Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Kultur / Musikk

Mesterlig av Draugsvoll

Mesterlig av Draugsvoll

Lite å utsette på akkordeonist Geir Draugsvolls formidling under norgespremieren av Gubaidulinas «Fachwerk».

Grandiløst

På sitt siste album er Ariana Grande mest interessant i samarbeid med andre.

Gikk videre i Idol

To trønderske utøvere sikret seg gull-billett under kveldens Idol-sending fra Trondheim.

Sjarmerende, Isac

Skandinavias svar på Justin Bieber.

U2 bekrefter album i høst

Fem år siden sist, men nå skal det irske rockebandet være klare med nytt.

«Det får meg til å føle meg ubrukelig»

Highasakites Ingrid Helene Håvik håper hun ikke har mistet evnen til å skrive musikk etter turneen.

Nico & Vinz kan toppe britenes singelliste søndag

Låten «Am I Wrong» var den første til å komme inn på britenes topp 75 singelliste kun basert på strømmetall. Nå som låten også er tilgjengelig for kjøp og nedlasting, raser den oppover listen.

Betaler femdobbelt for Sorgenfri

Interessen for Motorpsycho-singelen i siste Sorgenfri er enorm. Magasinene selges for opp til 500 kroner stykket.

Knallbra samling

Trondheimsrock sommeren 2014 er en bra årgang, skal vi tro supert samlealbum.

Så «fresht» det kan bli!

Det har tatt Outkast litt tid å finne formen etter at de ble gjenforent tidligere i vår. På Øya viser de at de har brukt tiden sammen godt, og alt klaffer når de avslutter torsdagen.

Starter med utsolgt kirkekonsert

Halvdan Sivertsen åpner Frøyafestivalen torsdag kveld.

0

«Fachwerk»

Sofia Gubaidulina

Konsert
Sofia Gubaidulina, «Fachwerk»
Trondheim symfoniorkester
Geir Draugsvoll, bajan (akkordeon)
Eirik Raude, slagverk
Nidarosdomen, lørdag kveld
Publikum: ca 150



Russisk/tatariske Sofia Gubaidulina (1931-) har i flere år blitt ansett som en av verdens fremste samtidskomponister. Og det med rette. For den spreke 80-årsjubilantens religiøse klangunivers inneholder alt fra frykt og dramatikk, til stillhet og ettertanke.



«Fachwerk» er skrevet for bajan (russisk variant av akkordeon), strykeorkester og slagverk. Verket er tilegnet den norske akkordeonisten Geir Draugsvoll, som også er solist på CD-innspillingen med Trondheim symfoniorkester. Fachwerk oversettes til «bindingsverk» og refererer først og fremst til en spesiell type arkitekturisk byggemåte. I Gubaidulinas «Fachwerk» har denne teknikken fått en musikalsk drakt, noe dirigent Øyvind Gimse demonstrerer for publikum ved å la orkester spille små utdrag fra verket. En fin «gest» som gir publikum en bedre forståelse av musikken før den fremføres.



Det som slår meg er hvor gjennomtenkt og detaljrik musikken er. Utfordrende harmoner, kraftfulle dynamiske bevegelser, massive toneklustre og både nedtonede og eksplossive klangfarger. Gubaidulina er kjent for å velge utradisjonelle soloinstrumenter. «Fachwerk» er intet unntak. Det er ikke hver dag du hører en bajankonsert, men for et instrument! Draugsvolls prestasjon er upåklagelig. Hans innlevelse og musisering er en nytelse. Teknisk komplett og med en klang som virkelig fremtvinger gåsehud.



Det er store variasjoner i verket. Kromatiske opp- og nedganger i strykere gir en dramatisk og pirrende karakter. Små rytmiske figurer gjentas og videreformidles, og på toppen suppleres orkesterarrangementet med perkusjonist Eirik Raude.



Det var overraskende at bare snaue 150 personer hadde funnet veien til Nidarosdomen for å overvære plateslippet og norgespremieren av Gubaidulinas «Fachwerk», som itillegg bød på to flotte solofremføringer av Draugsvoll (Bachs «Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ (BWV 239) og Gubaidulinas «De Profundis»). Én av verdens fremste nålevende komponister synes dessverre ikke å fange trønderes nysgjerrighet. Det ble likevel en nydelig musikalsk opplevelse, mye takket være en overbevisende solist og en komponist som garantert kommer til å få enda større betydning og oppmerksomhet i årene fremover.



Anmeldt av YNGVIL BJELLAANES

Vis kommentarer

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Disqus