– Folkemøtet ble en formidabel suksess! Både morsomt og interessant, med mange sprikende teorier, forteller Lars Lønning, vokalist og gitarist i Black Debbath.

Vi snakker med ham umiddelbart etter onsdagens folkemøte på Litteraturhuset i Oslo. I regi av bandet, og i forbindelse med utgivelsen av bandets nye plate «Nå får det faen meg være rock! Akademisk stoner-rock», fikk rundt 100 tilhørere fikk være vitne til en paneldebatt rundt hvorvidt stonerrock er en gagnlig måte å få gjennomført endringer i samfunnet på.

Hygiene for rockere

Foruten bandet selv besto panelet av Turboneger-gitarist og musikkskribent Knut Schreiner, komiker Harald Eia, Arild Hermstad fra Framtiden i våre hender, VG-kommentator og tidligere Gluecifer-vokalist Frithjof Jacobsen samt en representant fra Mattilsynet. Alt ledet av ordstyrer Kristopher Schau.

LES ANMELDELSE: Står ikke til laud

Mattilsynets representant uttrykte ifølge Lønning takknemlighet for bandets folkeopplysning i sangen «Bytt kjøkkenklut oftere!», der de slår et slag for god kjøkkenhygiene.

– Den typiske rockeren er jo en skitten fyr som ikke bryr seg stort om hygiene. Dette er en gruppe Mattilsynet føler de ikke har nådd ut til, han så derfor sangen som et stort pluss og et bidrag til rockernes allmenndannelse, forteller Lønning.

Mens Schreiner greide ut om stonerrockens historie og særpreg, snakket Harald Eia om humorens plass i rocken. Han problematiserte rundt dette, og snakket om hvordan humor ofte er et ødeleggende element som skremmer folk fra å høre.

– Og det er jo noe vi møter hele tiden, holdningen om at vi er useriøse fordi vi bruker humor. Noe jeg mener vi motbeviser med den nye plata. Det ligger et engasjement langt inni der, vi ønsker jo å si noe seriøst selv om det sies på en useriøs måte.

For sein til å påvirke

For platetittelen til tross, Black Debbath har ikke tatt steget fullt ut fra politikken over til akademia. Lønning fremhever likevel at sangene dreier mer mot allmenndannelse denne gangen. Under folkemøtet drøftet VG-kommentator og tidligere Gluecifer-vokalist Frithjof Jacobsen hvorvidt bandets stonerrock kan få påvirket politiske prosesser.

– Han var nok litt skeptisk til dét. Særlig på grunn av timingen, skulpturparklåten burde kommet før vedtak ble fattet. Her hadde han unektelig et poeng, innrømmer Lønning, som likevel mener folkemøtet alt i alt konkluderte med at akademisk stonerrock kan være en røst på linje med andre røster i samfunnet.

Munch-museum under vann

– Dere har tidligere laget temaplate om Ibsen, og kritiserer denne gangen norsk Bjørnson-forskning. Men ingen låt i forbindelse med årets Munch-jubileum?

– Vi hadde en låt om plassering av Munch-museet, men den kom aldri med. Vårt forslag er at museet legges til et utilgjengelig sted, som for eksempel Arktis eller under vann. Men den får bli med på neste plate, nok en gang etter at et vedtak er fattet. Det er vår bane, vi kom jo for seint med vårt forslag om at Operaen skulle legges til Bøler samfunnshus også.

– Dere får vel bli mer produktive, da?

– Målet vårt er å komme dit Ole Paus var med «Paus-posten»-platene på 70-tallet. Han skrev sanger om dagsaktuelle saker, gikk rett i studio og platene var ute etter noen dager. Men Black Debbath er ei seig smørje, sukker Lønning.

Firer er sekser

I forbindelse med plateslippet søkte bandet på Finn etter en «positiv plateanmelder» som kunne gi albumet god omtale. Lønning forteller at de har fått flere søknader, og sitter med fire-fem aktuelle kandidater.

– I Dagsavisen i dag står det en anmeldelse som gjør skribenten aktuell for stillingen, selv om hun ikke har søkt på jobben. Hun ga riktignok bare en firer, men det er som kjent humorrockens sekser. Ingen vil våge å gå høyere, så det er vi godt fornøyde med.