Med «Arkana» (2011) laget trondheimsrapperen Bad Spit det mange vil mene var den beste, mest gjennomførte hiphop-utgivelsen fra Trondheim noensinne.

Når 34-åringen i neste uke kommer med ep-en «Katarsis», er det fra en posisjon som noe av en «grand old man» og læremester. Den teknisk briljante rimsmeden oppnår respekt blant kjennere, men oppmerksomheten utover den harde kjerne har vært liten.

– Jeg skulle ønske at Arkana kunne nådd litt lenger ut da den kom, men jeg er storfornøyd med de tilbakemeldingene jeg har fått fra veldig mange. Når noen forteller meg at den var med på å forandre måten de tenker på og har hjulpet dem i livet, er det mye bedre enn «fame and fortune» uansett, sier Bad Spit, alias Ole Martin Hellesø.

Han har alltid hatt et anstrengt forhold til å skulle selge musikken selv, det blir ikke lettere når han gir ut musikken på eget selskap.

– Likevel tror jeg nok jeg forholder meg bedre til det nå, ettersom jeg er mer meg selv på plate og i større grad kan stå for hva jeg snakker om, forklarer han.

Renselse og håp

Bad Spit albumdebuterte for ti år siden med «Bag full av våpen, hodet fullt av dataspill», siden har veien vært lang og kronglete og tematikken i tekstene endret seg fra sjokkerende voldsironi via konspirasjonsteorier til en innadvendt, nesten filosofisk tone på «Arakana» og «Katarsis».

– Min utvikling som rapper og tekstskriver har nok gått hånd i hånd med hvem jeg er som person og den læringsprosessen jeg har hatt de siste seks–sju årene. Jeg rapper ikke om tull og tøys for å underholde lenger, jeg rapper for å dokumentere hvor jeg er i livet og hvor jeg går med utgangspunkt i det jeg vet i dag.

LES ANMELDELSE: «En av Trondheims viktigste stemmer»

Og platetittelen «Katarsis» handler da også om renselse, i dette tilfellet av sjelen fra vonde ting han har lagt bak seg, etterfulgt av fornyelse og nytt liv.

– Mange av tekstene mine handler om denne fornyelsen og veien til en indre utvikling gjennom en form for mental gjenakelse av erfaringer som ligger i fortiden. Tittelen er veldig forankret i låten «Fram i Lyset», i tillegg til låtene «Fra Kaos» og «Diagonalt», forklarer Bad Spit.

– Aner vi en strime av håp i det ellers nokså mørke verdensbildet du tegner opp i tekstene dine?

– Det var håp på «Arkana» også, men her går jeg kanskje enda mer personlig inn for å understreke at det ligger håp i bunn. Objektive observasjoner av både den ytre og indre verden, der oppdagelser fungerer som en slags katalysator til vilje og forandring. Anvendt kunnskap, med andre ord.

Annet lydbilde

Produksjonen på «Katarsis» skiller seg tydelig fra det rustikke leirbål-preget på «Arkana». Da produserte Bad Spit selv, mens «Katarsis» er produsert av Rite (som også var med på å produsere, mikse og mastre Bad Spits debutalbum i 2004). Bad Spit ønsket et helt annet lydbilde og stemning.

– Jeg ville gjerne ha beats som ikke inneholdt samples, som var spilt med synther men ikke hadde den klisjéfylte synthlyden som skjemmer mye hiphop om dagen, forklarer Bad Spit, og beskriver lydbildet som litt mer polert enn før. Noe han mener kler utgivelsen.

– Når det er sagt er jeg er veldig glad i lydbildet på «Arkana», og kommer nok til å gjøre noe i den gata igjen senere.

Utgivelsens enesten gjestevers besørkes av Soinner aka Grotesk, tidligere medlem sammen med Bad Spit i kollektivet Armageddish Fetish og senere halve Bromstad Billionaires.

– Det var veldig lenge siden vi hadde gjort en låt. Jeg hadde kun refrenget og konseptet til «Lyden av Løgn» da jeg snakket med ham, og han likte temaet. Resultatet ble bra, og vi satser på at det blir mer samarbeid framover - særlig ettersom begge vi to, samt folk som Stillborn og Dekstra Large, nå har samme studio.

Vismann: Man trenger ikke ha langt skjegg for å gi tygnde til filosofiske tekster, men det hjelper. Bad Spit fortsetter sine observasjoner av en mørk verden på «Katarsis». Foto: THOMAS SØRGÅRD