På sin vellykkede europaturné har Trondheimsolistene med Anne-Sophie Mutter åpnet konsertsesongen både i Philharmonie Berlin og Köln.

–Dette er noe av det viktigste Trondheimsolistene har gjort, oppsummerer daglig leder i ensemblet, Steinar Larsen.

–Philharmonie i Berlin og Köln er to av verdens mest profilerte konserthus, og konserten vår markerte også begge steder åpningen på konsertserien «Meisterkonzerte». Besøket vårt ble satt pris på, for etter disse konsertene ønsker arrangøren Trondheimsolistene tilbake, forteller Steinar Larsen.

Videre i Skandinavia

–Trondheimsolistene har spilt i Philharmonie Köln tidligere, men det var første gang vi spilte i den ærverdige salen til Berlin-filharmonikerne. Både verkene orkestret spilte alene uten solist, og orkestret med Anne-Sophie Mutter i André Previns nye fiolinkonsert og «Årstidene» av Vivaldi, ble svært godt mottatt. I Berlin reiste folk seg straks konserten var ferdig, og det var stor jubel, legger Larsen til.

Etter turnéåpning med fiolinstjernen Anne-Sophie Mutter i Trondheim 23. september fortsatte Trondheimsolistene turneen fra og med 13. oktober, med tre steder i Tyskland: Rosenheim sør i Bayern, i Berlin og Köln, før den kontinentale delen av turneen ble avsluttet i Sveits, med konserter i Zürich onsdag og Basel i kveld, torsdag. Orkestret spilte også en lukket konsert for Die Anne-Sophie Mutter Stiftung i München, som har til mål å hjelpe fram unge, begavede solister på fiolin, bratsj, cello og kontrabass over hele verden.

Musikerne får bare helgen hjemme før Skandinavia-delen av turneen med Anne-Sophie Mutter åpnes mandag 22. oktober i Oslo konserthus. Tirsdag til uka spiller de i Uppsala, torsdag i det nye Stavanger konserthus, fredag i Kilden i Kristiansand, og siste turnédag neste lørdag i Værket, Randers.

Godt mottatt

Publikum har mottatt Trondheimsolistene og Mutter med begeistring alle steder. Berlin-avisen Tagesspiegels anmeldelse fra 15. oktober av Trondheimsolistenes konsert i Philharmonie, Berlin gir svært god kritikk både til solist og orkester. Om Trondheimsolistenes tolkning av «Simple Symphony» av Benjamin Britten heter det «..det 17-hodede norske kammerorkestret, som har turnert med Mutter siden 1999 og er i Philharmonie for første gang, styrter seg med energi og slagkraft inn i bourré-en eller sarabanden så det ganske enkelt er morsomt.» Om «Årstidene» heter det at orkestret og Mutter «forekommer en snart som sommerregn og siden som iskald vind», i Vivaldis programmusikalske stykke. Anmelderen mener også at «staccato-septimen i begynnelsen av «Vinteren» spilles så metallisk-klirrende at Vivaldi plutselig lyder moderne, akkurat som de andre stykkene i konserten».

Anmelderen liker ikke Previns nye fiolinkonsert, der han bl.a. finner solopassasjene på cembalo irriterende og påklistret. Men i beskrivelsen av Mutters spill blir han nærmest lyrisk:«…med fiolinen sin lokker hun fram vidunderlige, gullglitrende og askebleke klanger, hele tiden smygende inn i orkestret, som den fremste blant likemenn.»

Trøndersk næringsliv er med

NTNU og trøndersk næringsliv støtter Trondheimsolistene, men orkestret gir dem drahjelp tilbake, sier Steinar Larsen. –De har representanter som følger turneen vår og har møter med sine samarbeidspartnere i kjølvannet til orkestret. Næringslivsaktørene er veldig fornøyd med opplegget, forteller Larsen, som synes det er underlig at ikke hjemlige næringslivsaktører forstår hvilket potensial som ligger i klassisk musikk. –Dette viser hvor viktig posisjon klassisk musikk har i Sentral- og Sør-Europa, sier Steinar Larsen.