Gå til mobilutgaven
forsiden / Kultur / Musikk

Mesterlig av Draugsvoll

Mesterlig av Draugsvoll

Lite å utsette på akkordeonist Geir Draugsvolls formidling under norgespremieren av Gubaidulinas «Fachwerk».

0

«Fachwerk»

Sofia Gubaidulina

Motorpsycho skal spille live hver kveld i halvannen måned

- Vi er på den samme trippen, oppsummerer Bent Sæther i Motorpsycho om «supergruppa» som står bak teaterforestillingen «Begynnelser».

Hylles gjennom tre konserter

14. desember runder Arve Tellefsen 80 år. NRK, Trondheims symfoniorkester og hans plateselskap Grappa vil sørge for at jubileet ikke forbigås i stillhet.

Er det fortsatt futt i fløyta?

Det er i år 45 år siden Jethro Tull definerte en tidsalder og en generasjon med «Aqualung».

- Surt synger han òg!

- Noen må snart si nok, mener Christer Falck, som reagerer på medienes Åge-dekning.

- Vi slipper diva-faktene med bare kvinner i bandet

Torsdag kveld blir det trondheimspremiere for Soul Sisters, med åtte kvinnelige trønderske artister og musikere i aldersspenn fra 20 til 51 år som medlemmer.

Verdt ventetiden

Frank Oceans etterlengtede album vil trenge tid og luft, men føles inntil videre som et mesterverk.

- Med min rocklivsstil passer jeg ikke som minstepensjonist

Neste år er det 40 år siden Terje Tysland ga ut sitt klassiske første soloalbum «Stakkars klovn». Jubileet har gitt ideen til en spesiell konsert og nyutgivelse. Om han gidder.

- Jo større artist, jo mer babling

Pstereo er eksempel på en festival for øltørste 30-40-åringer som har fått barnevakt og vil prate.

Uknuselig panserbeat

Det er ikke bare på kjøkkenet i helvete det koker – lørdag kveld kokte det også på Marinen.

En fenomenal slutt på en ujevn konsert

Bandet bak fjorårets beste norske album klarte i glimt å være like fenomenale live.

Konsert

Sofia Gubaidulina, «Fachwerk»

Trondheim symfoniorkester

Geir Draugsvoll, bajan (akkordeon)

Eirik Raude, slagverk

Nidarosdomen, lørdag kveld

Publikum: ca 150





Russisk/tatariske Sofia Gubaidulina (1931-) har i flere år blitt ansett som en av verdens fremste samtidskomponister. Og det med rette. For den spreke 80-årsjubilantens religiøse klangunivers inneholder alt fra frykt og dramatikk, til stillhet og ettertanke.





«Fachwerk» er skrevet for bajan (russisk variant av akkordeon), strykeorkester og slagverk. Verket er tilegnet den norske akkordeonisten Geir Draugsvoll, som også er solist på CD-innspillingen med Trondheim symfoniorkester. Fachwerk oversettes til «bindingsverk» og refererer først og fremst til en spesiell type arkitekturisk byggemåte. I Gubaidulinas «Fachwerk» har denne teknikken fått en musikalsk drakt, noe dirigent Øyvind Gimse demonstrerer for publikum ved å la orkester spille små utdrag fra verket. En fin «gest» som gir publikum en bedre forståelse av musikken før den fremføres.





Det som slår meg er hvor gjennomtenkt og detaljrik musikken er. Utfordrende harmoner, kraftfulle dynamiske bevegelser, massive toneklustre og både nedtonede og eksplossive klangfarger. Gubaidulina er kjent for å velge utradisjonelle soloinstrumenter. «Fachwerk» er intet unntak. Det er ikke hver dag du hører en bajankonsert, men for et instrument! Draugsvolls prestasjon er upåklagelig. Hans innlevelse og musisering er en nytelse. Teknisk komplett og med en klang som virkelig fremtvinger gåsehud.





Det er store variasjoner i verket. Kromatiske opp- og nedganger i strykere gir en dramatisk og pirrende karakter. Små rytmiske figurer gjentas og videreformidles, og på toppen suppleres orkesterarrangementet med perkusjonist Eirik Raude.





Det var overraskende at bare snaue 150 personer hadde funnet veien til Nidarosdomen for å overvære plateslippet og norgespremieren av Gubaidulinas «Fachwerk», som itillegg bød på to flotte solofremføringer av Draugsvoll (Bachs «Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ (BWV 239) og Gubaidulinas «De Profundis»). Én av verdens fremste nålevende komponister synes dessverre ikke å fange trønderes nysgjerrighet. Det ble likevel en nydelig musikalsk opplevelse, mye takket være en overbevisende solist og en komponist som garantert kommer til å få enda større betydning og oppmerksomhet i årene fremover.





Anmeldt av YNGVIL BJELLAANES

Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:
Utforsk tema:
Vis debatt

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

comments powered by Disqus
-