forsiden / Kultur / Musikk

Mesterlig av Draugsvoll

Mesterlig av Draugsvoll

Lite å utsette på akkordeonist Geir Draugsvolls formidling under norgespremieren av Gubaidulinas «Fachwerk».

0

«Fachwerk»

Sofia Gubaidulina

«Det mest imponerende dokumentasjonsprosjektet i norsk rockhistorie»

«Angels and Daemons at Play» er fortsatt ikke Motorpsychos beste album. Luksusutgaven tydeliggjør likevel at det kanskje var viktigere enn vi trodde.

Trønder-remiks Grammy-nominert til årets låt

Mike Posners «I Took A Pill In Ibiza» er nominert til Grammy-pris for årets låt, men bak kjempehiten står to trondhjemmere og en drammenser.

Kates sensuelle verden

Hun har søkt de største forfatterne etter inspirasjon til å formidle det å leve som kvinne, skrevet sangsykluser om å drive alene på åpent hav og har gjort en deal med Gud.

Blått og godt fra Stones

Rufsete og rynkete, men hengiven og energisk retur til bluesrøttene for The Rolling Stones.

«Norges beste liveband» til Steinkjer

Karpe Diem gjør sin eneste konsert i Midt-Norge under Steinkjerfestivalen.

Har deltatt på innspillinger med Bowie og Rolling Stones. Nå kommer han til Trondheim

Produsent Phill Brown har deltatt på legendariske innspillinger med Bob Marley, Led Zeppelin, David Bowie og Rolling Stones. I februar kommer han til Trondheim Calling.

Lagde sin beste musikk mens han var bannlyst

Mens andre britiske band regjerte USA midt på 60-tallet, var The Kinks bannlyst fra å holde konserter der. De holdt seg i stedet hjemme og skapte tidenes mest britiske og kanskje fineste popmusikk.

Stargate har kjøpt nytt studio til 43 millioner

Å varme opp for Coldplay foran 80 000 mennesker ga mersmak.

- En gavepakke til Trondheim

Det er hva du får oppleve på Rockheim når Maxida Märak, SlinCraze og Ailu Valle kommer til Trondheim i februar neste år.

Mannen med solbrillene er tilbake i Trondheim

En serie nederlag og godartede tilfeldigheter skapte den unike posisjonen til vår store rockehelt. Lørdag er Ian Hunter igjen i Trondheim.

Konsert

Sofia Gubaidulina, «Fachwerk»

Trondheim symfoniorkester

Geir Draugsvoll, bajan (akkordeon)

Eirik Raude, slagverk

Nidarosdomen, lørdag kveld

Publikum: ca 150





Russisk/tatariske Sofia Gubaidulina (1931-) har i flere år blitt ansett som en av verdens fremste samtidskomponister. Og det med rette. For den spreke 80-årsjubilantens religiøse klangunivers inneholder alt fra frykt og dramatikk, til stillhet og ettertanke.





«Fachwerk» er skrevet for bajan (russisk variant av akkordeon), strykeorkester og slagverk. Verket er tilegnet den norske akkordeonisten Geir Draugsvoll, som også er solist på CD-innspillingen med Trondheim symfoniorkester. Fachwerk oversettes til «bindingsverk» og refererer først og fremst til en spesiell type arkitekturisk byggemåte. I Gubaidulinas «Fachwerk» har denne teknikken fått en musikalsk drakt, noe dirigent Øyvind Gimse demonstrerer for publikum ved å la orkester spille små utdrag fra verket. En fin «gest» som gir publikum en bedre forståelse av musikken før den fremføres.





Det som slår meg er hvor gjennomtenkt og detaljrik musikken er. Utfordrende harmoner, kraftfulle dynamiske bevegelser, massive toneklustre og både nedtonede og eksplossive klangfarger. Gubaidulina er kjent for å velge utradisjonelle soloinstrumenter. «Fachwerk» er intet unntak. Det er ikke hver dag du hører en bajankonsert, men for et instrument! Draugsvolls prestasjon er upåklagelig. Hans innlevelse og musisering er en nytelse. Teknisk komplett og med en klang som virkelig fremtvinger gåsehud.





Det er store variasjoner i verket. Kromatiske opp- og nedganger i strykere gir en dramatisk og pirrende karakter. Små rytmiske figurer gjentas og videreformidles, og på toppen suppleres orkesterarrangementet med perkusjonist Eirik Raude.





Det var overraskende at bare snaue 150 personer hadde funnet veien til Nidarosdomen for å overvære plateslippet og norgespremieren av Gubaidulinas «Fachwerk», som itillegg bød på to flotte solofremføringer av Draugsvoll (Bachs «Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ (BWV 239) og Gubaidulinas «De Profundis»). Én av verdens fremste nålevende komponister synes dessverre ikke å fange trønderes nysgjerrighet. Det ble likevel en nydelig musikalsk opplevelse, mye takket være en overbevisende solist og en komponist som garantert kommer til å få enda større betydning og oppmerksomhet i årene fremover.





Anmeldt av YNGVIL BJELLAANES

Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:
Utforsk tema:
Vis debatt

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

comments powered by Disqus