Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Kultur / Musikk

Mesterlig av Draugsvoll

Mesterlig av Draugsvoll

Lite å utsette på akkordeonist Geir Draugsvolls formidling under norgespremieren av Gubaidulinas «Fachwerk».

Kan en konsert bli bedre?

Paul McCartney sto for tidenes maktdemonstrasjon i Roskilde. Tirsdag kommer han til Norge.

Pretensiøse, vi?

Ikke har de sjarm, ikke har de særlig til låter. Men den gravalvorlige underholdningsmaskinen Muse har likevel formatet til å fengsle 50 000 publikummere.

Årets mann

Cocky sceneshow med låter som matcher.

Gladlåter med surpomp

Han dro en hitparade fra de to siste tiår som knapt har sitt sidestykke, han hadde lenge publikum i sin hule hånd. Så hvorfor koste han seg ikke mer?

Hulder skal håndhilse på Paul McCartney

Hun synger, danser og lager bassfylt r&b. Er Nina G Trøndelags svar på Beyoncé?

Pauker og basuner

Mollstemt ballade med overdådige Bondlåt-kvaliteter i godt a-ha-comeback.

Retningsløs revolusjon

Refused er tilbake med sitt første album på 17 år – det spørs om de heller burde latt det ligge.

Hallik, pave og pastor

Miguel har mange hatter, men bærer de fleste av dem med stil.

Finstemte, følsomme grooves

De som ikke får nok av musikk à la Susanne Sundfør og Highasakite, får nå et utmerket supplement.

Strålende gitar i Cooderland

Sterkt album fra den glimrende gitaristen Viktor Wilhelmsen, der bare mangel på originalitet hindrer full uttelling.

0

«Fachwerk»

Sofia Gubaidulina

Konsert
Sofia Gubaidulina, «Fachwerk»
Trondheim symfoniorkester
Geir Draugsvoll, bajan (akkordeon)
Eirik Raude, slagverk
Nidarosdomen, lørdag kveld
Publikum: ca 150



Russisk/tatariske Sofia Gubaidulina (1931-) har i flere år blitt ansett som en av verdens fremste samtidskomponister. Og det med rette. For den spreke 80-årsjubilantens religiøse klangunivers inneholder alt fra frykt og dramatikk, til stillhet og ettertanke.



«Fachwerk» er skrevet for bajan (russisk variant av akkordeon), strykeorkester og slagverk. Verket er tilegnet den norske akkordeonisten Geir Draugsvoll, som også er solist på CD-innspillingen med Trondheim symfoniorkester. Fachwerk oversettes til «bindingsverk» og refererer først og fremst til en spesiell type arkitekturisk byggemåte. I Gubaidulinas «Fachwerk» har denne teknikken fått en musikalsk drakt, noe dirigent Øyvind Gimse demonstrerer for publikum ved å la orkester spille små utdrag fra verket. En fin «gest» som gir publikum en bedre forståelse av musikken før den fremføres.



Det som slår meg er hvor gjennomtenkt og detaljrik musikken er. Utfordrende harmoner, kraftfulle dynamiske bevegelser, massive toneklustre og både nedtonede og eksplossive klangfarger. Gubaidulina er kjent for å velge utradisjonelle soloinstrumenter. «Fachwerk» er intet unntak. Det er ikke hver dag du hører en bajankonsert, men for et instrument! Draugsvolls prestasjon er upåklagelig. Hans innlevelse og musisering er en nytelse. Teknisk komplett og med en klang som virkelig fremtvinger gåsehud.



Det er store variasjoner i verket. Kromatiske opp- og nedganger i strykere gir en dramatisk og pirrende karakter. Små rytmiske figurer gjentas og videreformidles, og på toppen suppleres orkesterarrangementet med perkusjonist Eirik Raude.



Det var overraskende at bare snaue 150 personer hadde funnet veien til Nidarosdomen for å overvære plateslippet og norgespremieren av Gubaidulinas «Fachwerk», som itillegg bød på to flotte solofremføringer av Draugsvoll (Bachs «Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ (BWV 239) og Gubaidulinas «De Profundis»). Én av verdens fremste nålevende komponister synes dessverre ikke å fange trønderes nysgjerrighet. Det ble likevel en nydelig musikalsk opplevelse, mye takket være en overbevisende solist og en komponist som garantert kommer til å få enda større betydning og oppmerksomhet i årene fremover.



Anmeldt av YNGVIL BJELLAANES

Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:
Vis debatt

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus