Gå til mobilutgaven
forsiden / Kultur / Musikk

Mesterlig av Draugsvoll

Mesterlig av Draugsvoll

Lite å utsette på akkordeonist Geir Draugsvolls formidling under norgespremieren av Gubaidulinas «Fachwerk».

Tidvis magisk med Sundfør

Sundfør er en fantastisk artist, hovedscenen på Steinkjerfestivalen en nydelig arena. Men det ble likevel ikke hundre prosent klaff under konserten til fredagens hovedartist.

Hva gjorde Ulf Risnes for å komme seg «Videre»?

«Ingen blir igjen om all sammen fær», sang Ulf Risnes for over 25 år siden. På låten «Videre» er han selv desperat for å komme seg ut.

Gode, gamle Ulf

Ulf Risnes er til å kjenne igjen, på flott og litt irriterende.

Steinkjer koste seg i selskap med en av popens fineste låtskrivere

Visst var det hyggelig da Steinkjerfestivalens første internasjonale navn satte standarden for helgen med en imponerende rekke 70-tallshits i et imponerende sommervær.

Hårlokk fra Bowie auksjoneres bort

En lokk av artisten David Bowies hår er ventet å gå for over 30 000 kroner når den selges på auksjon.

Tar farvel med Trondheim med sang om Samfundet-fylla

Punkbandet Blomst slipper ep før de trekker sørover.

Mennene bak Åge

I 12 år, og i konstant medvind, har disse seks musikerne utgjort Sambandet – og vært en avgjørende faktor i den lengste medgangstiden i Åge Aleksandersens karriere.

Spisset toppformen med shopping og joggetur

Det er varmt i London, men Åge Aleksandersen pakker skjerfet godt rundt halsen. Ingen tilfeldig sommerforkjølelse skal kunne ødelegge fredagens konsert.

Den gang da:

Året var 1975, og en syngende platearbeider fra Stavanger var større enn Åge i Trøndelag

En syngende platearbeider fra Stavanger slo knockout på Åge Aleksandersen og hans sang om Royal Albert Hall hos Adresseavisens lesere i 1975.

«Mark Kozelek skremte et utsolgt Blæst til lydhør, mobiltelefonfri sone og sang om skytetragedie, sorg og 70-tallsrock som ingen andre»

Mark Kozelek skremte et utsolgt Blæst til lydhør, mobiltelefonfri sone og sang om skytetragedie, sorg og 70-tallsrock som ingen andre.

0

«Fachwerk»

Sofia Gubaidulina

Konsert
Sofia Gubaidulina, «Fachwerk»
Trondheim symfoniorkester
Geir Draugsvoll, bajan (akkordeon)
Eirik Raude, slagverk
Nidarosdomen, lørdag kveld
Publikum: ca 150



Russisk/tatariske Sofia Gubaidulina (1931-) har i flere år blitt ansett som en av verdens fremste samtidskomponister. Og det med rette. For den spreke 80-årsjubilantens religiøse klangunivers inneholder alt fra frykt og dramatikk, til stillhet og ettertanke.



«Fachwerk» er skrevet for bajan (russisk variant av akkordeon), strykeorkester og slagverk. Verket er tilegnet den norske akkordeonisten Geir Draugsvoll, som også er solist på CD-innspillingen med Trondheim symfoniorkester. Fachwerk oversettes til «bindingsverk» og refererer først og fremst til en spesiell type arkitekturisk byggemåte. I Gubaidulinas «Fachwerk» har denne teknikken fått en musikalsk drakt, noe dirigent Øyvind Gimse demonstrerer for publikum ved å la orkester spille små utdrag fra verket. En fin «gest» som gir publikum en bedre forståelse av musikken før den fremføres.



Det som slår meg er hvor gjennomtenkt og detaljrik musikken er. Utfordrende harmoner, kraftfulle dynamiske bevegelser, massive toneklustre og både nedtonede og eksplossive klangfarger. Gubaidulina er kjent for å velge utradisjonelle soloinstrumenter. «Fachwerk» er intet unntak. Det er ikke hver dag du hører en bajankonsert, men for et instrument! Draugsvolls prestasjon er upåklagelig. Hans innlevelse og musisering er en nytelse. Teknisk komplett og med en klang som virkelig fremtvinger gåsehud.



Det er store variasjoner i verket. Kromatiske opp- og nedganger i strykere gir en dramatisk og pirrende karakter. Små rytmiske figurer gjentas og videreformidles, og på toppen suppleres orkesterarrangementet med perkusjonist Eirik Raude.



Det var overraskende at bare snaue 150 personer hadde funnet veien til Nidarosdomen for å overvære plateslippet og norgespremieren av Gubaidulinas «Fachwerk», som itillegg bød på to flotte solofremføringer av Draugsvoll (Bachs «Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ (BWV 239) og Gubaidulinas «De Profundis»). Én av verdens fremste nålevende komponister synes dessverre ikke å fange trønderes nysgjerrighet. Det ble likevel en nydelig musikalsk opplevelse, mye takket være en overbevisende solist og en komponist som garantert kommer til å få enda større betydning og oppmerksomhet i årene fremover.



Anmeldt av YNGVIL BJELLAANES

Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:
Utforsk tema:
Vis debatt

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus