22 skal være læremester for tre ivrige band når Olavsfestdagene for første gang arrangerer mesterklasse innen pop og rock.

–Ideen er at du plukker unge, lovende utøvere til et møte med en mester for å øve til noe som ender i en mesterklassekonsert, forklarer arrangementssjef Per Tronsaune i Olavsfestdagene.

Mesterklassen har blitt til gjennom et tett samarbeid mellom Magnus Børmark fra 22 og familien Ødegaard. Familien opprettet Håkons Minnefond etter at de mistet sønnen Håkon på Utøya. Håkon var svært opptatt av musikk, særlig 22, og spilte både i band og korps. Første prosjekt med midler fra fondet ble brukt til cd-utgivelsen «Never Again» med musikk av Jan Magne Førde.

Denne gangen var tanken å bruke midlene til noe skapende.

–Vi tenkte på alt fra stipend til konkurranse, men fant ut at det var bedre å gi en erfaring og opplevelse enn å putte penger på folk i den alderen, sier Magnus Børmark i 22, som er prosjektleder.

Nyttige råd

Håkons søster, Ida Ødegaard, er veldig glad for at pengene blir brukt til en mesterklasse.

–Det er helt ideelt. Å begynne med noe som er så fint og positivt rett etter rettssaken og årsdagen, er kjempeflott. Det er så i Håkons ånd; han ville vært veldig fornøyd. Jeg kan ikke komme på en bedre måte å bruke pengene på, sier hun.

Sammen med Børmark og Tronsaune utgjør hun juryen som skal plukke ut bandene. Kriteriene er at bandet må ha tilknytning til Sør-Trøndelag, ha spilt en stund, og medlemmene bør være mellom 16 og 21 år.

Gjennom tre økter skal bandene få tips og råd, om alt fra musikk og sceneopptreden til hvordan klare seg som musiker. Øktene munner ut i en konsert på Byscenen under Olavsfestdagene 3. august, med fri aldersgrense.

Til inspirasjon

–Det viktigste er at vi skal inspirere. Ingen av oss er skolerte musikere, så vi kan ikke ei note, men vi har erfaring fra 250 konserter i inn- og utland. Det kommer til å handle mye om uttrykket, aller først må du finne ut hvorfor du står på en scene og hva du vil formidle, sier Børmark.

22-gitaristen er også opptatt av å lære bort noe om gruppedynamikk i et band, og at ulike personligheter og styrker ikke nødvendigvis er negativt.

Børmark husker godt da han selv fikk jobbe med sitt store forbilde, vokalist Alex Møklebust i Seigmen.

–Han var med som produsent for Gåte, og jeg snappa opp noen tips fra ham, forteller Børmark.

Etter Børmarks hjerte

Per Tronsaune mener en mesterklasse kan være et viktig hjelpemiddel til å lære seg måter å profesjonalisere musikken på.

–Vi har veldig tro på den praktiske måten å jobbe på, med konkrete arbeidsoppgaver fra økt til økt, understreker han.

Børmark nikker enig.

–Det er veldig etter mitt hjerte. Jeg gleder meg masse, sier han.

–Jeg veit hvor mye 22 betyr for unge musikere. Å jobbe med dem må være utrolig inspirerende, og en enorm mulighet i seg selv, avslutter Ida Ødegaard.