Apparatjik

Roskildefestivalen

Orange scene, natt til fredag

«Apparatjik» er kunst- og musikk-prosjektet til Magne Furuholmen(a-ha), der han har med seg bassist Guy Berryman fra Coldplay, Jones Bjerre fraMew og produsent og The Voice-medhjelper Martin Terefe.

Det som før har vært opphøyet kunstprosjekt, fremført på kulesmå klubber i kule store byer, som skyggespill inne i store bokser, ble natttil fredag tatt med til den største scenen på en av Europas største ogviktigste festivaler. Det måtte nødvendigvis bli mer kommersielt og merdirekte  kommuniserende.

Bandet stilte opp i glatte ansikt og muskuløse bodymasker,ganske morsomt de  første minuttene - menkonserten som helhet ble litt hemmet av maskespillet. Det som i utgangspunktetskulle gjøre medlemmene mer anonyme, gjorde dem i stedet påklistret mystiske.Musikken og resten av den visuelle innpakningen ville fått dominere mer ombandmedlemmene hadde vært anonymt og dagligdags påkledd.

Musikken er overraskende enkel og fengende, direkte popmusikkbåret frem av direkte rytmikk og kraftig synth. Bortsett fra et dj-set uteblant publikum besto konserten av musikk få hadde hørt før, men den vartilgjengelig nok til at den fungerte - ihvertfall i perioder av konserten. Menså spesiell at det noen gang ble tilnærmet magisk var det ikke, ihvertfall foross som ikke fikk lasersverd. Det var helt grei elektropop fremført av folk medet over gjennomsnittlig budsjett for special effects.

For innpakningen var voldsom. Det skjedde noe i og rundt scenenhele tiden, Furuholmen er ikke knipen når han byr inn publikum på fest - og detvar morsomt så lenge det varte. Det var raust og lekent, men dessverre ogsålett glemt.

Lasermoro: Apparatjik hadde ikke spart på konfekten på konserten i Roskilde. Foto: RICHARD SAGEN