forsiden / Kultur / Musikk

Mesterlig av Draugsvoll

Mesterlig av Draugsvoll

Lite å utsette på akkordeonist Geir Draugsvolls formidling under norgespremieren av Gubaidulinas «Fachwerk».

0

«Fachwerk»

Sofia Gubaidulina

I fotsporene til Dylan og Springsteen

Det siste han ville lage var et oppbruddsalbum. Men da Daniel Kvammen satte seg ved pianoet for å skrive låter, måtte han kapitulere.

Dette er Ukas første headliner

Highasakite startet på Knaus, nå skal de trekke 7000 til Teltet.

Fogerty nærmer seg utsolgt

14:30 fredag ettermiddag var 8117 av 10 000 billetter til Fogerty-konserten på Sverresborg solgt.

Deep Purple utsolgt på åtte minutter

Billettene til Deep Purple-konserten i Trondheim Spektrum 8. november ble utsolgt i det de ble lagt ut torsdag morgen.

«Spælle nå Creedence» på Sverresborg

John Fogerty kommer til byen med en konsert bygd rundt 1969 – Creedence Clearwater Revivals store år.

Mye av alt det andre, men for lite av hovedpersonene

Publikum fikk mye av det meste i en jubileumsforestilling som este ut til nesten tre timer. Det eneste de fikk for lite av, var selve hovedpersonene.

Slik fikk Lillebjørn «sjans» på Kari

Med hjemmelaget ukulele fikk 14-åringen sjans på drømmejenta, en strålende musikalsk karriere – og sentral plass på utstillingen om norsk visesangs historie.

Disse artistene får en ny sjanse på Bylarm

Tre artister sendes til Oslo etter innsatsen under Trondheim Calling.

DAB-overgangen

Les dette før du skroter den gamle FM-radioen din

DAB-adapter og overganger fra gamle plugger til nye kan gi nytt liv til gamle radioklassikere.

Flinkiser som spiller som om livet står på spill

Pom Poko er bandet de fleste vil huske fra Trondheim Calling 2017.

Konsert

Sofia Gubaidulina, «Fachwerk»

Trondheim symfoniorkester

Geir Draugsvoll, bajan (akkordeon)

Eirik Raude, slagverk

Nidarosdomen, lørdag kveld

Publikum: ca 150





Russisk/tatariske Sofia Gubaidulina (1931-) har i flere år blitt ansett som en av verdens fremste samtidskomponister. Og det med rette. For den spreke 80-årsjubilantens religiøse klangunivers inneholder alt fra frykt og dramatikk, til stillhet og ettertanke.





«Fachwerk» er skrevet for bajan (russisk variant av akkordeon), strykeorkester og slagverk. Verket er tilegnet den norske akkordeonisten Geir Draugsvoll, som også er solist på CD-innspillingen med Trondheim symfoniorkester. Fachwerk oversettes til «bindingsverk» og refererer først og fremst til en spesiell type arkitekturisk byggemåte. I Gubaidulinas «Fachwerk» har denne teknikken fått en musikalsk drakt, noe dirigent Øyvind Gimse demonstrerer for publikum ved å la orkester spille små utdrag fra verket. En fin «gest» som gir publikum en bedre forståelse av musikken før den fremføres.





Det som slår meg er hvor gjennomtenkt og detaljrik musikken er. Utfordrende harmoner, kraftfulle dynamiske bevegelser, massive toneklustre og både nedtonede og eksplossive klangfarger. Gubaidulina er kjent for å velge utradisjonelle soloinstrumenter. «Fachwerk» er intet unntak. Det er ikke hver dag du hører en bajankonsert, men for et instrument! Draugsvolls prestasjon er upåklagelig. Hans innlevelse og musisering er en nytelse. Teknisk komplett og med en klang som virkelig fremtvinger gåsehud.





Det er store variasjoner i verket. Kromatiske opp- og nedganger i strykere gir en dramatisk og pirrende karakter. Små rytmiske figurer gjentas og videreformidles, og på toppen suppleres orkesterarrangementet med perkusjonist Eirik Raude.





Det var overraskende at bare snaue 150 personer hadde funnet veien til Nidarosdomen for å overvære plateslippet og norgespremieren av Gubaidulinas «Fachwerk», som itillegg bød på to flotte solofremføringer av Draugsvoll (Bachs «Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ (BWV 239) og Gubaidulinas «De Profundis»). Én av verdens fremste nålevende komponister synes dessverre ikke å fange trønderes nysgjerrighet. Det ble likevel en nydelig musikalsk opplevelse, mye takket være en overbevisende solist og en komponist som garantert kommer til å få enda større betydning og oppmerksomhet i årene fremover.





Anmeldt av YNGVIL BJELLAANES

Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:
Utforsk tema: