forsiden / Kultur / Musikk

Trondheimsolistene begeistrer Europa

Fra Tonhalle i Zürich: Trondheimsolistene med Anne-Sophie Mutter for smekkfull sal i Zürich onsdag kveld. Ekstra stoler måtte settes inn på grunn av stor pågang fra publikum, jf. tilhørerne som sitter på rekke bak orkestret.

Fra Tonhalle i Zürich: Trondheimsolistene med Anne-Sophie Mutter for smekkfull sal i Zürich onsdag kveld. Ekstra stoler måtte settes inn på grunn av stor pågang fra publikum, jf. tilhørerne som sitter på rekke bak orkestret.

Trondheimsolistene begeistrer Europa

I kveld torsdag avslutter de første turnédel i Basel.
Leses nå
 

Saken oppdateres.

På sin vellykkede europaturné har Trondheimsolistene med Anne-Sophie Mutteråpnet konsertsesongen både i Philharmonie Berlin og Köln.

–Dette er noe av det viktigste Trondheimsolistene har gjort, oppsummererdaglig leder i ensemblet, Steinar Larsen.

–Philharmonie i Berlin og Köln er to av verdens mest profilerte konserthus,og konserten vår markerte også begge steder åpningen på konsertserien«Meisterkonzerte». Besøket vårt ble satt pris på, for etter disse konserteneønsker arrangøren Trondheimsolistene tilbake, forteller Steinar Larsen.

Videre i Skandinavia

–Trondheimsolistene har spilt i Philharmonie Köln tidligere, men det varførste gang vi spilte i den ærverdige salen til Berlin-filharmonikerne. Bådeverkene orkestret spilte alene uten solist, og orkestret med Anne-Sophie Mutteri André Previns nye fiolinkonsert og «Årstidene» av Vivaldi, ble svært godtmottatt. I Berlin reiste folk seg straks konserten var ferdig, og det var storjubel, legger Larsen til.

Etter turnéåpning med fiolinstjernen Anne-Sophie Mutter i Trondheim 23.september fortsatte Trondheimsolistene turneen fra og med 13. oktober, med tresteder i Tyskland: Rosenheim sør i Bayern, i Berlin og Köln, før denkontinentale delen av turneen ble avsluttet i Sveits, med konserter i Zürichonsdag og Basel i kveld, torsdag. Orkestret spilte også en lukket konsert forDie Anne-Sophie Mutter Stiftung i München, som har til mål å hjelpe fram unge,begavede solister på fiolin, bratsj, cello og kontrabass over hele verden.

Musikerne får bare helgen hjemme før Skandinavia-delen av turneen medAnne-Sophie Mutter åpnes mandag 22. oktober i Oslo konserthus. Tirsdag til ukaspiller de i Uppsala, torsdag i det nye Stavanger konserthus, fredag i Kilden iKristiansand, og siste turnédag neste lørdag i Værket, Randers.

Godt mottatt

Publikum har mottatt Trondheimsolistene og Mutter med begeistring allesteder. Berlin-avisen Tagesspiegels anmeldelse fra 15. oktober avTrondheimsolistenes konsert i Philharmonie, Berlin gir svært god kritikk bådetil solist og orkester. Om Trondheimsolistenes tolkning av «Simple Symphony» avBenjamin Britten heter det «..det 17-hodede norske kammerorkestret, som harturnert med Mutter siden 1999 og er i Philharmonie for første gang, styrter segmed energi og slagkraft inn i bourré-en eller sarabanden så det ganske enkelt ermorsomt.» Om «Årstidene» heter det at orkestret og Mutter «forekommer en snartsom sommerregn og siden som iskald vind», i Vivaldis programmusikalske stykke.Anmelderen mener også at «staccato-septimen i begynnelsen av «Vinteren» spillesså metallisk-klirrende at Vivaldi plutselig lyder moderne, akkurat som de andrestykkene i konserten».

Anmelderen liker ikke Previns nye fiolinkonsert, der han bl.a. finnersolopassasjene på cembalo irriterende og påklistret. Men i beskrivelsen avMutters spill blir han nærmest lyrisk:«…med fiolinen sin lokker hun framvidunderlige, gullglitrende og askebleke klanger, hele tiden smygende inn iorkestret, som den fremste blant likemenn.»

Trøndersk næringsliv er med

NTNU og trøndersk næringsliv støtter Trondheimsolistene, men orkestret girdem drahjelp tilbake, sier Steinar Larsen. –De har representanter som følgerturneen vår og har møter med sine samarbeidspartnere i kjølvannet til orkestret.Næringslivsaktørene er veldig fornøyd med opplegget, forteller Larsen, som synesdet er underlig at ikke hjemlige næringslivsaktører forstår hvilket potensialsom ligger i klassisk musikk. –Dette viser hvor viktig posisjon klassisk musikkhar i Sentral- og Sør-Europa, sier Steinar Larsen.

comments powered by Disqus
Fikk du med deg disse?