønder 2016: Kandidat 3

De fikk Bruce til byen

I sommer «ødela» Trondheim Concerts tusenvis av ferieplaner. Likevel kan de bli årets trøndere.

Konsert

Sofia Gubaidulina, «Fachwerk»

Trondheim symfoniorkester

Geir Draugsvoll, bajan (akkordeon)

Eirik Raude, slagverk

Nidarosdomen, lørdag kveld

Publikum: ca 150





Russisk/tatariske Sofia Gubaidulina (1931-) har i flere år blitt ansett som en av verdens fremste samtidskomponister. Og det med rette. For den spreke 80-årsjubilantens religiøse klangunivers inneholder alt fra frykt og dramatikk, til stillhet og ettertanke.





«Fachwerk» er skrevet for bajan (russisk variant av akkordeon), strykeorkester og slagverk. Verket er tilegnet den norske akkordeonisten Geir Draugsvoll, som også er solist på CD-innspillingen med Trondheim symfoniorkester. Fachwerk oversettes til «bindingsverk» og refererer først og fremst til en spesiell type arkitekturisk byggemåte. I Gubaidulinas «Fachwerk» har denne teknikken fått en musikalsk drakt, noe dirigent Øyvind Gimse demonstrerer for publikum ved å la orkester spille små utdrag fra verket. En fin «gest» som gir publikum en bedre forståelse av musikken før den fremføres.





Det som slår meg er hvor gjennomtenkt og detaljrik musikken er. Utfordrende harmoner, kraftfulle dynamiske bevegelser, massive toneklustre og både nedtonede og eksplossive klangfarger. Gubaidulina er kjent for å velge utradisjonelle soloinstrumenter. «Fachwerk» er intet unntak. Det er ikke hver dag du hører en bajankonsert, men for et instrument! Draugsvolls prestasjon er upåklagelig. Hans innlevelse og musisering er en nytelse. Teknisk komplett og med en klang som virkelig fremtvinger gåsehud.





Det er store variasjoner i verket. Kromatiske opp- og nedganger i strykere gir en dramatisk og pirrende karakter. Små rytmiske figurer gjentas og videreformidles, og på toppen suppleres orkesterarrangementet med perkusjonist Eirik Raude.





Det var overraskende at bare snaue 150 personer hadde funnet veien til Nidarosdomen for å overvære plateslippet og norgespremieren av Gubaidulinas «Fachwerk», som itillegg bød på to flotte solofremføringer av Draugsvoll (Bachs «Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ (BWV 239) og Gubaidulinas «De Profundis»). Én av verdens fremste nålevende komponister synes dessverre ikke å fange trønderes nysgjerrighet. Det ble likevel en nydelig musikalsk opplevelse, mye takket være en overbevisende solist og en komponist som garantert kommer til å få enda større betydning og oppmerksomhet i årene fremover.





Anmeldt av YNGVIL BJELLAANES

Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:
Utforsk tema:
Vis debatt

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

comments powered by Disqus