Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Kultur / Musikk

Mesterlig av Draugsvoll

Mesterlig av Draugsvoll

Lite å utsette på akkordeonist Geir Draugsvolls formidling under norgespremieren av Gubaidulinas «Fachwerk».

Fint og fælt

Fra pute- til gåsehud-øyeblikk, Morten Abel har sjelden hørtes verre eller bedre ut.

Trondheims-dj er verdens mest delte på Spotify

Tom Stræte Lagergren, alias Matoma, er nummer én på listen over mest verdens mest delte låter på Spotify denne uken. Samtidig spiller han for fullsatte lokaler i USA.

Europe til Steinkjer

Det verdenskjente bandet gjester Norge én gang i år: under Steinkjerfestivalen.

Godt og blått

Døsig, introspektiv og vakker albumdebut fra trøndersk rapduo.

Vakker trompet

Vakker trompet, sterke melodier og elementer av folkemusikk i arven etter Jan Garbarek.

Ine Hoem skulle lage en temaplate om sinne

... Men så ble det en plate om hverdagskjærlighet.

Binder sammen ytterpunktene

Broen innfrir forventningene når de knytter overskudd og stilarter sammen på et energisk debutalbum.

Debuterer i trygge rammer

Ine Hoem kunne med fordel ha utfordret seg selv mer på sitt første soloalbum.

Forutsigbar vellyd

Trondheimsbandet 1099 er tilbake med et jevnere og mer velfundert album uten de store toppene.

Føler på følelsene

Når Drake slipper en uventet mikseteip, minner han oss først og fremst på at det er mer godt i vente.

Søppelmusikk som gir mening

Et must for alle småbarnsfamilier.

Brynjar Meling slakter Adressa-anmelder

Krekar-advokaten er rykende uenig i at Terje Tysland får terningkast tre av Adressa.

Kvesser spydspissen

Blir 2015 det store Vaular-året?

Familiære følelser om igjen

Etter en pause på åtte år, er Texum tilbake med et enda tydeligere uttrykk enn tidligere.

0

«Fachwerk»

Sofia Gubaidulina

Konsert
Sofia Gubaidulina, «Fachwerk»
Trondheim symfoniorkester
Geir Draugsvoll, bajan (akkordeon)
Eirik Raude, slagverk
Nidarosdomen, lørdag kveld
Publikum: ca 150



Russisk/tatariske Sofia Gubaidulina (1931-) har i flere år blitt ansett som en av verdens fremste samtidskomponister. Og det med rette. For den spreke 80-årsjubilantens religiøse klangunivers inneholder alt fra frykt og dramatikk, til stillhet og ettertanke.



«Fachwerk» er skrevet for bajan (russisk variant av akkordeon), strykeorkester og slagverk. Verket er tilegnet den norske akkordeonisten Geir Draugsvoll, som også er solist på CD-innspillingen med Trondheim symfoniorkester. Fachwerk oversettes til «bindingsverk» og refererer først og fremst til en spesiell type arkitekturisk byggemåte. I Gubaidulinas «Fachwerk» har denne teknikken fått en musikalsk drakt, noe dirigent Øyvind Gimse demonstrerer for publikum ved å la orkester spille små utdrag fra verket. En fin «gest» som gir publikum en bedre forståelse av musikken før den fremføres.



Det som slår meg er hvor gjennomtenkt og detaljrik musikken er. Utfordrende harmoner, kraftfulle dynamiske bevegelser, massive toneklustre og både nedtonede og eksplossive klangfarger. Gubaidulina er kjent for å velge utradisjonelle soloinstrumenter. «Fachwerk» er intet unntak. Det er ikke hver dag du hører en bajankonsert, men for et instrument! Draugsvolls prestasjon er upåklagelig. Hans innlevelse og musisering er en nytelse. Teknisk komplett og med en klang som virkelig fremtvinger gåsehud.



Det er store variasjoner i verket. Kromatiske opp- og nedganger i strykere gir en dramatisk og pirrende karakter. Små rytmiske figurer gjentas og videreformidles, og på toppen suppleres orkesterarrangementet med perkusjonist Eirik Raude.



Det var overraskende at bare snaue 150 personer hadde funnet veien til Nidarosdomen for å overvære plateslippet og norgespremieren av Gubaidulinas «Fachwerk», som itillegg bød på to flotte solofremføringer av Draugsvoll (Bachs «Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ (BWV 239) og Gubaidulinas «De Profundis»). Én av verdens fremste nålevende komponister synes dessverre ikke å fange trønderes nysgjerrighet. Det ble likevel en nydelig musikalsk opplevelse, mye takket være en overbevisende solist og en komponist som garantert kommer til å få enda større betydning og oppmerksomhet i årene fremover.



Anmeldt av YNGVIL BJELLAANES

Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:
Vis kommentarer

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus