forsiden / Kultur / Musikk

Mesterlig av Draugsvoll

Mesterlig av Draugsvoll

Lite å utsette på akkordeonist Geir Draugsvolls formidling under norgespremieren av Gubaidulinas «Fachwerk».

0

«Fachwerk»

Sofia Gubaidulina

22 inviterer deg inn

22 sender ballen tilbake til lytteren på comebacket – og selv om den ikke er ferdigscoret, ligner den mer på en kompispasning.

Fra arkivet: 30 år siden

«Jordnære Stage Dolls og optimistisk Ole I'Dole møttes i London»

Det var internasjonalt sus rundt flere norske artister i London denne uka i mars for 30 år siden.

Bekmørke overtoner

Gledesløsheten får fascinerende musikalsk uttrykk på Kristoffer Los tredje soloplate.

Lanois inntar Nidarosdomen

Rosanne Cash spiller i Vår Frue Kirke, Daniel Lanois inntar selveste Nidarosdomen under Olavsfestdagene i sommer.

Musikk å le og bli rørt av

Fargesprakende og uærbødig bestillingsverk. Åpenbart gøy å lage, like gøy å høre.

Highasakite har solgt 6000 til Uka-teltet

Lørdag spilte de for et utsolgt Oslo Spektrum – Highasakite er også nær å selge ut konserten i Uka-teltet i oktober.

Robbie er utsolgt

Alle 35 000 billetter solgt før klokken 17 fredag ettermiddag.

Samme gamle

Brutal Kuk er tilbake, og deres tidsbilde fra 2016 er ikke lystelig lytting.

Æresdrap-sang nådde justiskomiteen

Låtskriver Per Aarsund har fått både svenske og norske topp-politikere til å lytte til hans sang om drapet på Fadime Sahindal.

Konsert

Sofia Gubaidulina, «Fachwerk»

Trondheim symfoniorkester

Geir Draugsvoll, bajan (akkordeon)

Eirik Raude, slagverk

Nidarosdomen, lørdag kveld

Publikum: ca 150





Russisk/tatariske Sofia Gubaidulina (1931-) har i flere år blitt ansett som en av verdens fremste samtidskomponister. Og det med rette. For den spreke 80-årsjubilantens religiøse klangunivers inneholder alt fra frykt og dramatikk, til stillhet og ettertanke.





«Fachwerk» er skrevet for bajan (russisk variant av akkordeon), strykeorkester og slagverk. Verket er tilegnet den norske akkordeonisten Geir Draugsvoll, som også er solist på CD-innspillingen med Trondheim symfoniorkester. Fachwerk oversettes til «bindingsverk» og refererer først og fremst til en spesiell type arkitekturisk byggemåte. I Gubaidulinas «Fachwerk» har denne teknikken fått en musikalsk drakt, noe dirigent Øyvind Gimse demonstrerer for publikum ved å la orkester spille små utdrag fra verket. En fin «gest» som gir publikum en bedre forståelse av musikken før den fremføres.





Det som slår meg er hvor gjennomtenkt og detaljrik musikken er. Utfordrende harmoner, kraftfulle dynamiske bevegelser, massive toneklustre og både nedtonede og eksplossive klangfarger. Gubaidulina er kjent for å velge utradisjonelle soloinstrumenter. «Fachwerk» er intet unntak. Det er ikke hver dag du hører en bajankonsert, men for et instrument! Draugsvolls prestasjon er upåklagelig. Hans innlevelse og musisering er en nytelse. Teknisk komplett og med en klang som virkelig fremtvinger gåsehud.





Det er store variasjoner i verket. Kromatiske opp- og nedganger i strykere gir en dramatisk og pirrende karakter. Små rytmiske figurer gjentas og videreformidles, og på toppen suppleres orkesterarrangementet med perkusjonist Eirik Raude.





Det var overraskende at bare snaue 150 personer hadde funnet veien til Nidarosdomen for å overvære plateslippet og norgespremieren av Gubaidulinas «Fachwerk», som itillegg bød på to flotte solofremføringer av Draugsvoll (Bachs «Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ (BWV 239) og Gubaidulinas «De Profundis»). Én av verdens fremste nålevende komponister synes dessverre ikke å fange trønderes nysgjerrighet. Det ble likevel en nydelig musikalsk opplevelse, mye takket være en overbevisende solist og en komponist som garantert kommer til å få enda større betydning og oppmerksomhet i årene fremover.





Anmeldt av YNGVIL BJELLAANES

Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:
Utforsk tema: